Nume
Parola
Vizualizări: 10030
API a editat ghidul „Echilibrul de gen în produsele mediatice”
23 Septembrie 2016 — Asociația Presei Independente (API) a editat ghidul „Echilibrul de gen în produsele mediatice”, destinat jurnaliştilor şi editorilor mass-media. Publicaţia a fost elaborată de Ion Bunduchi și Loretta Handrabura şi a fost lansată în cadrul evenimentului final al Programului de susţinere a mass-mediei în asigurarea egalităţii de gen, realizat de API cu susținerea Programului ONU ”Femeile în Politică”.

Ghidul începe cu o pledoarie a lui Ion Bunduchi în favoarea asigurării echilibrului de gen în mass-media, autorul prezentând mai multe argumente în acest sens: spațiul public aparține în egală măsură bărbaților și femeilor; şi femeile, și bărbații au drepturi egale în a reprezenta comunitatea, societatea, umanitatea; creşterea numărului de femei în rândul reprezentanţilor politici va creşte calitatea democraţiei, făcând corpul reprezentanţilor mai asemănător cu cel al cetăţenilor etc.). La capitolul „Echilibrul de gen vs miturile jurnalistice” sunt prezentate șase din cele mai des auzite mituri care ar împiedica asigurarea echilibrului de gen în produsele jurnalistice: „Multe evenimente publice se desfășoară cu prezența exclusivă a bărbaților și, dacă le reflectăm fidel, eroi vor fi bărbații”, „Experții-bărbați sunt mult mai numeroși”, ”Femeile sunt mai puțin dispuse să ofere opinii și expertiză la fel de ușor și de frecvent ca bărbații” şi altele. Autorul demitizează argumentat aceste afirmații, prezentându-le cititorilor o altă faţetă a realităţii. „A scrie despre femei la fel de des ca despre bărbați nu înseamnă o favoare făcută femeilor, ci o exercitare onestă a meseriei”, se afirmă în ghid.
Un alt capitol face referire la limbajul de gen în mass-media. Autoarea Loretta Handrabura prezintă exemple de limbaj sexist, calificative de întărire a unor stereotipuri, referiri stereotipice sexualiste despre vestimentație, aspect corporal, glume, aluzii cu tentă sexuală, utilizarea numelor generice și a numelor de profesii/funcții doar la masculin. Autoarea dezminte afirmaţia că limba română nu permite feminizarea unor funcţii şi profesii, accentuând că norma lingvistică nu este atemporală și imuabilă, adică constantă: „Testarea și utilizarea tot mai frecventă a formelor de feminin în discursul public, dar și privat din ultimii doi ani denotă că o bună parte din purtătorii limbii române, conștient sau mai puțin conștient, resimt faptul că mobilitatea limbii este mai redusă decât a societății însăşi și nu mai tolerează patriarhatul lingvistic”.
Publicaţia conţine şi o listă a directivelor europene privind egalitatea de gen, alte referinţe utile.

Ghidul „Echilibrul de gen în produsele mediatice” poate fi descărcat aici.
Atenţie: API a tipărit un tiraj limitat al ghidului, iar persoanele interesate pot solicita versiunea tipărită la numărul de telefon indicat mai jos.

Programul de susţinere a mass-mediei în asigurarea egalităţii de gen a fost realizat de API, cu susţinerea Programului ONU "Femeile în Politică", implementat de Entitatea Naţiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen şi Abilitarea Femeilor (UN Women) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundaţia Est-Europeană şi Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare", cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei.

Pentru detalii, contactați-o pe Diana Lungu, coordonatoare comunicare API, la numărul de telefon 0 22 210602 sau la adresa de e-mail diana.lungu@api.md