Nume
Parola
Vizualizări: 4799
Cinci campanii media de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului
Chisinau, 20 Noiembrie 2009 — La 20 noiembrie curent, Asociaţia Presei Independente (API) a organizat conferinţa de evaluare a proiectului „Consolidarea comunităţii media la nivel regional în R. Moldova”, realizat cu suportul financiar al Oficiului din Moscova al UNESCO şi susţinerea ONU în Moldova. De asemenea, au fost anunţate rezultatele Concursului pentru cea mai bună campanie media de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului.

În perioada iunie-octombrie 2009, în cadrul acestui proiect API a finanţat cinci campanii media realizate de echipe de ziare, posturi de radio şi/sau TV din raioanele Cimişlia, Nisporeni, Rezina, Şoldăneşti, Soroca şi Drochia care s-au axat pe promovarea următoarelor Obiective de Dezvoltare a Mileniului: reducerea sărăciei severe, asigurarea sustenabilităţii mediului, reducerea mortalităţii infantile, îmbunătăţirea sănătăţii materne şi realizarea accesului universal la educaţia primară.
Timp de cinci luni, comunităţile locale au fost informate despre problemele existente la nivel local sau regional în implementarea unuia sau mai multor Obiectivele de Dezvoltare a Mileniului. Astfel, ziarul „Glia Drochiană” şi postul de televiziune „Drochia TV” din Drochia au realizat o campanie pentru sănătatea viitoarei mame şi a copilului. Partenerii au organizat concursuri tematice de eseuri, fotografii şi poezii pentru elevii din raion, au realizat şi difuzat două talk-showuri şi un spot video, au editat şi distribuit un poster cu informaţii utile pentru femeile gravide, cele de vârstă reproductivă şi familiile acestora etc. În rezultat, în primele zece luni ale anului 2009, mortalitatea infantilă în raionul Drochia s-a redus de la 9 la doar 3 promile comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Ziarul „Business Info”, postul de televiziune „Media TV” şi postul de radio „Radio Media” din Cimişlia au desfăşurat campania media pentru evacuarea deşeurilor solide. Jurnaliştii au realizat emisiuni, spoturi video şi articole, au organizat raiduri ecologice privind evacuarea gunoiului şi concursul ,,Cea mai amenajată platformă de evacuare a gunoiului la blocurile locative” etc. În final, numărul contractorilor Gospodăriei Comunale Cimişlia a crescut de la 350 la 480 persoane, iar aria de colectare a deşeurilor a fost extinsă pe mai multe străzi şi sectoare din oraş.
Ziarul „Observatorul de Nord” şi postul de televiziune „Sor TV” din Soroca au realizat campania media cu genericul „Ai carte, ai parte”. Partenerii au organizat un ciclu de mese rotunde şi dezbateri publice la tema accesului universal la educaţia primară, au realizat şi difuzat spoturi video, au publicat articole tematice etc. În rezultat, la 1 septembrie 2009, cinci copii din familii defavorizate din raionul Soroca au mers la şcoală cu rucsacurile ticsite cu rechizite şi cărţi donate de sorocenii cu suflet mare în cadrul campaniei.
Ziarul „Gazeta de Vest” şi postul de televiziune „Albasat TV” din Nisporeni au desfăşurat campania media „Sărăcia distruge copiii”. Echipa a produs şi difuzat spoturi video de promovare a Obiectivului de Dezvoltare a Mileniului „Reducerea sărăciei severe”, a organizat concursuri tematice pentru elevi şi a instalat în piaţa din oraşul Nisporeni o boxă specială pentru a aduna opiniile cetăţenilor la tema sărăciei. În final, primăria Nisporeni a promis să asigure cu spaţiu locativ o familie defavorizată, protagonista unui spot video de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului.
Ziarul „Cuvântul” (Rezina) şi postul de televiziune „Impuls TV” (Şoldăneşti) au desfăşurat campania media „Problema apei potabile în raioanele Rezina şi Şoldăneşti: cine şi cum o poate soluţiona?”. Echipa a organizat un ciclu de mese rotunde şi dezbateri publice, a realizat şi difuzat spoturi video, a publicat articole tematice, a editat şi distribuit calendarul „Apa – izvorul vieţii!” etc., abordând astfel consecvent problema aprovizionării cu apă potabilă şi canalizare.

Un juriu independent, format din jurnalişti şi lideri de organizaţii neguvernamentale, a hotărât că cea mai bună campanie media de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului a fost realizată de jurnaliştii de la „Glia Drochiană” şi „Drochia TV” din Drochia, această echipă învrednicindu-se de Premiul Mare al concursului – un notebook cu softuri licenţiate. Premiul a fost procurat din sursele Oficiului din Moscova al UNESCO. De asemenea, API şi Organizaţia Naţiunilor Unite în Moldova au oferit două premii de încurajare de câte 500 Dolari fiecare echipelor de jurnalişti din Cimişlia (ziarul „Business Info”, postul de televiziune „Media TV” şi postul de radio „Radio Media”) şi Soroca (ziarul „Observatorul de Nord” şi postul de televiziune „Sor TV”).

Proiectul „Consolidarea comunităţii media la nivel regional în R. Moldova”, realizat de API cu suportul financiar al Oficiului din Moscova al UNESCO şi susţinerea ONU în Moldova, a avut ca scop susţinerea parteneriatelor media (ziare, posturi de radio şi TV) la nivel local şi regional, îndreptate spre dezvoltarea procesului de participare a locuitorilor la soluţionarea problemelor comunitare.

Pentru relaţii: 22-09-96