Vizualizări: 4999
Observările Promo-LEX arată că renumărarea voturilor a fost realizată în termeni, dar cu devieri de procedură şi atitudine nepăsătoare
Chisinau, 20 Decembrie 2010 — După monitorizarea totalizării renumărării voturilor în toate Circumscripţiile Electorale din ţară, și a Totalizării în Paralel efectuate, Promo-LEX a constatat că renumărarea rezultatelor scrutinului confirmă, în marja de maxim 0.49%, rezultatele numărării efectuate imediat după alegeri.
Efortul de monitorizare Promo-LEX a antrenat peste 80 de observatori în circumscripţiile electorale din ţară. Aceştia au asistat direct la procesul de transmitere a sacilor cu materiale electorale către birourile electorale ale secţiilor de votare (BESV), după care au observat procesul de transmitere, după renumărare, a sacilor cu materiale electorale de la BESV la CER. Observatorii au făcut copii digitale ale proceselor verbale de renumărare cu ajutorul aparatelor de fotografiat. În baza fotografiilor transmise din teritoriu, s-a efectuat calcularea rezultatelor renumărării voturilor, în paralel cu CEC.
În pofida deficienţelor tehnice, dar şi a atitudinii nepăsătoare manifestate de o parte a funcţionarilor electorali, procesul de renumărare a voturilor a fost efectuat cu încadrarea în termenii prescrişi de legislaţie. Efortul de monitorizare Promo-LEX, salută mobilizarea în termeni restrînşi a majorităţii funcţionarilor electorali pentru organizarea şi desfăşurarea renumărării voturilor. De asemenea, Promo-LEX constată cu satisfacţie majorarea esenţială a numărului de procese verbale întocmite de birourile electorale ale secţiilor de votare fără greşeli logice, în baza formulelor de verificare stabilite de CEC.
Observatorii Promo-LEX au constatat şi unele nereguli şi lacune în timpul procesului de renumărare. Pentru îmbunătăţirea ulterioară a procesului de renumărare şi îndeplinind cu responsabilitate misiunea unui efort de monitorizare a alegerilor, Promo-LEX atrage atenţia actorilor electorali relevanţi la observările totalizate în prezentul document.
Printre observările efortului de monitorizare Promo-LEX se numără începerea cu întârziere a procesului de renumărare. Conform prevederilor Instrucţiunii CEC, renumărarea urma să înceapă de la ora 08.00, pornind cu repartizarea materialelor electorale de la Judecătorii către BESV. Abateri la capitolul repartizării sacilor cu documente electorale au fost înregistrate în 24 din 35 circumscripţii electorale. Astfel în 18 circumscripţii electorale, s-au constatat întîrzieri de până la o oră, iar în 6 circumscripţii electorale – de mai mult de o oră.
Totodată, au fost constatate carenţe în instruirea membrilor BESV. Unele organe electorale teritoriale nu au reuşit să organizeze instruirea membrilor organelor electorale primare (BESV) înainte de ziua renumărării. În unele regiuni instruirile au avut loc chiar în ziua renumărării ceea ce a cauzat întârzierea procesului de eliberare a materialelor electorale.
Observatorii Promo-LEX au constatat în 8 circumscripţii electorale 30 de cazuri izolate de predare a sacilor conţinînd materiale electorale cu sigilii aparent deteriorate. Din cele observate, Promo-LEX constată că sigiliile sunt de calitate proastă şi depăşită de timp şi pot fi uşor deteriorate în urma transportării, mutării, sau altor situaţii similare. Astfel, faptul constatării deteriorării sigiliilor este neconcludent pentru evaluarea integrităţii materialelor electorale la această etapă.
Recepţionarea pachetului de materiale electorale pentru renumărare a avut loc contrar prevederilor Instrucţiunii CEC. În conformitate cu prevederile instrucţiunii, pachetul cu documente electorale urmează a fi recepţionat de către preşedintele BESV însoţit de cel puţin doi membri şi paza poliţiei. Această normă a fost respectată doar în 6 circumscripţii electorale. În 848 secţii de votare din 1962, observatorii au constatat abateri de la această normă.
Procesul de numărare a voturilor este realizat prin două proceduri: procedura preliminară de întocmire a unui formular special şi procedura de verificare a datelor preliminare. Această procedura de verificare a datelor preliminare, prin întocmirea formularului special, nu a fost prevăzută la renumărarea din 15 decembrie 2010.
Funcţionarii electorali din unele consilii electorale au îngrădit observatorilor Promo-LEX dreptul de a face fotografii digitale ale proceselor verbale de renumărare. Situaţia s-a atestat, în special, în municipiul Chişinău, la preturile Botanica şi Ciocana. Procesele verbale de renumărare din Ciocana au fost puse la dispoziţia observatorilor doar la 16 decembrie, în incinta CEM Chişinău. Argumentarea refuzului în unele situaţii a fost neclară, fapt care a determinat depunerea unei sesizări de către observatorii Promo-LEX. Răspunsul la sesizare a fost primit la 17 decembrie 2010. Conform acestuia, observatorilor li s-a refuzat fotografierea, deoarece ei nu au informat despre intenţia de a fotografia procesele verbale de renumărare, preşedintele CEM Chişinău. Preşedintele nu a fost de găsit şi informaţia publică referitor la locul aflării acestuia lipsea. Procesele verbale de renumărare de la 3 secţii de votare de la Botanica aşa şi nu au fost puse la dispoziţia observatorilor.
În urma prelucrării celor 1959 de procese verbale la care au avut acces observatorii, operatorii Promo-LEX au constatat abateri de la controalele logice, conform formulelor de verificare stabilite de CEC, în 147 procese verbale. Din cauza unor obstacole obiective, precum fotografiile necalitative realizate de observatori, nu s-a reuşit procesarea şi luarea în calcul a 100 procese verbale.
În urma procesării şi calculării datelor din 1712 (87%) de procese verbale din ţară, astfel excluzînd din calcule şi datele de peste hotare, Promo-LEX constată că Totalizarea în Paralel a renumărării confirmă rezultatele oficiale preliminare anunţate iniţial de CEC. Marja maximă de eroare în urma extrapolării datelor la 1962 secţii de votare din ţară este de maxim 0,49%. Tabelul cu datele comparative este anexat.
Constatările şi recomandările misiunii sunt formulate cu bună credinţă şi au scopul de a contribui la sporirea calităţii procesului electoral. Monitorizarea alegerilor anticipate parlamentare, preconizate pentru 28 noiembrie 2010, este un proiect realizat de Asociaţia Promo-LEX în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte. Proiectul beneficiază de asistenţă tehnică şi financiară din partea Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, Fondului Naţional pentru Democraţie (NED), şi National Democratic Institute for International Affairs (NDI). Opiniile exprimate în raport aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.
Pentru mai multe detalii contactaţi: Cristina Nicolenco, Ofiţer de Presă, Asociaţia Promo-LEX, GSM: 069882392, tel: 211-622, e-mail: pr@promolex.md.
Efortul de monitorizare Promo-LEX a antrenat peste 80 de observatori în circumscripţiile electorale din ţară. Aceştia au asistat direct la procesul de transmitere a sacilor cu materiale electorale către birourile electorale ale secţiilor de votare (BESV), după care au observat procesul de transmitere, după renumărare, a sacilor cu materiale electorale de la BESV la CER. Observatorii au făcut copii digitale ale proceselor verbale de renumărare cu ajutorul aparatelor de fotografiat. În baza fotografiilor transmise din teritoriu, s-a efectuat calcularea rezultatelor renumărării voturilor, în paralel cu CEC.
În pofida deficienţelor tehnice, dar şi a atitudinii nepăsătoare manifestate de o parte a funcţionarilor electorali, procesul de renumărare a voturilor a fost efectuat cu încadrarea în termenii prescrişi de legislaţie. Efortul de monitorizare Promo-LEX, salută mobilizarea în termeni restrînşi a majorităţii funcţionarilor electorali pentru organizarea şi desfăşurarea renumărării voturilor. De asemenea, Promo-LEX constată cu satisfacţie majorarea esenţială a numărului de procese verbale întocmite de birourile electorale ale secţiilor de votare fără greşeli logice, în baza formulelor de verificare stabilite de CEC.
Observatorii Promo-LEX au constatat şi unele nereguli şi lacune în timpul procesului de renumărare. Pentru îmbunătăţirea ulterioară a procesului de renumărare şi îndeplinind cu responsabilitate misiunea unui efort de monitorizare a alegerilor, Promo-LEX atrage atenţia actorilor electorali relevanţi la observările totalizate în prezentul document.
Printre observările efortului de monitorizare Promo-LEX se numără începerea cu întârziere a procesului de renumărare. Conform prevederilor Instrucţiunii CEC, renumărarea urma să înceapă de la ora 08.00, pornind cu repartizarea materialelor electorale de la Judecătorii către BESV. Abateri la capitolul repartizării sacilor cu documente electorale au fost înregistrate în 24 din 35 circumscripţii electorale. Astfel în 18 circumscripţii electorale, s-au constatat întîrzieri de până la o oră, iar în 6 circumscripţii electorale – de mai mult de o oră.
Totodată, au fost constatate carenţe în instruirea membrilor BESV. Unele organe electorale teritoriale nu au reuşit să organizeze instruirea membrilor organelor electorale primare (BESV) înainte de ziua renumărării. În unele regiuni instruirile au avut loc chiar în ziua renumărării ceea ce a cauzat întârzierea procesului de eliberare a materialelor electorale.
Observatorii Promo-LEX au constatat în 8 circumscripţii electorale 30 de cazuri izolate de predare a sacilor conţinînd materiale electorale cu sigilii aparent deteriorate. Din cele observate, Promo-LEX constată că sigiliile sunt de calitate proastă şi depăşită de timp şi pot fi uşor deteriorate în urma transportării, mutării, sau altor situaţii similare. Astfel, faptul constatării deteriorării sigiliilor este neconcludent pentru evaluarea integrităţii materialelor electorale la această etapă.
Recepţionarea pachetului de materiale electorale pentru renumărare a avut loc contrar prevederilor Instrucţiunii CEC. În conformitate cu prevederile instrucţiunii, pachetul cu documente electorale urmează a fi recepţionat de către preşedintele BESV însoţit de cel puţin doi membri şi paza poliţiei. Această normă a fost respectată doar în 6 circumscripţii electorale. În 848 secţii de votare din 1962, observatorii au constatat abateri de la această normă.
Procesul de numărare a voturilor este realizat prin două proceduri: procedura preliminară de întocmire a unui formular special şi procedura de verificare a datelor preliminare. Această procedura de verificare a datelor preliminare, prin întocmirea formularului special, nu a fost prevăzută la renumărarea din 15 decembrie 2010.
Funcţionarii electorali din unele consilii electorale au îngrădit observatorilor Promo-LEX dreptul de a face fotografii digitale ale proceselor verbale de renumărare. Situaţia s-a atestat, în special, în municipiul Chişinău, la preturile Botanica şi Ciocana. Procesele verbale de renumărare din Ciocana au fost puse la dispoziţia observatorilor doar la 16 decembrie, în incinta CEM Chişinău. Argumentarea refuzului în unele situaţii a fost neclară, fapt care a determinat depunerea unei sesizări de către observatorii Promo-LEX. Răspunsul la sesizare a fost primit la 17 decembrie 2010. Conform acestuia, observatorilor li s-a refuzat fotografierea, deoarece ei nu au informat despre intenţia de a fotografia procesele verbale de renumărare, preşedintele CEM Chişinău. Preşedintele nu a fost de găsit şi informaţia publică referitor la locul aflării acestuia lipsea. Procesele verbale de renumărare de la 3 secţii de votare de la Botanica aşa şi nu au fost puse la dispoziţia observatorilor.
În urma prelucrării celor 1959 de procese verbale la care au avut acces observatorii, operatorii Promo-LEX au constatat abateri de la controalele logice, conform formulelor de verificare stabilite de CEC, în 147 procese verbale. Din cauza unor obstacole obiective, precum fotografiile necalitative realizate de observatori, nu s-a reuşit procesarea şi luarea în calcul a 100 procese verbale.
În urma procesării şi calculării datelor din 1712 (87%) de procese verbale din ţară, astfel excluzînd din calcule şi datele de peste hotare, Promo-LEX constată că Totalizarea în Paralel a renumărării confirmă rezultatele oficiale preliminare anunţate iniţial de CEC. Marja maximă de eroare în urma extrapolării datelor la 1962 secţii de votare din ţară este de maxim 0,49%. Tabelul cu datele comparative este anexat.
Constatările şi recomandările misiunii sunt formulate cu bună credinţă şi au scopul de a contribui la sporirea calităţii procesului electoral. Monitorizarea alegerilor anticipate parlamentare, preconizate pentru 28 noiembrie 2010, este un proiect realizat de Asociaţia Promo-LEX în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte. Proiectul beneficiază de asistenţă tehnică şi financiară din partea Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, Fondului Naţional pentru Democraţie (NED), şi National Democratic Institute for International Affairs (NDI). Opiniile exprimate în raport aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.
Pentru mai multe detalii contactaţi: Cristina Nicolenco, Ofiţer de Presă, Asociaţia Promo-LEX, GSM: 069882392, tel: 211-622, e-mail: pr@promolex.md.
Autor: Asociaţia "Promo-LEX"
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2301
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 167
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 15
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1658
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1321
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33