Vizualizări: 3873
Declarație de presă a Adunării Generale a Uniunii Republicane a Asociaţiilor Producătorilor Agricoli UniAgroProtect, din 16 martie 2012
Chişinău, 16 Martie 2012 — Uniunea Republicană a Asociaţiilor Producătorilor Agricoli UniAgroProtect s-a reunit pe 16 martie 2012 cu ocazia Adunării Generale Anuale şi prezentării Raportului de activitate, care a inclus realizările obținute şi a trasat sarcinile pe viitor pentru Uniune. Raportul de activitate prezentat de Preşedintele Uniunii, Alexandru Slusari, a pus pe agendă patru probleme ale politicii agrare: politica fiscală, subvenţionarea agriculturii, politica de intervenţii, monopolismul şi acordurile de cartel la formarea prețurilor la produsele petroliere.
„UniAgroProtect” îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu modificările operate de către Parlament la un şir de acte legislative ce vizează politica fiscală şi cea de asigurări sociale şi introducerea
(i) impozitului pe venit pentru o parte din întreprinderi, în mărime de 12%;
(ii) impozitului la achitarea dividendelor în mărime de 6%;
(iii) obligaţiunii angajatorilor să achite salariaţilor 3 zile pentru incapacitatea temporară de muncă, fără diminuarea contribuţiilor de asigurări sociale;
(iv) împuternicirilor suplimentare pentru organele fiscale privind controlul şi aplicarea sancţiunilor;
(v) sancţiunilor mai rigide pentru mai multe încălcări ce ţin de legislaţia fiscală. Uniunea consideră că Parlamentul astfel a creat condiţii discriminatorii pentru o parte din producătorii agricoli,prin introducerea pentru agenţii economici cu forma organizatorico-juridică de gospodării ţărăneşti (de fermier) a mai multor facilităţi cum ar fi: cota impozitului pe venit în mărime de 7% (introdusă în intervalul între prima şi a doua lectură de examinare în Parlament, fără nici o consultare cu mediul de afaceri); posibilitatea achitării contribuţiilor de asigurări sociale în mod benevol; reducerea de 75% din costul poliţei de asigurare obligatorie în medicină.
Uniunea Asociațiilor Producătorilor Agricoli constată că toate modificările nominalizate stimulează concurenţa neloială în sectorul agrar, sporesc presiunea fiscală asupra întreprinderilor ce activează legal, contribuie la creşterea economiei subterane, provoacă tensiuni între agenţii economici din agricultură. Pe de altă parte, acestea creează premise pentru ca în anul 2012 să se reducă numărul locurilor de muncă legale şi să fie diminuate încasările în bugetul național.
În același context, modificările în alin. (4), art. 97 din Codul Fiscal, care au permis ca la comercializarea majorităţii produselor agricole sub preţul de cost să nu fie calculată TVA la diferenţa dintre preţul de comercializare şi cel de cost nu se aplică pentru un şir de culturi agricole tehnice cum ar fi: sfecla de zahăr, boabe de soia, seminţe de rapiţă şi seminţe de floarea-soarelui. Drept rezultat, o parte din agricultorii care se specializează în creşterea culturilor agricole menţionate, sunt nevoiţi în condiţiile climaterice nefavorabile să achite TVA la diferenţa dintre preţul de comercializare şi cel de cost. Veniturile întreprinderilor agricole din aceste raioane ,obţinute de la comercializarea sfeclei de zahăr, sunt mai mici faţă de preţul de cost al producţiei. În acest context, inspectoratele fiscale teritoriale îi obligă pe agenţii economici să calculeze TVA la diferenţa respectivă.
Uniunea apreciază conlucrarea autorităților statului întru îmbunătățirea politicii de subvenţionare a producătorilor agricoli pentru anul 2011 și consideră că după conţinut Regulamentul de subvenţionare 2011 a fost unul din cele mai reuşite regulamente în istoria Republicii Moldova. În același timp, Uniunea este alarmată de unele schimbări negative din Regulamentul de subvenţionare pentru anul 2012 şi anume:
(i) excluderea subvenţionării procurării fertilizanţilor şi produselor de uz fitosanitar, lucru care a agravat şi mai mult situaţia în agricultură în condiţiile climaterice actuale nefaste;
(ii) includerea condiţiei achitării subvenţiilor în rate (75% din sumă se achită după autorizarea dosarelor şi 25% se plăteşte la finele anului); (iii) menţinerea unor plafoane relativ mici la subvenţionarea procurării tehnicii şi utilajului agricol. În acest sens, Uniunea își pune în sarcină pentru perioada imediată:
(i) majorarea plafoanelor la subvenţionarea procurării tehnicii şi utilajului agricol pînă la 800000 lei per unitate şi 2 mln. lei per beneficiar;
(ii) revenirea la subvenţionarea producătorilor agricoli pentru procurarea fertilizanţilor şi produselor de uz fitosanitar;
(iii) introducerea subvenţionării agricultorilor la procurarea combustibilului în limita accizului stabilit de legislaţie;
(iv) monitorizarea minuţioasă împreună cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare a procesului de alocare a subvenţiilor în scopul neadmiterii corupţiei.
Uniunea declară că monopolismul şi acordurile de cartel la formarea prețurilor la produsele petroliere influenţează costurile de producere pentru agricultori şi pune în pericol procesul de modernizare a agriculturii în ţara noastră. În perioada ianuarie 2011 – martie 2012 a avut loc o creştere vertiginoasă a preţului la motorină (de la 13,2 până la 16,45 lei per litru). Este evident că scumpirile menţionate vor conduce la majorarea continuă a preţurilor la produsele agroalimentare şi ca rezultat la creşterea sărăciei. Uniunea înaintează următoarele propuneri generale pentru perfecţionarea legislaţiei privind protecţia concurenţei şi combaterea acordurilor anticoncurenţă (acordurilor de cartel) şi propuneri speciale ce ţin de piaţa produselor petroliere.
Propunerile generale:
1. Introducerea responsabilităţii administrative şi penale pentru încheierea acordurilor de cartel;
2. Consolidarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei şi abilitarea acesteia cu funcţia de aplicare a sancţiunilor administrative în domeniul combaterii acordurilor anticoncurenţă, precum şi cu funcţia efectuării anchetei penale şi susţinerii acuzaţiilor în instanţa de judecată.
3. Elaborarea şi aplicarea în activitatea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei a unei metodologii eficiente de identificare a acordurilor anticoncurenţă, cu folosirea largă a metodei de comparare a preţurilor şi condiţiilor de business pe pieţele locale şi cele regionale.
Propunerile speciale pentru piaţa produselor petroliere:
1. Aplicarea cât mai urgentă a altei metodologii de control a preţurilor la produsele petroliere, care ar lua în calcul nu doar o simpla declarare la punctul vamal a preţurilor de import ale produselor petroliere pentru verificarea normei de rentabilitate, ci va permite şi verificări la sursa de furnizare a produselor petroliere, evitând trecerea acestora prin câteva firme-intermediare şi să ţină cont de preţurile la produsele petroliere pe pieţele ţărilor vecine.
2. Reducerea cerinţelor faţă de volumul minimum al depozitelor petroliere şi faţă de capitalul propriu al companiilor-importatori până la 2000 m3 şi 1 mln. lei;
3. Micşorarea plăţilor pentru obţinerea licenţelor până la 100000 lei anual;
4. Majorarea numărului de puncte vamale pentru importul produselor petroliere cu transportul auto;
5. Acordarea licenţelor gratuite cooperativelor agricole de întreprinzător la importul motorinei pentru efectuarea lucrărilor agricole cu condiţia că acestea vor dispune de depozite petroliere cu capacitatea de 2000 m3;
Politica de intervenţii în condiţiile economiei de piaţă este cel mai eficient instrument de influenţare a preţurilor la producţia agricolă şi alimente. Autoritatea statală abilitată trebuie să procure produsele agricole la un preţ puţin mai scump î atunci când ele sunt ieftine, susţinând astfel producătorii agricoli, şi să le vândă la preţ mai redus sau să le împrumute atunci când se atestă o majorare esenţială a preţurilor la aceste produse, ceea ce permite stabilizarea pieţei şi protejarea consumatorilor. Acest mecanism funcţionează demult şi cu succes în ţările europene, inclusiv şi în Europa de Est. Noi actualmente avem în ţară doar un sistem foarte modest de rezerve de stat la grâu, care nici pe departe nu corespunde cerinţelor timpului. Mai mult ca atât, lipsa sistemului de intervenţii impune permanent ca autorităţile statale în condiţii climaterice nefaste, care se observă la noi tot mai des, să recurgă la diferite metode de restricţionare a exportului produselor agricole, ceea ce poate să se întâmple chiar şi anul curent în cazul în care vom avea deficit de grâu. Drept rezultat, perpetuăm situaţia în care agricultorii pierd în venituri, iar industria alimentară nu se modernizează din punct de vedere tehnic.
Întru soluţionarea problemei, Uniunea propune crearea cât mai urgentă în cadrul Agenţiei de Intervenţii şi Plăţi a Fondului Naţional de Intervenţii pe pieţele agroalimentare şi majorarea treptată a acestuia. Această Agenţie urmează să procure în situaţiile recoltelor excesive anumite cantităţi de producţie agricolă de importanţă socială, oferind în toiul recoltării un preţ puţin mai avantajos decât cel de piaţă, susţinând astfel producătorii agricoli. Atunci când apare situaţia de deficit a acestor tipuri de producţie, Agenţia va comercializa această producţie întreprinderilor de prelucrare şi, poate, consumatorilor finali la preţ mai mic, iar aceasta va permite sprijinirea populaţiei. Totodată, solicităm asigurarea exportului liber al producţiei agricole fără introducerea constrângerilor administrative.
În activitatea de promovare a intereselor producătorilor agricoli, Uniunea va continua să se ghideze de Caietul de Politici – document elaborat cu participarea majorităţii producătorilor agricoli, şi care include viziunea integrată a antreprenorilor rurali asupra dezvoltării sectorului agrar. La această etapă, se impune deosebit de riguros problema consolidării organizaţională a Uniunii, iar participarea mai activă a membrilor în activitatea şi administrarea organizaţiei devine o oportunitate actuală de fortificare şi dinamizare a activităţii Uniunii pentru a reprezenta eficient comunitatea producătorilor agricoli şi protejarea intereselor acestora.
***
UniAgroProtect este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, neafiliată politic, destinată să protejeze interesele fermierilor privaţi. Misiunea Uniunii constă în creşterea bunăstării producătorilor agricoli prin exprimarea şi promovarea intereselor acestora, manifestându-se ca organizaţie lider, recunoscută în societate.
Textul integral al raportului de activitate UniAgroProtect este disponibil la sediul Uniunii: Blvd. Ştefan ce Mare şi Sfânt 162, bir. 1309, tel./fax 022 210 085, email: aslusari@uap.md. Persoane de contact: Alexandru Slusari şi Ala Vangheli.
„UniAgroProtect” îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu modificările operate de către Parlament la un şir de acte legislative ce vizează politica fiscală şi cea de asigurări sociale şi introducerea
(i) impozitului pe venit pentru o parte din întreprinderi, în mărime de 12%;
(ii) impozitului la achitarea dividendelor în mărime de 6%;
(iii) obligaţiunii angajatorilor să achite salariaţilor 3 zile pentru incapacitatea temporară de muncă, fără diminuarea contribuţiilor de asigurări sociale;
(iv) împuternicirilor suplimentare pentru organele fiscale privind controlul şi aplicarea sancţiunilor;
(v) sancţiunilor mai rigide pentru mai multe încălcări ce ţin de legislaţia fiscală. Uniunea consideră că Parlamentul astfel a creat condiţii discriminatorii pentru o parte din producătorii agricoli,prin introducerea pentru agenţii economici cu forma organizatorico-juridică de gospodării ţărăneşti (de fermier) a mai multor facilităţi cum ar fi: cota impozitului pe venit în mărime de 7% (introdusă în intervalul între prima şi a doua lectură de examinare în Parlament, fără nici o consultare cu mediul de afaceri); posibilitatea achitării contribuţiilor de asigurări sociale în mod benevol; reducerea de 75% din costul poliţei de asigurare obligatorie în medicină.
Uniunea Asociațiilor Producătorilor Agricoli constată că toate modificările nominalizate stimulează concurenţa neloială în sectorul agrar, sporesc presiunea fiscală asupra întreprinderilor ce activează legal, contribuie la creşterea economiei subterane, provoacă tensiuni între agenţii economici din agricultură. Pe de altă parte, acestea creează premise pentru ca în anul 2012 să se reducă numărul locurilor de muncă legale şi să fie diminuate încasările în bugetul național.
În același context, modificările în alin. (4), art. 97 din Codul Fiscal, care au permis ca la comercializarea majorităţii produselor agricole sub preţul de cost să nu fie calculată TVA la diferenţa dintre preţul de comercializare şi cel de cost nu se aplică pentru un şir de culturi agricole tehnice cum ar fi: sfecla de zahăr, boabe de soia, seminţe de rapiţă şi seminţe de floarea-soarelui. Drept rezultat, o parte din agricultorii care se specializează în creşterea culturilor agricole menţionate, sunt nevoiţi în condiţiile climaterice nefavorabile să achite TVA la diferenţa dintre preţul de comercializare şi cel de cost. Veniturile întreprinderilor agricole din aceste raioane ,obţinute de la comercializarea sfeclei de zahăr, sunt mai mici faţă de preţul de cost al producţiei. În acest context, inspectoratele fiscale teritoriale îi obligă pe agenţii economici să calculeze TVA la diferenţa respectivă.
Uniunea apreciază conlucrarea autorităților statului întru îmbunătățirea politicii de subvenţionare a producătorilor agricoli pentru anul 2011 și consideră că după conţinut Regulamentul de subvenţionare 2011 a fost unul din cele mai reuşite regulamente în istoria Republicii Moldova. În același timp, Uniunea este alarmată de unele schimbări negative din Regulamentul de subvenţionare pentru anul 2012 şi anume:
(i) excluderea subvenţionării procurării fertilizanţilor şi produselor de uz fitosanitar, lucru care a agravat şi mai mult situaţia în agricultură în condiţiile climaterice actuale nefaste;
(ii) includerea condiţiei achitării subvenţiilor în rate (75% din sumă se achită după autorizarea dosarelor şi 25% se plăteşte la finele anului); (iii) menţinerea unor plafoane relativ mici la subvenţionarea procurării tehnicii şi utilajului agricol. În acest sens, Uniunea își pune în sarcină pentru perioada imediată:
(i) majorarea plafoanelor la subvenţionarea procurării tehnicii şi utilajului agricol pînă la 800000 lei per unitate şi 2 mln. lei per beneficiar;
(ii) revenirea la subvenţionarea producătorilor agricoli pentru procurarea fertilizanţilor şi produselor de uz fitosanitar;
(iii) introducerea subvenţionării agricultorilor la procurarea combustibilului în limita accizului stabilit de legislaţie;
(iv) monitorizarea minuţioasă împreună cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare a procesului de alocare a subvenţiilor în scopul neadmiterii corupţiei.
Uniunea declară că monopolismul şi acordurile de cartel la formarea prețurilor la produsele petroliere influenţează costurile de producere pentru agricultori şi pune în pericol procesul de modernizare a agriculturii în ţara noastră. În perioada ianuarie 2011 – martie 2012 a avut loc o creştere vertiginoasă a preţului la motorină (de la 13,2 până la 16,45 lei per litru). Este evident că scumpirile menţionate vor conduce la majorarea continuă a preţurilor la produsele agroalimentare şi ca rezultat la creşterea sărăciei. Uniunea înaintează următoarele propuneri generale pentru perfecţionarea legislaţiei privind protecţia concurenţei şi combaterea acordurilor anticoncurenţă (acordurilor de cartel) şi propuneri speciale ce ţin de piaţa produselor petroliere.
Propunerile generale:
1. Introducerea responsabilităţii administrative şi penale pentru încheierea acordurilor de cartel;
2. Consolidarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei şi abilitarea acesteia cu funcţia de aplicare a sancţiunilor administrative în domeniul combaterii acordurilor anticoncurenţă, precum şi cu funcţia efectuării anchetei penale şi susţinerii acuzaţiilor în instanţa de judecată.
3. Elaborarea şi aplicarea în activitatea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei a unei metodologii eficiente de identificare a acordurilor anticoncurenţă, cu folosirea largă a metodei de comparare a preţurilor şi condiţiilor de business pe pieţele locale şi cele regionale.
Propunerile speciale pentru piaţa produselor petroliere:
1. Aplicarea cât mai urgentă a altei metodologii de control a preţurilor la produsele petroliere, care ar lua în calcul nu doar o simpla declarare la punctul vamal a preţurilor de import ale produselor petroliere pentru verificarea normei de rentabilitate, ci va permite şi verificări la sursa de furnizare a produselor petroliere, evitând trecerea acestora prin câteva firme-intermediare şi să ţină cont de preţurile la produsele petroliere pe pieţele ţărilor vecine.
2. Reducerea cerinţelor faţă de volumul minimum al depozitelor petroliere şi faţă de capitalul propriu al companiilor-importatori până la 2000 m3 şi 1 mln. lei;
3. Micşorarea plăţilor pentru obţinerea licenţelor până la 100000 lei anual;
4. Majorarea numărului de puncte vamale pentru importul produselor petroliere cu transportul auto;
5. Acordarea licenţelor gratuite cooperativelor agricole de întreprinzător la importul motorinei pentru efectuarea lucrărilor agricole cu condiţia că acestea vor dispune de depozite petroliere cu capacitatea de 2000 m3;
Politica de intervenţii în condiţiile economiei de piaţă este cel mai eficient instrument de influenţare a preţurilor la producţia agricolă şi alimente. Autoritatea statală abilitată trebuie să procure produsele agricole la un preţ puţin mai scump î atunci când ele sunt ieftine, susţinând astfel producătorii agricoli, şi să le vândă la preţ mai redus sau să le împrumute atunci când se atestă o majorare esenţială a preţurilor la aceste produse, ceea ce permite stabilizarea pieţei şi protejarea consumatorilor. Acest mecanism funcţionează demult şi cu succes în ţările europene, inclusiv şi în Europa de Est. Noi actualmente avem în ţară doar un sistem foarte modest de rezerve de stat la grâu, care nici pe departe nu corespunde cerinţelor timpului. Mai mult ca atât, lipsa sistemului de intervenţii impune permanent ca autorităţile statale în condiţii climaterice nefaste, care se observă la noi tot mai des, să recurgă la diferite metode de restricţionare a exportului produselor agricole, ceea ce poate să se întâmple chiar şi anul curent în cazul în care vom avea deficit de grâu. Drept rezultat, perpetuăm situaţia în care agricultorii pierd în venituri, iar industria alimentară nu se modernizează din punct de vedere tehnic.
Întru soluţionarea problemei, Uniunea propune crearea cât mai urgentă în cadrul Agenţiei de Intervenţii şi Plăţi a Fondului Naţional de Intervenţii pe pieţele agroalimentare şi majorarea treptată a acestuia. Această Agenţie urmează să procure în situaţiile recoltelor excesive anumite cantităţi de producţie agricolă de importanţă socială, oferind în toiul recoltării un preţ puţin mai avantajos decât cel de piaţă, susţinând astfel producătorii agricoli. Atunci când apare situaţia de deficit a acestor tipuri de producţie, Agenţia va comercializa această producţie întreprinderilor de prelucrare şi, poate, consumatorilor finali la preţ mai mic, iar aceasta va permite sprijinirea populaţiei. Totodată, solicităm asigurarea exportului liber al producţiei agricole fără introducerea constrângerilor administrative.
În activitatea de promovare a intereselor producătorilor agricoli, Uniunea va continua să se ghideze de Caietul de Politici – document elaborat cu participarea majorităţii producătorilor agricoli, şi care include viziunea integrată a antreprenorilor rurali asupra dezvoltării sectorului agrar. La această etapă, se impune deosebit de riguros problema consolidării organizaţională a Uniunii, iar participarea mai activă a membrilor în activitatea şi administrarea organizaţiei devine o oportunitate actuală de fortificare şi dinamizare a activităţii Uniunii pentru a reprezenta eficient comunitatea producătorilor agricoli şi protejarea intereselor acestora.
***
UniAgroProtect este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, neafiliată politic, destinată să protejeze interesele fermierilor privaţi. Misiunea Uniunii constă în creşterea bunăstării producătorilor agricoli prin exprimarea şi promovarea intereselor acestora, manifestându-se ca organizaţie lider, recunoscută în societate.
Textul integral al raportului de activitate UniAgroProtect este disponibil la sediul Uniunii: Blvd. Ştefan ce Mare şi Sfânt 162, bir. 1309, tel./fax 022 210 085, email: aslusari@uap.md. Persoane de contact: Alexandru Slusari şi Ala Vangheli.
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2274
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33