Nume
Parola
Vizualizări: 3791
Comunicat de presă privind rezultatele monitorizării mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova (12 – 18 martie 2009)
Chişinău, 26 Martie 2009 — Centrul Independent de Jurnalism şi Asociaţia Presei Independente lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009, rezultatele celei de-a patra etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare de către principalele mass-media din Republica Moldova. CONCLUZII GENERALE Presa electronică În perioada 12-18 martie 2009, numărul materialelor cu caracter electoral difuzate de cele opt posturi de radio şi televiziune supuse monitorizări a continuat să crească, ajungând la 2857, comparativ cu 2508 materiale, înregistrate în săptămâna precedentă. Nu se atestă schimbări majore în modul de reflectare a campaniei electorale la niciunul dintre posturile care au demonstrat o atitudine partizană, tendenţioasă în perioadele precedente de monitorizare. Posturile publice cu acoperire naţională Moldova 1 şi Radio Moldova şi-au menţinut politica editorială de asistare a partidului de guvernământ în efortul de a se menţine la putere, începându-şi majoritatea buletinelor cu ştiri care favorizează PCRM. Tendinţa de discreditare a unor partide de opoziţie s-a menţinut şi în această perioadă. Posturile private NIT şi Antena C au demonstrat o politică editorială similară, cu diferenţa că defavorizarea unor partide de opoziţie la aceste posturi a fost mai accentuată. La EU TV, PCRM a beneficiat în continuare de o mediatizare mai echilibrată, într-o lumină mai mult pozitivă decât negativă, în timp ce unele partide de opoziţie au fost vizate cu scopul de a fi discreditate, atât în ştiri, cât şi în emisiunile de opinie. PPCD a fost uşor favorizat. Pe de altă parte, PRO TV, TV7 şi Vocea Basarabiei s-au menţinut în continuare pe poziţia unei reflectări pluraliste, mai echidistante a tuturor concurenţilor electorali. Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web În presa scrisă se atestă o creştere a numărului de materiale jurnalistice la tema alegerilor, precum şi a suprafeţei de ziar afectată acestora. Ziarele, agenţiile de presă şi portalurile web monitorizate au publicat 560 de materiale care au vizat, direct sau indirect, campania electorală. Pe măsură ce se apropie ziua alegerilor, sunt publicate mai multe articole de opinie, inclusiv scrisori şi apeluri publice care favorizează anumiţi concurenţi electorali şi/sau îi defavorizează pe alţii. În acelaşi timp, concurenţii electorali plasează în ziare mai multă publicitate electorală. Se menţine tendinţa de a prezenta campania electorală de pe poziţii editoriale diferite. Astfel, unele instituţii de presă favorizează evident concurentul electoral PCRM (Moldova suverană, Nezavisimaia Moldova, Agenţia informaţională de stat Moldpres, portalul www.omg.md); în acelaşi timp aceste mijloace de informare în masă defavorizează ceilalţi concurenţi electorali prin distorsionarea declaraţiilor făcute de aceştia, scoaterea din context a unor afirmaţii şi comentarea lor în context negativ. Altă categorie de instituţii de presă (Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, parţial Moldavskie vedomosti şi portalul www.unimedia.md) pe de o parte critică dur PCRM, învinuindu-l de guvernare defectuoasă şi de faptul că nu prezintă cetăţenilor starea reală a economiei R. Moldova, iar pe de altă parte prezintă în context favorizant alţi concurenţi electorali, în special pe cei de orientare liberală. Ziarul Flux favorizează PPCD şi defavorizează partidele de opoziţie, în special pe cele de doctrină liberală. Celelalte mass-media monitorizate au un comportament editorial care nu indică favorizarea evidentă a vreunui concurent electoral sau încearcă să prezinte campania electorală mai mult sau mai puţin echilibrat. Numărul de materiale care constituie educaţie electorală este în continuare foarte mic. Astfel instituţiile mass-media nu ţin cont de necesităţile informaţionale ale publicului. *** Metodologia de monitorizare a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. Aceasta prevede măsurarea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi – materialele fiind supuse unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral. Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 5 februarie – 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale. Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor. Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.