Nume
Parola
Vizualizări: 1810
Primul Studiu KAP – Cunoştinţe, Atitudini, Practici în educaţia timpurie la nivel instituţional – în Republica Moldova
Chişinău, 29 Decembrie 2009 — Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova a lansat, la Chişinău, Studiul privind cunoştinţele, atitudinile şi practicile în educaţia timpurie la nivel instituţional – prima cercetare de acest gen, realizată vreodată în Moldova.

Studiul KAP a constatat că preşcolarii care au mers în clasa întâi în acest an „au fost mai bine pregătiţi pentru şcoală decât cei care au mers la şcoală în 2006-2007”, datorită programelor de dezvoltare timpurie, promovate de Ministerul Educaţiei. De asemenea, datorită eforturilor Ministerului Educaţiei şi partenerilor săi, rata de cuprindere a copiilor de 1-7 ani în educaţia timpurie a crescut de la 71 la sută în 2005-2006 până la 76 la sută în 2009, iar 90 la sută din copiii care au mers la şcoală anul acesta au beneficiat de educaţie timpurie.

Cercetarea privind cunoştinţele, atitudinile şi practicile la nivel instituţional în educaţia timpurie în Moldova, realizată în vara anului 2009, relevă că au fost înregistrate „schimbări pozitive esenţiale” în asigurarea accesului copiilor la educaţie timpurie şi în îmbunătăţirea calităţii educaţiei timpurii, iar aceste ameliorări se datorează, în mare parte, Proiectului „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”.

„Această iniţiativă este un exemplu de parteneriat reuşit între Guvernul Republicii Moldova, agenţiile internaţionale de dezvoltare, donatori, administraţiile locale şi comunităţi. Schimbările în bine pe care le constată studiul se datorează anume acestui parteneriat”, a afirmat Ministrul Educaţiei, Leonid Bujor.

Studiul KAP, realizat de Centrul CIVIS, constată următoarele schimbări la nivel instituţional în educaţia timpurie a copiilor în Moldova:
• A sporit accesul copiilor la educaţia preşcolară, inclusiv a copiilor din familii dezavantajate şi, parţial, a copiilor cu nevoi speciale
• S-a ameliorat starea clădirilor grădiniţelor de copii: condiţiile sanitaro-igienice, încălzirea şi aprovizionarea cu apă, asigurarea cu mobilier, echipament, materiale didactice
• S-a îmbunătăţit alimentaţia copiilor
• Au fost instruite cadre didactice
• S-a consolidat managementul grădiniţei
• Au fost dezvoltate parteneriate între instituţia preşcolară şi părinţi, administraţia publică locală, şcoală.

Aceste schimbări au fost constatate în toate localităţile care au beneficiat de renovări, dotări şi instruire în cadrul Proiectului „Educaţie pentru Toţi”, realizat de Ministerul Educaţiei şi susţinut de UNICEF şi Banca Mondială.

Ministrul Educaţiei, Leonid Bujor, a remarcat: „Studiul arată ce avem de făcut în viitor: crearea unui mediu corespunzător standardelor de învăţare pentru copii, materiale didactice pentru toţi educatorii, accesul copiilor din familii social vulnerabile şi al copiilor cu dizabilităţi la educaţia timpurie, stimularea iniţiativelor locale şi implicarea părinţilor în procesul de educaţie, asigurarea unei tranziţii reuşite a copilului de la grădiniţă la şcoală”.

Studiul KAP a fost realizat de Centrul CIVIS, la solicitarea Ministerului Educaţiei, şi a fost finanţat de Fondul de Dezvoltare a Programelor Educaţionale, prin intermediul Băncii Mondiale.


Ministerului Educaţiei al Republicii Moldova
Proiectul „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”
Piaţa Marii Adunări Naţionale, 1
MD-2033, Chişinău, Republica Moldova
Tel.: 23.38.97
Fax: 23.31.39
Web: www.prescolar.edu.md
E-mail: efafti@edu.md, educatie.pentru.toti@gmail.com