Nume
Parola
Vizualizări: 2347
Tatiana POTÎNG: dorim să creăm condiţii favorabile pentru integrarea lingvistică e elevilor alolingvi
Chişinău, 22 Mai 2012 — Viceministrul educaţiei, Tatiana POTÎNG a participat la deschiderea seminarului de instruire a profesorilor din cele 10 şcoli unde este implementat proiectul-pilot „Integrarea socială şi lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba română”.

Viceminisrul educaţiei a salutat iniţiativa şcolilor cu predare în limba rusă, unde este pilotat proiectul şi unde mai multe obiecte sunt predate în limba română şi a apreciat succesele înregistrate.

Dna Tatiana POTÎNG, a specificat că ministerul şi-a propus un proiect care să răspundă nevoilor societăţii de a cunoaşte limba statului. Viceministrul educaţiei a informat, de asemenea, că în anul şcolar următor proiectul va fi extins.

Ala NIKITCENCO, consultant principal în cadrul Direcţiei învăţămînt preşcolar, primar şi secundar general din cadrul Ministerului Educaţiei, a menţionat că funcţionarii direcţiei au monitorizat implementarea proiectului şi s-au convins că în toate şcolile proiectul este implementat cu succes iar rezultatele sunt remarcabile.

Pavlo BEALIC, expert OSCE în implementarea politicilor lingvistice, a apreciat gradul de colaborare dintre minister şi organele teritoriale de specialitate, părinţi, profesori şi elevi. Proiecte similare au fost implementate în mai multe ţări şi au înregistrat succese acolo unde a existat un grad înalt de profesionalism şi un dialog continuu dintre profesori, părinţi şi elevi.
Profesorii, prezenţi în cadrul seminarului, au salutat iniţiativa de aprofundare a studierii limbii române, prin prisma altor obiecte. Aceştia vor fi instruiţi,timp de două zile, de formatori din Georgia şi Lituania, unde proiecte similare au fost implementate cu succes.

Seminarul este organizat în incinta Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.
În acest an şcolar 29 de profesori au predat în 57 de clase alolingve, din 10 şcoli, 9 discipline în limba română. În RM sunt 240 de şcoli cu predare în limba rusă.

Lista instituţiilor de învăţămînt unde este implementat proiectul „ Integrarea socio-lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba română”
1. LT „T.Şevcenco” Briceni (discipline de studiu predate în limba română: educaţia civică, educaţia muzicală, educaţia tehnologică)
2. LT „C.Popovici” Rîşcani ( educaţia muzicală, geografia, educaţia plastică, educaţia civică, educaţia tehnologică)
3. LT „V.Suhomlinski” Edineţ (Istoria, educaţia civică, educaţia fizică)
4. LT „I.Neciui-Leviţki” Chişinău (educaţia moral-spirituală, educaţia civică, educaţia fizică)
5. LT „A.Puşkin” Bălţi ( educaţia muzicală)
6. LT G.Gaidarji Comrat ( educaţia moral-spirituală, educaţia civică)
7. LT „M.Guboglo” Ceadîr-Lunga ( ştiinţe, educaţie civică, educaţie tehnologică)
8. LT nr.2 Taraclia (Geografia, educaţia muzicală, ed. Fizică)
9. LT „A.Puşkin” Ungheni ( Geografia, educaţia muzicală)
10. LT „M.Lomonosov” Călăraşi ( educaţia muzicală, educaţia civică)