Nume
Parola
Vizualizări: 2283
Profesori de istorie au discutat despre rezultatele evaluării de laborator la istorie şi implementarea curriculumului modernizat
Chişinău, 1 Martie 2012 — Responsabilii de organizarea şi desfăşurarea procesului educaţional din cadrul ministerului educaţiei şi a direcţiilor raionale/municipale învăţămînt, tineret şi sport s-au întrunit într-un seminar republican. Aceştia au discutat despre implementarea curriculumului la istorie, din perspectiva formării de competenţe, dar şi despre rezultatele evaluării de laborator la istorie, aplicată în clasele absolvente, pentru sesiunea 2012.

Corina Lungu, consultant superior din cadrul ministerului educaţiei, a făcut o analiză a realizării educaţiei istorice la toate treptele şcolare. Ea a menţionat, că la treapta primară, disciplina istoria are menirea de a familiariza elevii nu numai modul de trai al oamenilor din trecut, dar şi idealurile în care aceştia au crezut. Elevii sunt învăţaţi să-şi cunoască trecutul lor prin legende şi diverse texte cu caracter istoric. Profesorul însă trebuie să-i ajute ca aceştia să-şi dezvolte gîndirea critică. La treapta gimnazială, implementarea curriculumului modernizat recomandă structurarea conţinuturilor curriculare pe principiul cronologic, iar la treapta liceală - conform principiului problematic.

Cu ocazia acestei reuniuni, au fost lansate trei instrumente didactice la disciplină, menite să faciliteze activitatea profesorului de istorie, cu referire la centrarea demersului educaţional pe aspecte praxiologice.
Participanţii au fost, de asemenea, antrenaţi în aplicaţii, axate pe respectivele apariţii editoriale. Urmează valorificarea materialelor şi în formări profesionale la nivelul raioanelor şi municipiilor.

În context s-a vorbit că evaluarea de laborator în clasa a IX-a a fost administrată la nivel național pe un eșantion de 36898 elevi şi în clasa a XII-a – pe un eşantion de 9964 elevi.
Conceptul testului propus spre validare atît pentru clasa a IX-a , cît și pentru clasa a XII-a, pornește de la două surse istorice, propuse elevilor. Din ele, derivă sarcinile de lucru, eșalonate pe cele 4 domenii: timpul, spaţiul și personalitatea istorică; limbajul istoric; legătură cauză –efect; elaborare de eseu (pentru clasa a IX-a eseu structurat, pentru clasa a XII-a eseu nestructurat).

Viitorii absolvenţi au demonstrat deprinderi de a lucra cu axa cronologică, cu harta mutuală, de a formula enunțuri, care ar reflecta cunoașterea noțiunilor istorice și aplicarea corectă a acestora.
În sesiunea de examene 2011-2012, istoria va apare în grila disciplinelor de examene obligatorii pentru absolvirea gimnaziului, după cum şi în grila examenelor de bacalaureat , ca examen de profil pentru absolvenţii ciclului umanist.
Mihail Şleahtiţchi, Ministru al Educaţiei, a specificat, anterior , că, astfel, se urmăreşte reabilitarea statutului disciplinei şcolare Istoria, care a fost exclusă din grila examenelor de absolvire a studiilor gimnaziale şi liceale, cu începere din anul şcolar 2004-2005.