Vizualizări: 3860
Ţinta inflaţionistă anuală depăşită în februarie
Chisinau, 9 Martie 2010 — Deja în a doua lună a anului 2010 dinamica preţului a determinat ca ţinta inflaţionistă să fie depăşită cu 0,1 p.p. Astfel, la sfârşitul lunii februarie inflaţia anuală a constituit 6,1%, iar faţă de sfârşitul anului 2009 aceasta a atins 4,4%. După cum ne aşteptam, creşterea tarifelor la energie electrică, gaze şi agent termic care au o pondere de cca. 10% în IPC a determinat creşterea preţurilor la servicii cu 2,8% doar în luna februarie. O asemenea creştere semnificativă a preţurilor la servicii nu a fost înregistrată din august 2008, când de asemenea a fost majorat tariful la energia electrică.
Dar şi IPC la produsele alimentare a doua lună consecutiv a înregistrat o creştere de peste 2% şi anume de 2,1% în februarie. Astfel, nu este vorba doar de speculaţii la preţurile pentru unele produse alimentare despre care se vorbea în luna ianuarie, ci de o creştere sezonieră a preţurilor la legume şi fructe şi în paralel o creştere a preţurilor la produsele alimentare care erau mai ieftine decât în ţările din regiune: zahăr (cu 10,2%) şi ulei vegetal (cu 3,6%). În acelaşi timp, preţurile pentru unele produse (carne şi ouă) s-au redus în timpul postului. Deşi cu un ritm mai moderat, au crescut şi preţurile pentru produsele nealimentare cu 1,2% faţă de ianuarie 2010.
După asemenea evoluţii, care sunt peste nivelul deja pesimist al BNM ne putem aştepta la intervenţii în politica monetară pentru a reduce presiunile inflaţioniste. Astfel, dacă creşterea preţurilor la servicii este una administrativă şi nu va continua în următoarele luni, presiunile inflaţioniste ce ţin de creşterea preţurilor la produsele alimentare dar şi la cele nealimentare ca urmare a creşterii masei monetare vor persista pe parcursul lunilor următoare. BNM cu greu va reduce IPC în limitele ţintei inflaţioniste prevăzute fără a interveni rapid la evoluţiile din luna februarie. (Expres-analiză, nr.11, Autor: Ana Popa)
Dar şi IPC la produsele alimentare a doua lună consecutiv a înregistrat o creştere de peste 2% şi anume de 2,1% în februarie. Astfel, nu este vorba doar de speculaţii la preţurile pentru unele produse alimentare despre care se vorbea în luna ianuarie, ci de o creştere sezonieră a preţurilor la legume şi fructe şi în paralel o creştere a preţurilor la produsele alimentare care erau mai ieftine decât în ţările din regiune: zahăr (cu 10,2%) şi ulei vegetal (cu 3,6%). În acelaşi timp, preţurile pentru unele produse (carne şi ouă) s-au redus în timpul postului. Deşi cu un ritm mai moderat, au crescut şi preţurile pentru produsele nealimentare cu 1,2% faţă de ianuarie 2010.
După asemenea evoluţii, care sunt peste nivelul deja pesimist al BNM ne putem aştepta la intervenţii în politica monetară pentru a reduce presiunile inflaţioniste. Astfel, dacă creşterea preţurilor la servicii este una administrativă şi nu va continua în următoarele luni, presiunile inflaţioniste ce ţin de creşterea preţurilor la produsele alimentare dar şi la cele nealimentare ca urmare a creşterii masei monetare vor persista pe parcursul lunilor următoare. BNM cu greu va reduce IPC în limitele ţintei inflaţioniste prevăzute fără a interveni rapid la evoluţiile din luna februarie. (Expres-analiză, nr.11, Autor: Ana Popa)
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2275
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33