Nume
Parola
Vizualizări: 2255
Perspectivele dezvoltării învăţămîntului vocaţional/tehnic
Chişinău, 22 Martie 2012 — Rezultatele Proiectului-parteneriat pentru instruirea meşteşugarilor KREISHANDWERKERSCHAFT Hersfeld-Rotenburg au fost discutate astăzi în cadrul întrevederii dintre viceministra educaţiei, dr. Loretta HANDRABURA, reprezentanţii direcţiilor învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate şi relaţii internaţionale şi integrare europeană şi dl Wolfgang DRESSEL, coordonator al Proiectului-parteneriat de instruire a meşteşugarilor.
Wolfgang DRESSEL a informat că în cadrul proiectului au fost desfăşurate mai multe cursuri de formare continuă pentru profesorii şi maiştrii şcolilor profesionale, preponderent din regiunile Republicii Moldova, în domeniul prelucrării lemnului şi metalelor. Scopul acestor formări a fost şi este de a spori calitatea instruirii profesionale din Republica Moldova şi de a facilita angajarea eficientă a absolvenţilor şcolilor profesionale în cîmpul muncii. Întrucît cursurile menţionate au fost de natură practică, respectiv, au avut loc în atelierele şcolilor profesionale. La cursuri au participat şi reprezentanţi ai sectorului economic.
Viceministra educaţiei a menţionat că proiectul este unul relevant şi oportun în contextul modernizării curriculare şi ajustării ofertelor educaţionale la necesităţile flexibile ale pieţii muncii. Studiile relevante pentru carieră sunt prioritatea numărul unu în cadrul Strategiei Naţionale de Dezvoltare „Moldova 2020” , aprobată în şedinţă de Guvern.
Învăţământul profesional, în special cel secundar profesional, actualmente, se confruntă cu anumite provocări şi anume: programele de studii rămân a fi foarte teoretizate, ponderea orelor practice nefiind suficientă pentru a achiziţiona abilităţile profesionale necesare, ineficienţa mecanismelor de interacţiune a instituţiilor de învăţământ cu sfera de cercetare-dezvoltare, mediul de afaceri, piaţa muncii etc.
Au fost deja identificate mai multe soluţii, a afirmat viceministra educaţiei, inclusiv concentrarea meseriilor, din acelaşi domeniu antreprenorial, în şcoli specializate, care vor dispune de o bază tehnică solidă sau dezvoltarea şcolilor profesionale în funcţie de specificul regiunilor. Toate propunerile sunt analizate şi la nivel de Guvern, iar reţeaua învăţămîntului vocaţional/tehnic urmează a fi consolidată după o analiză şi cartografiere în cadrul Proiectului de asistenţă tehnică din partea UE, care va demara anul viitor.
Wolfgang DRESSEL, pe lîngă problemele abordate, s-a declarat mulţumit de colaborarea cu instituţiile de învăţămînt şi a afirmat că atît maiştrii, profesorii, cît şi managerii instituţiilor de învăţămînt au fost întotdeauna receptivi în cadrul cursurilor de formare continuă. Pentru a fi eficiente cursurile de formare şi pentru ca proiectul să aibă continuitate, mai multe laboratoare vor fi dotate cu utilaj modern.