Nume
Parola
Vizualizări: 1884
Cum lansăm o afacere în Uniunea Europeană
Chişinău, 11 Octombrie 2010 — La 11 octombrie 2010, la Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei, a avut loc prezentarea ghidului electronic „Lansarea afacerii în Uniunea Europeană”. Evenimentul a fost organizat de CCI a Moldovei, în cadrul proiectului belgian „Dezvoltarea experienţei organizaţiilor de susţinere a business-ului din Moldova în domeniul «Acquis Communautaire» şi transferul experienţei şi celor mai bune practici flamande pentru inovare, dezvoltare durabilă şi alte aspecte de internaţionalizare întreprinderilor din Moldova”.
În deschiderea întrunirii, directorul Departamentului Dezvoltarea Competenţelor al CCI a Moldovei, Mihai Bâlba, a menţionat importanţa pe care o are piaţa Uniunii Europene pentru economia ţării noastre. „Companiile moldoveneşti ce exportă în ţările Uniunii Europene se confruntă cu dificultăţi referitor la regulile şi legislaţia Uniunii Vamale Europene. Necunoaşterea acestora are un impact negativ direct asupra exporturilor Moldovei pe piaţa comunitară. Agenţii economici autohtoni trebuie să fie pregătiţi pentru derularea afacerilor cu statele membre ale UE. Ghidul conţine un set de materiale utile şi relevante pentru întreprinderile interesate în cooperarea cu parteneri din UE”.
În cadrul evenimentului, Luc van Looveren, coordonator al proiectului şi consultant superior în relaţiile cu UE al Camerei de Comerţ şi Industrie Antwerpen-Waasland, Belgia, a prezentat detaliat Ghidul, oferind exemple practice. „Businessmenii interesaţi vor găsi informaţii generale despre UE şi instituţiile ce reglementează activitatea întreprinderilor europene, reglementările în domeniul importului mărfurilor în UE, impozitarea bunurilor, producerea şi comercializarea mărfurilor etc. Ghidul include şi principalele surse de informare pentru companiile interesate să colaboreze cu întreprinderi din UE”.
Prezent la întrunire, Philip Santens, reprezentant al proiectului „Suport pentru Promovarea Exportului şi Atragerea Investiţiilor în Republica Moldova (SEPIA)”, a spus: „RM este o ţară mică şi are o piaţă mică, de aceea, comerţul extern este iminent. În prezent, se simte o reorientare a exporturilor externe pe piaţa din Vest. Este necesar ca întreprinzătorii să fie informaţi, iar Ghidul îi va îndruma cum să-şi atingă obiectivele. Or, chiar dacă produsul lor va avea un preţ mic, însă nu va corespunde cerinţelor - nu va fi solicitat”.

Proiectul a fost iniţiat în februarie curent şi este implementat pe parcursul anilor 2010-2011, în cooperare cu CCI a Moldovei, CCI Anwerpen-Waasland, Belgia, cu suportul financiar al guvernului flamand.
Principalul obiectiv al proiectului este transferul practicilor flamande în domeniul funcţionării Uniunii Vamale Europene, precum şi a legislaţiei UE ce se referă la activitatea cotidiană a companiilor care derulează afaceri cu Uniunea Europeană.
În perioada de referinţă, vor fi organizate activităţi ce ţin de pregătirea personalului CCI a Moldovei şi al altor organizaţii de susţinere a business-ului în domeniul reglementărilor UE.
Vor fi selectate şi intervievate 60 de întreprinderi din diverse sectoare de producţie şi din diferite regiuni ale ţării, pentru care, ulterior, vor fi elaborate rapoarte detaliate ce vor conţine un set de reglementări necesare de a fi respectate pentru exportul pe piaţa Uniunii Europene, precum şi o serie de surse de informare utile pentru fiecare întreprindere în parte.
De asemenea, vor fi desfăşurate seminare pentru întreprinzători şi training-uri în domeniu. Experţii vor atrage atenţia asupra sectorului alimentar şi mărfurilor incluse în Regulile de Marcare cu marca de conformitate obligatorie pentru produsele de pe piaţa UE, ce confirmă că acestea corespund cerinţelor de siguranţă, sănătate şi mediu ale consumatorilor din UE.

Informaţii suplimentare:
Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, secţia Relaţii Externe,
tel.: 221391, 238770, e-mail: eic@chamber.md .
Resposnabil: Rotaru Ludmila.
www.chamber.md