Vizualizări: 2072
CALM atrage atenția asupra limitării autonomiei locale, îndepărtarea serviciilor de cetățeni și reducerea veniturilor APL!
3 Mai 2019 — În rezultatul modificărilor legislației privind procedura notarială (Legea nr.246 din 15.11.2018, valabilă din 01.03.2019) au fost diminuate semnificativ funcțiile notariale ale secretarului consiliului local.
Totodată, CALM constată că aceste servicii au fost îndepărtate de cetățenii din localitățile rurale (cetățenii trebuie să se deplaseze în raion, în condițiile unei populații rurale în etate și cu resurse financiare limitate), contrar principiului subsidiarității prevăzut în art.3 din Legea descentralizării administrative, nr. 435-XVI din 28.12.2006.
Deasemenea, conform informațiilor obținute, costul unor servicii notariale pentru cetățean a crescut de peste două ori (de la 200 până la 500 de lei). În rezultatul modificărilor legislative unilaterale,neconsultate și netransparente, APL din Republica Moldova au suferit pierderi la bugetul local (conform unor estimări ale unor membri CALM, o localitate rurală are pierderi anuale în mediu peste 40 000 lei). Suma respectivă este importantă pentru o comunitate rurală care, în conformitate cu principiile autonomiei locale, ar urma să fie compensată din bugetul central sau alte fonduri ale statului. Potrivit CALM, o astfel de abordare în raport cu APL, prin reducerea competențelor și a veniturilor bugetelor locale, este contrară prevederilor constituționale privind consultarea APL şi asigurarea autonomiei locale, precum şi angajamentelor Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării.
Cazul respectiv demonstrează că în loc de descentralizare și consolidare a autonomiei locale (inclusiv financiare), în Republica Moldova are loc un proces invers: de centralizare, limitare a autonomiei locale și reducere a veniturilor APL. De asemenea, apare nedumerire în legătură cu faptul căautorul (Ministerul Justiției), care ar trebui să vegheze respectarea principiilor constituționale ale autonomiei locale şi consultării eficiente aAPL (a se vedea în acest sens Recomandarea 328 (2012) a Congresului Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei privind dreptul autorităților locale de a fi consultate de către alte niveluri de guvernare)dimpotrivă, încalcă principiile și standardele menţionate.
Reieșind din cele expuse mai sus, CALM a expediat Parlamentului Republicii Moldova, Ministerului Finanțelor și Ministerului Justiției o adresare privind adoptarea și intrarea în vigoare a legislației în domeniul notarial în care solicită examinarea cazului dat și luarea unor măsuri corespunzătoare; revizuirea cadrului legal în vederea restabilirii competențelor și veniturilor APL şi asigurarea principiului subsidiarităţii; compensare a veniturilor ratate ale bugetelor locale, prin transferuri de la bugetul de stat sau alte fonduri centrale, cauzate de modificările unilaterale a cadrului legal și prejudicierii bugetelor locale; respectarea principiilor constituționale ale autonomiei locale şi consultării efective a APL şi structurilor lor asociative.
Totodată, CALM constată că aceste servicii au fost îndepărtate de cetățenii din localitățile rurale (cetățenii trebuie să se deplaseze în raion, în condițiile unei populații rurale în etate și cu resurse financiare limitate), contrar principiului subsidiarității prevăzut în art.3 din Legea descentralizării administrative, nr. 435-XVI din 28.12.2006.
Deasemenea, conform informațiilor obținute, costul unor servicii notariale pentru cetățean a crescut de peste două ori (de la 200 până la 500 de lei). În rezultatul modificărilor legislative unilaterale,neconsultate și netransparente, APL din Republica Moldova au suferit pierderi la bugetul local (conform unor estimări ale unor membri CALM, o localitate rurală are pierderi anuale în mediu peste 40 000 lei). Suma respectivă este importantă pentru o comunitate rurală care, în conformitate cu principiile autonomiei locale, ar urma să fie compensată din bugetul central sau alte fonduri ale statului. Potrivit CALM, o astfel de abordare în raport cu APL, prin reducerea competențelor și a veniturilor bugetelor locale, este contrară prevederilor constituționale privind consultarea APL şi asigurarea autonomiei locale, precum şi angajamentelor Republicii Moldova în domeniul democrației locale și descentralizării.
Cazul respectiv demonstrează că în loc de descentralizare și consolidare a autonomiei locale (inclusiv financiare), în Republica Moldova are loc un proces invers: de centralizare, limitare a autonomiei locale și reducere a veniturilor APL. De asemenea, apare nedumerire în legătură cu faptul căautorul (Ministerul Justiției), care ar trebui să vegheze respectarea principiilor constituționale ale autonomiei locale şi consultării eficiente aAPL (a se vedea în acest sens Recomandarea 328 (2012) a Congresului Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei privind dreptul autorităților locale de a fi consultate de către alte niveluri de guvernare)dimpotrivă, încalcă principiile și standardele menţionate.
Reieșind din cele expuse mai sus, CALM a expediat Parlamentului Republicii Moldova, Ministerului Finanțelor și Ministerului Justiției o adresare privind adoptarea și intrarea în vigoare a legislației în domeniul notarial în care solicită examinarea cazului dat și luarea unor măsuri corespunzătoare; revizuirea cadrului legal în vederea restabilirii competențelor și veniturilor APL şi asigurarea principiului subsidiarităţii; compensare a veniturilor ratate ale bugetelor locale, prin transferuri de la bugetul de stat sau alte fonduri centrale, cauzate de modificările unilaterale a cadrului legal și prejudicierii bugetelor locale; respectarea principiilor constituționale ale autonomiei locale şi consultării efective a APL şi structurilor lor asociative.
Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2276
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33