Nume
Parola
Vizualizări: 2164
Reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului, discutată la Chişinău
Chișinău, 25 Martie 2012 — Ministerul Educaţiei cu suportul UNICEF Moldova a organizat, vineri, 23 martie curent, Conferinţa cu genericul „Parteneriate în implementarea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi dezvoltării educaţiei incluzive”.

La eveniment au participat reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerului Finanţelor, Ministerului Sănătăţii, Reprezentanţei UNICEF în Moldova, membrii Consiliului de Coordonare al reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi dezvoltării educaţiei incluzive.

Prezent la inaugurarea conferinţei, Viceprim-ministrul Mihai Moldovanu a menţionat că în rezultatul implementării reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului, se prevede reducerea maximă a numărului de internate şi de case de copii din ţară, precum şi dezvoltarea serviciilor sociale la nivel comunitar.

Potrivit Tatianei Potîng, Viceministru al Educaţiei, graţie politicilor şi acţiunilor promovate de Ministerul Educaţiei cu susţinerea partenerilor de dezvoltare, a autorităţilor publice centrale şi a celor locale, în cinci ani de reformă, numărul copiilor din internate s-a redus în jumătate.

Alexandra Yuster, Reprezentant UNICEF în Republica Moldova, a subliniat că ţara a înregistrat progrese semnificative în implementarea reformei. În context, oficialul a anunţat că UNICEF în comun cu Înaltul Comisariat ONU pentru Drepturile Omului cheamă statele lumii să stopeze plasarea în instituţii rezidenţiale a copiilor cu vîrsta de pînă la trei ani, efectele plasamentului asupra acestor copii fiind negative. În prezent, în internatele din ţară se află 200 de copii abandonaţi cu vîrsta respectivă.

La eveniment au fost prezenţi copiii Doina Neamţu, Anisia Neamţu, Ana Lisagor, Igor Ţurcan şi Elizaveta Pascari, care şi-au împărtăşit experienţa lor dramatică de viaţă în internat. În urma procesului de dezinstituţionalizare, copiii au fost reintegraţi în societate şi familie. Ei şi-au exprimat recunoştinţa pentru posibilitatea de a fi în familie şi de a frecventa o şcoală generală.

La conferinţă au participat, de asemenea, preşedinţi şi vicepreşedinţi de raion responsabil de domeniul social, directori generali ai direcţiilor raionale /municipale de Învăţămînt, Tineret şi Sport, şefi ai secţiilor/direcţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei, reprezentanţi ai ONG-urilor antrenate în implementarea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului.

Scopul conferinţei a fost de a trece în revistă realizările privind implementarea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi educaţiei incluzive, precum şi de a identifica direcţiile de perspectivă în domeniul asigurării protecţiei drepturilor copilului şi dezvoltării educaţiei incluzive.

Agenda evenimentului a inclus prezentări la următoarele subiecte:
- Rolul Ministerului Educaţiei în implementarea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi dezvoltării educaţiei incluzive;
- Dezvoltarea serviciilor sociale – direcţie majoră în implementarea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului;
- Dezvoltarea serviciilor de îngrijire pentru prevenirea instituţionalizării copiilor;
- Redirecţionarea resurselor financiare în cadrul reformării instituţiilor rezidenţiale;
- Implementarea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi dezvoltarea educaţiei incluzive în raioanele pilot: Leova, Făleşti, Floreşti, Ungheni, Orhei;
- Incluziunea educaţională a copiilor cu CES în învăţămîntul general.

La începutul reformei, în anul 2007, în cele 67 de instituţii rezidenţiale erau cca 11500 copii. La 31.12. 2011, în cele 55 de instituţii rezidenţiale erau plasaţi 5723 copii. În perioada anilor 2012-2015 vor fi supuse procesului de reorganizare 22 instituţii de tip rezidenţial. În anul 2012, sînt planificate de a fi închise 7 instituţii de tip rezidenţial, dintre care 4 instituţii rezidenţiale nu au nici un copil în plasament, toţi copiii fiind reintegraţi în familia biologică/extinsă şi/sau plasaţi în servicii de tip familial.