Nume
Parola
Vizualizări: 2456
Tatiana Potîng: Minorităţile etnice doresc să înveţe limba română. Vom crea condiţii favorabile pentru integrarea lingvistică a elevilor alolinvi.
Chişinau, 16 Decembrie 2011 — Conducerea de vîrf a Ministerului Educaţiei a prezentat astăzi, în cadrul unei mese rotunde, un rezumat al proiectului Planului de acţiuni, pentru eficientizarea politicii de predare-învăţare-evaluare a limbii şi literaturii române, în şcoala alolingvă şi au discutat despre primele rezultate prealabile în implementarea proiectului pilot „Integrarea socială şi lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba română”.
Ministrul Educaţiei, Mihail Şleahtiţchi, a menţionat că în 10 şcoli cu predare în limba rusă din ţară, începînd cu acest an şcolar, mai multe obiecte sunt predate în limba română. Iar rezultatele arată că a dispărut disconfortul lingvistic, iar elevii doresc să fie extins numărul obiectelor, predate în limba română.
Viceministrul educaţiei, Tatiana Potîng, a specificat că ministerul şi-a propus un plan care să fie agreat, consultat de întreaga societate şi care să răspundă nevoilor societăţii de a cunoaşte limba statului. „Dacă pînă acum existau doar monologuri despre necesitatea de a cunoaşte limba statului, care se intersectau doar în campanii electorale, declaraţii politice, dorim să scotem această temă de sub umbrela politicului . Deoarece învăţarea limbii statului trebuie să poarte o conotaţie socială şi nu una politică”, a declarat viceministrul educaţiei.
Profesorii, elevii, managerii şcolari, reprezentanţii direcţiilor raionale învăţămînt, tineret şi sport, prezenţi la masa rotundă, au salutat iniţiativa de aprofundare a studierii limbii române, prin prisma altor obiecte. Ei au vorbit despre necesitatea manualelor, adaptate pentru aceste clase, suportului didactic, dar şi a cursurilor de instruire pentru profesori.
Experţii OSCE în implementarea politicilor lingvistice, Ligita Grigule şi Pavlo Bealic, au apreciat gradul de înţelegere şi colaborare dintre minister şi organele teritoriale de specialitate, părinţi, profesori şi elevi. Ei au mai menţionat că nu există exemple în Europa , unde reforme similare ar fi demarat după ce totul ar fi fost pregătit. Toate materialele, manualele, suportul didactic, în acele ţări, au fost elaborate în procesul de implementare a reformei. Iar cele mai mari succese sunt înregistrate în şcolile unde există un grad înalt de profesionalism şi un dialog continuu dintre profesori, părinţi şi elevi.
Viceministul educaţiei, Tatiana Potîng a specificat că ministerul educaţiei a desemnat, la începutul acestui an şcolar, 10 licee pilot, cu predare în limba rusă, unde este implementat proiectul “Integrarea socială şi lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba română”. Iar 29 de profesori predau în 57 de clase alolingve 9 discipline în limba română. Viceministrul educaţiei a anunţat de asemenea că în Moldova se preconizează instituirea a cinci centre de instruire şi mentorat în utilizarea curentă a limbii române. Aceste cente vor activa la Cahul, Edineţ, Bălţi, Chiţinău şi în UTA Găgăuzia. Centrele vor oferi servicii de învăţare a limbii române, dar şi cursuri de formare pentru profesori.
Pentru extinderea proiectului în anul 2012, din bugetul de stat vor fi alocaţi 10 mln de lei. În RM sunt 240 de şcoli cu predare în limba rusă.

Lista instituţiilor de învăţămînt unde este implementat proiectul „ Integrarea socio-lingvistică a elevilor alolingvi prin extinderea numărului de discipline şcolare studiate în limba română”
1. LT „T.Şevcenco” Briceni (discipline de studiu predate în limba română: educaţia civică, educaţia muzicală, educaţia tehnologică)
2. LT „C.Popovici” Rîşcani ( educaţia muzicală, geografia, educaţia plastică, educaţia civică, educaţia tehnologică)
3. LT „V.Suhomlinski” Edineţ (Istoria, educaţia civică, educaţia fizică)
4. LT „I.Neciui-Leviţki” Chişinău (educaţia moral-spirituală, educaţia civică, educaţia fizică)
5. LT „A.Puşkin” Bălţi ( educaţia muzicală)
6. LT G.Gaidarji Comrat ( educaţia moral-spirituală, educaţia civică)
7. LT „M.Guboglo” Ceadîr-Lunga ( ştiinţe, educaţie civică, educaţie tehnologică)
8. LT nr.2 Taraclia (Geografia, educaţia muzicală, ed. Fizică)
9. LT „A.Puşkin” Ungheni ( Geografia, educaţia muzicală)
10. LT „M.Lomonosov” Călăraşi ( educaţia muzicală, educaţia civică)