Nume
Parola
Vizualizări: 3062
Exportatorii moldoveni: „Ridicaţi barierele din calea exporturilor moldoveneşti! Lăsaţi economia să respire liber!”
17 Decembrie 2008 — „Ridicaţi barierele din calea exporturilor moldoveneşti! Lăsaţi economia să respire liber!”. Acesta este mesajul Campaniei de advocacy în susţinerea exportatorilor moldoveni de produse agricole. Campania a fost lansată oficial în cadrul unei conferinţe de presă, desfăşurată la 17 decembrie 2008. Campania de advocacy în susţinerea exportatorilor moldoveni de produse agricole este realizată de Coaliţia pentru Dezvoltare Economică Rurală (CDER) şi finanţată de Fundaţia Soros-Moldova şi Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare Internaţională (Sida). „Satul, producătorii, şi exportatorii sunt în aşteptarea unor măsuri radicale din partea statului, măsuri capabile să dinamizeze exporturile moldoveneşti.”, a subliniat expertul IDIS „Viitorul” Viorel Chivriga. Pe toată durata campaniei, vor fi distribuite manifeste şi calendare tematice factorilor de decizie, printre care: reprezentanţii Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Serviciului Vamal, Departamentului Grăniceri, instituţiilor de certificare, deputaţi. Campania va dura trei luni şi va miza pe consultări la nivel regional cu agenţii economici din sectorul agrar, exportatori. Activităţile de bază ale campaniei de advocacy vor fi realizate în Chişinău şi în raioanele republicii, unde CDER dispune de organizaţii-membre active (Soroca, Ungheni, Cahul, Nisporeni, Edineţ, Făleşti, Drochia, Rezina, Dubăsari ş.a.) Rezultatele aşteptate ale campaniei de advocacy sunt următoarele: • elaborarea, aprobarea şi întrarea în vigoare a unor proceduri simplificate de export. • diminuarea costurilor oficiale şi neoficiale ale tranzacţiilor comerciale externe. • implicarea organizaţiilor membre ale CDER în realizarea activităţilor din cadrul campaniei şi promovarea propunerilor CDER. • implicarea resurselor media în reflectarea obiectivă a situaţiei din domeniul comerţului exterior cu produse agricole. Manifestul CDER, distribuit la lansarea oficială a campaniei, constată că R. Moldova şi-a pierdut statutul tradiţional de exportator. Mai mult, alunecăm treptat către statutul de importator de produse vegetale, animale şi agroindustriale. Campania propriu-zisă a fost precedată de o analiză riguroasă a problemelor cu care se confruntă exportatorii moldoveni. Cele mai multe dintre ele sunt generate de deficienţele legale şi normative. Amintim că CDER a mai desfăşurat o campanie similară în 2007, în urma căreia a fost elaborată în premieră Concepţia sistemului de subvenţionare până în 2015. Respectiva concepţie a fost apreciată şi adoptată de autorităţile moldoveneşti. CDER a fost iniţiată în 2002. Printre organizaţiile membre ale coaliţiei, menţionăm: Federaţia Naţională a Agricultorilor „AGROinform”, Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”, Centrul CONTACT, Uniunea Meşterilor Populari, Microinvest, Federaţia Naţională a Fermierilor, Business Consulting Institute.