Nume
Parola
Vizualizări: 7950
Festivalul Național de Teatru, București, ediția a 23-a
8 Noiembrie 2013 — În perioada 25 octombrie – 3 noiembrie 2013, la București s-a desfășurat cel mai important eveniment artistic din țară: Festivalul Național de Teatru, ajuns la cea de-a 23-a ediție. Fiecare ediție, pe parcursul anilor, a fost un eveniment. Cum a menționat Alice Georgescu, director artistic și selecționer unic al Festivalului Național de Teatru ediția 2013, FNT își dorește să le propună spectatorilor „un eșantion concentrat, reprezentativ și, sperăm noi, atrăgător al artei scenice românești, așa cum s-a înfățișat ea pe parcursul stagiunii 2012-2013: spectacole mari și spectacole mici, creatori tineri și creatori experimentați, artiști îndrăzneți și artiști înțelepți”.

În cadrul festivalului s-au jucat spectacole de Andrei Șerban (”Troienele” după Euripide), Silviu Purcărete (”Pălăria florentină” de E. Labiche),  Radu Afrim (”Năpasta” de I.L. Caragiale și „Hai iu iu” concert de remix-uri Maria Tănase, muzica Vlaicu Golcea),  Mihai Măniuțiu (”Domnul Swedenborg vrea să viseze” scenariu și regia), Yuri Kordonsky (”Pescărușul” de A.P. Cehov), Cristi Juncu (”Școala nevestelor” de Moliere, „Iluzii” de Ivan Vîrîpaev ), Victor Ioan Frunză (”Scene din viața insectelor” mister psihedelic muzical de Karel și Josef Čapek),  Alexander Hausvater (”Adam și Eva” după Liviu Rebreanu), Felix Alexa (”Însemnările unui nebun” de N.V.Gogol), Gábor Tompa („Leonida gem session” adaptare după Caragiale în cădere liberă), Andrei și Andreea Grosu („Un tramvai numit dorință” de T. Williams), Mircea Cornișteanu („O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale) și alți regizori. De remarcat spectacolul-prelegere „Respirația poeziei”, susținut de actorul Ion Caramitru. Programul festivalului a inclus și proiectarea câtorva filme, legate de domeniul teatrului fie prin subiect, fie prin biografia artistică a realizatorilor lor. E vorba de „Faust” regia Aleksandr Sokurov, „Undeva la Palilula” un film de Silviu Purcărete, „Nunta mica” regia Horațiu Mălăele. La Teatrul Național „I.L. Caragiale” au avut loc un șir de ateliere cu Gigi Căciuleanu

La Fundația Lowendal, în fața unui public select, s-au desfășurat mai multe evenimente, cum ar fi: vernisajul expoziției „Spații imaginare” (machete-schițe-video) a  scenografului Helmut Stürmer, cât și prezentarea cărții „Helmut Stürmer. Scenografii”, vol.II, lansarea cărților „Cartea Atelierelor” de Monica Andronescu și Cristina Gavrilă, „Teatrul e vis” de Octavian Saiu, „Infinitezimal” publicație trimestrială de cultură, „Munca actorului cu sine însuși” de Konstantin Stanislavski, la care-au participat critici, directori de teatru, actori, regizori.

Divanele FNT sau Sfaturile domnești ale FNTau însemnat mai multe întâlniri cu oameni de teatru sub genericul „Rețete de succes în dialog – Managementul teatral”, găzduite de Ceainărila „Serendipity”. Invitații doamnei Alice Georgescu au fost: Ion Caramitru, directorul general al Teatrului Național „I.L. Caragiale” București, Cristian Hadji-Culea, directorul general al Teatrului Național „Vasile Alecsandri” Iași, Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, Mircea Cornișteanu, directorul Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova, Alina Moldovan, directorul Teatrului Național de Operetă „Ion Dacian”, George Remeș, inițiatorul și managerul  Godot Café-Teatru, Lucian Vărșăndan, directorul Teatrului German de Stat Timișoara, Andrei și Andreea Grosu, inițiatori și manageri al UNTEATRU, Ada Lupu-Hausvater, directorul Teatrului Național Timișoara și Attila Gasparik, directorul Teatrului Național Târgu-Mureș.

În cadrul Festivalului Național de Teatru s-a desfășurat colocviul international cu tema: „Criticul/critica de teatru – dispariție sau transformare?. Colocviul a fost organizat în colaborare cu Asociația Internațională a Criticilor de Teatru. Au participat critici din România, Coreea de Sud, Canada, Suedia, Japonia, Statele Unite ale Americii, Polonia, Grecia, Finlanda, Republica Moldova.

Festivalul s-a remarcat printr-o varietate de spectacole, care să satisfacă gusturile și cerințele atât a criticilor, invitaților, cât și a publicului. Dar în primul și în primul rând, a fost un festival dedicat Actorului, căci, așa cum consemneză doamna Alice Georgescu în „Temă pentru acasă”: „teatrul poate exista fără piesă, fără regizor, fără decor, fără lumini, fără clădire, fără…, fără…, dar nu poate exista fără Actor și fără Spectator”.

Larisa Ungureanu, critic de teatru, membru UNITEM