Vizualizări: 3539
Primarul de Strășeni Valentina Casian despre digitalizarea serviciilor: „Trebuie să scoatem APC și APL din ceața vremurilor apuse și să le pregătim pentru viitor”
14 Septembrie 2021 — În cadrul unei conferințe internaționale, primarul municipiului Strășeni, vicepreședinte al CALM, Valentina Casian a vorbit despre beneficiile și provocările în procesul de digitalizare a serviciilor din cadrul administrației publice locale.
Valentina Casian a menționat că digitalizarea serviciilor este unul dintre obiectivele principale ale administrației publice locale din municipiul Strășeni. „Ne-am propus să eficientizăm aparatul administrativ, dar și să creștem calitatea serviciilor publice prestate. Pentru ca acest lucru să se întâmple am înțeles că, în primul rând, este nevoie de o digitalizare în contextul reformei administrației publice centrale și locale. În ultima perioadă se discută foarte mult despre această reformă, iar faptul că ea trebuie să fie realizată cu pași mai rapizi a devenit clar pentru fiecare dintre noi. Interoperabilitatea și accesul la bazele de date sunt elemente-cheie în procesul de administrare. Noi, în calitate de autoritate executivă, nu putem astăzi să elaborăm politici locale eficiente și coerente dacă nu avem acces la bazele de date.”
Un alt aspect menționat de vicepreședintele CALM a vizat necesitatea elaborării unui concept de e-guvernare locală – unul prietenos față de cetățean, care trebuie corelat cu e-guvernarea centrală. „Avem nevoie de instrumentele digitale, cum ar fi programele de gestionare a patrimoniului, dar și alte programe necesare în procesul de administrare, atât la nivel local, cât și central. De asemenea, trebuie să crească rolul autorităților locale în acest proces, constatăm însă că în ultima perioadă s-a pus accentul doar pe necesitatea digitalizării la nivel central și mai puțină atenție s-a atras autorităților locale, acestea însă sunt cel mai aproape de cetățean.”
Primarul municipiului Strășeni a vorbit și despre avantajele care au apărut odată cu crearea ghișeului unic în incinta primăriei pe care o administrează, proiect implementat cu suportul Programului USAID Comunitatea Mea și a Slovaciei. Printre avantajele sesizate în procesul transformării digitale pentru administrația publică au fost menționate transparența, simplitatea, reducerea costurilor, creșterea productivității, a veniturilor locale și a economiei. „Realizarea acestui obiectiv, în primul rând, înseamnă arhivarea electronică a documentelor, lucru care se desfășura anterior manual, un proces complicat și nu tocmai eficient. Odată digitalizate, ele pot fi căutate și accesate oricând și oriunde, înseamnă acces la informație nu doar pentru justiție, dar și pentru societatea civilă, pentru fiecare cetățean, ceea ce noi considerăm foarte important. Digitalizarea administrației înseamnă și eficiența în achiziții publice, în condițiile în care avem foarte multe probleme cu achiziționarea de bunuri și servicii. Acest lucru înseamnă și simplificarea procedurilor, ceea ce scurtează drumul de la nevoia statului la o achiziție, făcând totodată ca întregul proces să fie mai simplu și să poată fi verificat.”
Valentina Casian a subliniat faptul că digitalizarea administrației înseamnă și responsabilizarea factorului public în fața cetățenilor. „, Crește și responsabilizarea funcționarului public deoarece fiecare achiziție este transparentă. Totodată, constatăm o reducere a costurilor directe și indirecte ale APL, dar și ale clienților care apelează la serviciile publice.”
Îmbunătățirea comunicării cu cetățenii este un factor important în procesul de sporire a nivelului de satisfacție și a transparenței în activitatea administrației publice. „Digitalizarea înseamnă și prestarea serviciilor publice într-un mod mai profesionist, facilitarea cooperării electronice între autoritățile publice locale, dar și între autoritățile locale și instituțiile centrale, minimizarea interacțiunii fizice a angajaților primăriei cu beneficiarul și excluderea factorului subiectiv. Cetățeanul nostru era obișnuit să interacționeze permanent cu funcționarul public și credea că astfel va soluționa mai repede problema. Optimizarea gestionării instituțiilor subordonate administrației publice este un alt rezultat al acestui proces”, a declarat primarul municipiului Strășeni.
Valentina Casian a vorbit și despre importanța digitalizării administrației publice pentru cetățeni . „Acest lucru înseamnă mai puțin timp pierdut în interacțiunea cu statul; mai puțini nervi cauzați de birocrație; servicii publice mai eficiente și mai ieftine și, în general, o viață mai ușoară pentru cetățenii din comunitate, atunci când e vorba de obținerea unui simplu document, de autorizarea unei afaceri, o plată de impozite etc.”
Edilul de Strășeni a constatat că astfel cetățenii au acces mai ușor la informații despre toate serviciile publice pe care le prestează APL și a fost minimizat numărul de documente necesare pentru obținerea serviciilor. „Astăzi, prin intermediul acestui ghișeu unic, avem pașapoarte la fiecare serviciu public prestat, cetățeanul cunoaște ce documente trebuie să prezinte și care sunt acțiunile pentru a obține un rezultat mai operativ. În cazul în care problemele cetățenilor nu țin de competența APL, acestora li se acordă asistență și sunt ghidați spre alte instituții, ca să nu fie nevoiți să facă multe drumuri pentru a-și rezolva problema; a fost redus timpul pentru obținerea serviciilor publice.” Valentina Casian a specificat că acestea sunt doar o parte din beneficiile pe care APL le-au sesizat din momentul în care ghișeul unic a devenit funcțional în cadrul primăriei Strășeni.
Vicepreședintele CALM a subliniat că toți liderii instituțiilor publice trebuie să conștientizeze importanța implementării noilor tehnologii, adaptării continue la cerințele cetățenilor, serviciilor publice online de calitate, sunt doar câteva dintre elementele de viziune care ar trebui să fie nelipsite din strategiile fiecărui stat și fiecărei comunități. „Nu pot să nu menționez că există și o mulțime de probleme iscate din lipsa de soluții sau viziune și, mai ales, din cauza vidului legislativ și lipsei voinței. Astfel, de foarte multe ori, documentele online nu sunt recunoscute de alte instituții ale statului; bazele de date nu sunt interconectate, ceea ce poartă oamenii pe drumuri, iar semnătura electronică nu este folosită de toată lumea.” O altă problemă sesizată de Valentina Casian este educația cetățeanului care, din neîncredere sau din lipsa obișnuinței, preferă să stea la coada ghișeului sau la ușa biroului funcționarului public. Primarul de Strășeni a vorbit și despre încercările APL de a informa locuitorii despre beneficiile digitalizării și de a-i convinge că aceste schimbări sunt pentru binele lor.
„Digitalizarea și transformarea digitală sunt procese complexe, transformative, cu implicare în toate ramurile societății și trebuie să ținem cont că este nevoie de oameni competenți pentru a înțelege aceste procese. Cunoașteți că în instituțiile publice există o situație complicată, salarii reduse, o parte din funcționari au vârsta pensionară și le este mai complicat să se adapteze noilor cerințe. De aceea, pentru a excela, este important să facem pași rapizi în digitalizare și să punem accentul pe niște aspecte foarte importante, lucruri pe care încerc să le cultiv în cadrul colectivului. Trebuie să ne aliniem viziunii Europei digitale, să implementăm proiecte de educație în utilizarea tehnologiilor digitale, platformele și aplicațiile administrațiilor publice la nivel național trebuie să fie integrate și trebuie să scoatem administrația centrală și toate administrațiile locale din țara noastră din ceața vremurilor apuse și să le pregătim pentru viitor. Digitalizarea se face pentru a crește performanțele statului și ale fiecărei comunități în parte”, a conchis Valentina Casian.
Valentina Casian a menționat că digitalizarea serviciilor este unul dintre obiectivele principale ale administrației publice locale din municipiul Strășeni. „Ne-am propus să eficientizăm aparatul administrativ, dar și să creștem calitatea serviciilor publice prestate. Pentru ca acest lucru să se întâmple am înțeles că, în primul rând, este nevoie de o digitalizare în contextul reformei administrației publice centrale și locale. În ultima perioadă se discută foarte mult despre această reformă, iar faptul că ea trebuie să fie realizată cu pași mai rapizi a devenit clar pentru fiecare dintre noi. Interoperabilitatea și accesul la bazele de date sunt elemente-cheie în procesul de administrare. Noi, în calitate de autoritate executivă, nu putem astăzi să elaborăm politici locale eficiente și coerente dacă nu avem acces la bazele de date.”
Un alt aspect menționat de vicepreședintele CALM a vizat necesitatea elaborării unui concept de e-guvernare locală – unul prietenos față de cetățean, care trebuie corelat cu e-guvernarea centrală. „Avem nevoie de instrumentele digitale, cum ar fi programele de gestionare a patrimoniului, dar și alte programe necesare în procesul de administrare, atât la nivel local, cât și central. De asemenea, trebuie să crească rolul autorităților locale în acest proces, constatăm însă că în ultima perioadă s-a pus accentul doar pe necesitatea digitalizării la nivel central și mai puțină atenție s-a atras autorităților locale, acestea însă sunt cel mai aproape de cetățean.”
Primarul municipiului Strășeni a vorbit și despre avantajele care au apărut odată cu crearea ghișeului unic în incinta primăriei pe care o administrează, proiect implementat cu suportul Programului USAID Comunitatea Mea și a Slovaciei. Printre avantajele sesizate în procesul transformării digitale pentru administrația publică au fost menționate transparența, simplitatea, reducerea costurilor, creșterea productivității, a veniturilor locale și a economiei. „Realizarea acestui obiectiv, în primul rând, înseamnă arhivarea electronică a documentelor, lucru care se desfășura anterior manual, un proces complicat și nu tocmai eficient. Odată digitalizate, ele pot fi căutate și accesate oricând și oriunde, înseamnă acces la informație nu doar pentru justiție, dar și pentru societatea civilă, pentru fiecare cetățean, ceea ce noi considerăm foarte important. Digitalizarea administrației înseamnă și eficiența în achiziții publice, în condițiile în care avem foarte multe probleme cu achiziționarea de bunuri și servicii. Acest lucru înseamnă și simplificarea procedurilor, ceea ce scurtează drumul de la nevoia statului la o achiziție, făcând totodată ca întregul proces să fie mai simplu și să poată fi verificat.”
Valentina Casian a subliniat faptul că digitalizarea administrației înseamnă și responsabilizarea factorului public în fața cetățenilor. „, Crește și responsabilizarea funcționarului public deoarece fiecare achiziție este transparentă. Totodată, constatăm o reducere a costurilor directe și indirecte ale APL, dar și ale clienților care apelează la serviciile publice.”
Îmbunătățirea comunicării cu cetățenii este un factor important în procesul de sporire a nivelului de satisfacție și a transparenței în activitatea administrației publice. „Digitalizarea înseamnă și prestarea serviciilor publice într-un mod mai profesionist, facilitarea cooperării electronice între autoritățile publice locale, dar și între autoritățile locale și instituțiile centrale, minimizarea interacțiunii fizice a angajaților primăriei cu beneficiarul și excluderea factorului subiectiv. Cetățeanul nostru era obișnuit să interacționeze permanent cu funcționarul public și credea că astfel va soluționa mai repede problema. Optimizarea gestionării instituțiilor subordonate administrației publice este un alt rezultat al acestui proces”, a declarat primarul municipiului Strășeni.
Valentina Casian a vorbit și despre importanța digitalizării administrației publice pentru cetățeni . „Acest lucru înseamnă mai puțin timp pierdut în interacțiunea cu statul; mai puțini nervi cauzați de birocrație; servicii publice mai eficiente și mai ieftine și, în general, o viață mai ușoară pentru cetățenii din comunitate, atunci când e vorba de obținerea unui simplu document, de autorizarea unei afaceri, o plată de impozite etc.”
Edilul de Strășeni a constatat că astfel cetățenii au acces mai ușor la informații despre toate serviciile publice pe care le prestează APL și a fost minimizat numărul de documente necesare pentru obținerea serviciilor. „Astăzi, prin intermediul acestui ghișeu unic, avem pașapoarte la fiecare serviciu public prestat, cetățeanul cunoaște ce documente trebuie să prezinte și care sunt acțiunile pentru a obține un rezultat mai operativ. În cazul în care problemele cetățenilor nu țin de competența APL, acestora li se acordă asistență și sunt ghidați spre alte instituții, ca să nu fie nevoiți să facă multe drumuri pentru a-și rezolva problema; a fost redus timpul pentru obținerea serviciilor publice.” Valentina Casian a specificat că acestea sunt doar o parte din beneficiile pe care APL le-au sesizat din momentul în care ghișeul unic a devenit funcțional în cadrul primăriei Strășeni.
Vicepreședintele CALM a subliniat că toți liderii instituțiilor publice trebuie să conștientizeze importanța implementării noilor tehnologii, adaptării continue la cerințele cetățenilor, serviciilor publice online de calitate, sunt doar câteva dintre elementele de viziune care ar trebui să fie nelipsite din strategiile fiecărui stat și fiecărei comunități. „Nu pot să nu menționez că există și o mulțime de probleme iscate din lipsa de soluții sau viziune și, mai ales, din cauza vidului legislativ și lipsei voinței. Astfel, de foarte multe ori, documentele online nu sunt recunoscute de alte instituții ale statului; bazele de date nu sunt interconectate, ceea ce poartă oamenii pe drumuri, iar semnătura electronică nu este folosită de toată lumea.” O altă problemă sesizată de Valentina Casian este educația cetățeanului care, din neîncredere sau din lipsa obișnuinței, preferă să stea la coada ghișeului sau la ușa biroului funcționarului public. Primarul de Strășeni a vorbit și despre încercările APL de a informa locuitorii despre beneficiile digitalizării și de a-i convinge că aceste schimbări sunt pentru binele lor.
„Digitalizarea și transformarea digitală sunt procese complexe, transformative, cu implicare în toate ramurile societății și trebuie să ținem cont că este nevoie de oameni competenți pentru a înțelege aceste procese. Cunoașteți că în instituțiile publice există o situație complicată, salarii reduse, o parte din funcționari au vârsta pensionară și le este mai complicat să se adapteze noilor cerințe. De aceea, pentru a excela, este important să facem pași rapizi în digitalizare și să punem accentul pe niște aspecte foarte importante, lucruri pe care încerc să le cultiv în cadrul colectivului. Trebuie să ne aliniem viziunii Europei digitale, să implementăm proiecte de educație în utilizarea tehnologiilor digitale, platformele și aplicațiile administrațiilor publice la nivel național trebuie să fie integrate și trebuie să scoatem administrația centrală și toate administrațiile locale din țara noastră din ceața vremurilor apuse și să le pregătim pentru viitor. Digitalizarea se face pentru a crește performanțele statului și ale fiecărei comunități în parte”, a conchis Valentina Casian.
Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2274
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33