Nume
Parola
Vizualizări: 1876
EXEMPLE CARE INSPIRĂ: COOPERAREA INTERCOMUNITARĂ LA CAHUL, MODEL DE SUCCES
9 Noiembrie 2015 — Al doilea forum regional, sub egida Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), în colaborare cu Proiectul Modernizarea Serviciilor Publice Locale in Republica Moldova implementat de GIZ, s-a desfășurat la Cahul, acolo unde cooperarea intercomunitară este un fapt împlinit. Astfel, în data de 6 noiembrie curent, numeroși reprezentanți ai APL din zona de sud (raioanele Cahul, Cantemir, Leova, Căușeni) au fost invitați să afle din prima sursă care sunt beneficiile acestei forme de colaborare între localități și care ar fi pașii practici care urmează a fi întreprinși pentru o gestiona împreună un serviciu de apă și canalizare.

În deschiderea forumului, Natalia Iachimov, consultant național în cadrul proiectului ” Modernizarea serviciilor publice locale din Republica Moldova” a menționat valoarea cooperării intercomunitare, având în vedere faptul că țara noastră este destul de fragmentată administrativ ca fiecare localitate mică să-și permită dezvoltarea unor servicii calitative și avantajoase din punct de vedere economic. Iachimov a mai subliniat:” Pentru noi contează ca APL-urile să utilizeze instrumentele cooperării intercomunitare. Experiența europeană demonstrează că serviciile devin mai eficiente, mai calitative, fără întreruperi pentru consumatori.

Ion Dolganiuc, vicepreședinte CALM, primar de Colibași a opinat: ”CALM salută acest model de regionalizare a serviciilor. S-a demonstrat că proiectele de acest gen, cum ar fi regionalizarea serviciului de aprovizionare cu apă Cahul, sunt viabile, eficiente și acoperă o bună parte din necesitățile populației. Problemele în ceea ce privește serviciul de apă și canalizare sunt, poate, cele mai actuale pentru orice localitate. Grație proiectului dezvoltat la Cahul, unele localități au soluționat aceste impedimente. Durabilitatea proiectelor care vizează sfera serviciilor rezidă în regionalizarea acestora. În situația incertă din țară, dacă noi, primarii, o să emanăm pozitivism, optimism și constructivism, locuitorii ne vor urma și vor primi cu încredere propunerile de acest gen. Prin unire se fac lucruri mari, acest slogan e cât se poate de actual pentru APL.”

În continuare, vicepreședintele al raionului Cahul, Vlad Cășuneanu, a specificat: ”Populația este în drept să aștepte de la noi rezultate, dar acestea depind de faptul cât de judicios adoptăm anumite decizii. Acționăm mână în mână cu experții Agenției Regionale Sud și cu suportul foarte necesar al statelor europene. Consiliul raional a adoptat strategia de dezvoltare a serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare încă din anul 2012. De atunci mergem metodic și insistent pe acest aspect. Extindem în fiecare an serviciile către alte localități. Regionalizarea serviciului Apă Canal Cahul este un lucru salutabil. Sugerez colegilor care sunt din alte raioane și abia încearcă să înțeleagă ce valoare reprezintă cooperarea intercomunitară să colaboreze foarte eficient cu consilierii locali, care sunt persoanele care adoptă decizia finală.”

Irina Luncașu, manager al proiectului din partea CALM: ”Congresul Autorităților Locale din Moldova a inițiat o campanie amplă de promovare a cooperării intercomunitare, deoarece în ultimii ani, APL, cu suportul GIZ, PNUD, USAID și alți donatori, au implementat un șir de proiecte care au drept ax director anume fortificarea acestei cooperări. Au fost oferite modele, practici, iar acum avem mai mult de 15 servicii create. Dezvoltarea serviciilor de gestionare a deșeurilor, de aprovizionare cu apă și canalizare sunt prioritare pentru APL, în perspectiva prestării unor servicii mai bune populației.”

Șeful Serviciului elaborarea proiectelor investiționale și atragerea investițiilor din cadrul Consiliului raional Cahul, Tudor Crețu, a prezentat principalele componente și scopuri ale proiectului de regionalizare a Apă Canal Cahul: ”Noi am început cu o strategie de dezvoltare socio-economică a raionului pentru 2012-2017, unde s-a regăsit și componenta apă și canalizare. Conform Strategiei, avem șase direcții de aprovizionare cu apă pentru cele 55 de localități din componența raionului. Până în acest moment, practic 80 la sută din proiectele tehnice sunt gata pentru a fi implementate. Real, am extins aria de deservire în 4 localități rurale învecinate: Roșu, Crihana Veche, Pașcani și Manta, care numără cca 10750 locuitori.”

Gazdele forumului și experții invitați au răspuns la întrebările primarilor, în special în ceea ce privește aspectele legale, organizaționale și funcționale ale unei întreprinderi intercomunitare, de genul Apă Canal Cahul. Întreprinderea a primit finanţare de la GIZ pentru reparaţia oficiului şi procurarea echipamentului necesar pentru buna funcţionare a operatorului. De asemenea, a fost creată identitatea corporativă şi site-ul instituţional. La fel, a fost organizată o vizită de studiu în România, prin care s-a reușit replicarea experienţei de succes a judeţelor Satu Mare și Maramureș, desigur adaptată la necesităţile raionului Cahul.

Pentru participanți a fost organizată și o vizită de documentare la operatorul regional Apă Canal Cahul, în cadrul căreia primarii au putut vedea cum funcționează de fapt întreprinderea.

Forumul a fost organizat de către Congresul Autorităților Locale din Moldova în cooperare cu Proiectul Modernizarea Serviciilor Publice Locale in Republica Moldova implementat de GIZ.

Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova

Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă