Vizualizări: 1813
Codul Educaţiei trebuie adaptat necesităţilor moderne ale societăţii
21 Mai 2010 — În calitate de reprezentant al mediului de afaceri, Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei şi-a expus părerea referitor la Codul Educaţiei, propus, recent, pentru dezbateri publice. În acest context, Legea cu privire la Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova din 13.05.1999, stipulează că una din funcţiile de bază ale Camerei este instruirea profesională a membrilor ei.
Conform preşedintelui CCI a Moldovei Gheorghe Cucu, noul Cod al Educaţiei care, în prezent, este propus pentru dezbateri, oferă o şansă unică de a perfecţiona baza normativă în domeniu şi de a o adapta la necesităţile dezvoltării economice a statului. Elaborarea şi adoptarea noului Cod al Educaţiei are impact direct nu doar asupra instituţiilor de învăţământ, elevilor şi pedagogilor. Deoarece sistemul educaţional formează viitoarele cadre ale economiei naţionale, mediul de afaceri este foarte interesat de elaborarea unui mecanism eficient de instruire a cadrelor. Prin intermediul sistemului de învăţământ profesional se dezvoltă factorul-cheie al economiei contemporane – capitalul uman. Fără a implementa un sistem eficient de pregătire a resurselor de muncă, nu va spori competitivitatea economiei, nu vom putea realiza proiecte de amploare, precum crearea parcurilor tehnologice, atragerea marilor investiţii, dezvoltarea zonelor economice libere etc, a menţionat sursa citată.
Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei, reieşind din atribuţiile sale stabilite de Legea nr. 393 din 13.05.1999, a studiat destul de minuţios experienţa mai multor state, în special pe cea a Germaniei, referitor la formarea cadrelor pentru economie. Sistemul dual german şi-a demonstrat eficienţa şi este implementat cu succes în multe ţări europene, inclusiv, în ţările cu sisteme tradiţional de pregătire şcolară. Similar Germaniei, Elveţiei, Austriei şi Olandei, recent, au implementat sistemul dual Croaţia, Cehia, Franţa, Portugalia, Finlanda şi alte ţări.
La finele anului 2009, când au fost create grupurile de experţi pentru a lucra asupra elaborării Codului Educaţiei, reprezentanţii sectorului real al economiei au fost neglijaţi. Abia la etapa finală de pregătire pentru publicare a Codului Educaţiei, CCI a avut posibilitatea să-şi expună propunerile.
Experţii Camerei de Comerţ şi Industrie au recomandat ca, în calitate de scop al învăţământului profesional, să se includă formarea capacităţilor profesionale ale muncitorilor calificaţi, în conformitate cu cerinţele economiei şi ale pieţei munci. Pe lângă acesta fapt, CCI a propus să fie dezvoltat sistemul dual de învăţământ şi să fie aplicat pentru specialităţile la care nu este asigurată pregătirea corespunzătoare a specialiştilor profesionişti.
„Cu părere de rău, aceste propuneri şi-au găsit un ecou vag în versiunea publicată pentru dezbateri a Codului Educaţiei. Documentul nu oferă răspunsuri clare la întrebările ce ţin de corespunderea întreprinderilor pentru a desfăşura stagii de instruire, divizarea drepturilor şi obligaţiilor partenerilor sociali, pregătirea cadrelor pentru instruire, monitorizarea şi controlul procesului de învăţământ, ordinea de atestare a specialiştilor conform standardelor unice de calificare etc. Din aceste considerente, pentru elaborarea bazei normative corespunzătoare, CCI propune ca, în Codul Educaţiei, să fie inclusă o dispoziţie ce să stipuleze că, modalitatea de funcţionare a învăţământului profesional în cadrul sistemului dual este reglementată printr-o hotărâre specială, aprobată de către Guvernul RM”, a accentuat preşedintele Gheorghe Cucu.
În toate ţările ce au implementat sistemul dual de instruire de tip german, partenerii sociali au atribuţii şi responsabilităţi diferite. Acest fapt este firesc, deoarece responsabilitatea pentru instruire o poartă agenţii economici, ei suportând 80% din cheltuieli. Camerele de Comerţ au rolul să asigure legătura dintre economie şi sectorul public, iar instituţiilor de învăţământ – rolul de pregătire a cadrelor.
Necesită îmbunătăţiri şi articolul ce ţine de stagiile profesionale la întreprinderi. CCI consideră că este mult mai eficient ca agenţii economici să fie cointeresaţi, nu obligaţi să asigure locuri pentru stagii profesionale. În acest context, ar putea fi elaborat un sistem de facilităţi fiscale şi subvenţii pentru întreprinderile încadrate în procesul de instruire, iar pe de altă parte, pot fi stabilite cerinţele pe care întreprinderea este obligată să le îndeplinească pentru a instrui elevii. CCI a Moldovei a mai propus ca, în Codul Educaţiei, să fie inclus un articol ce ţine de standardele şi modalitatea de pregătire a maiştrilor de instruire profesională ai întreprinderilor şi organizaţiilor din Moldova.
„Codul Educaţiei trebuie revizuit, iar unele articole trebuie să fie concretizate prin Hotărâri de Guvern şi acte normative suplimentare. Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova este dispusă să ofere tot sprijinul necesar pentru ca noul Cod al Educaţiei să corespundă necesităţilor moderne ale economiei, în particular, şi ale societăţii, în general”, a precizat preşedintele CCI Gheorghe Cucu.
www.chamber.md
Conform preşedintelui CCI a Moldovei Gheorghe Cucu, noul Cod al Educaţiei care, în prezent, este propus pentru dezbateri, oferă o şansă unică de a perfecţiona baza normativă în domeniu şi de a o adapta la necesităţile dezvoltării economice a statului. Elaborarea şi adoptarea noului Cod al Educaţiei are impact direct nu doar asupra instituţiilor de învăţământ, elevilor şi pedagogilor. Deoarece sistemul educaţional formează viitoarele cadre ale economiei naţionale, mediul de afaceri este foarte interesat de elaborarea unui mecanism eficient de instruire a cadrelor. Prin intermediul sistemului de învăţământ profesional se dezvoltă factorul-cheie al economiei contemporane – capitalul uman. Fără a implementa un sistem eficient de pregătire a resurselor de muncă, nu va spori competitivitatea economiei, nu vom putea realiza proiecte de amploare, precum crearea parcurilor tehnologice, atragerea marilor investiţii, dezvoltarea zonelor economice libere etc, a menţionat sursa citată.
Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei, reieşind din atribuţiile sale stabilite de Legea nr. 393 din 13.05.1999, a studiat destul de minuţios experienţa mai multor state, în special pe cea a Germaniei, referitor la formarea cadrelor pentru economie. Sistemul dual german şi-a demonstrat eficienţa şi este implementat cu succes în multe ţări europene, inclusiv, în ţările cu sisteme tradiţional de pregătire şcolară. Similar Germaniei, Elveţiei, Austriei şi Olandei, recent, au implementat sistemul dual Croaţia, Cehia, Franţa, Portugalia, Finlanda şi alte ţări.
La finele anului 2009, când au fost create grupurile de experţi pentru a lucra asupra elaborării Codului Educaţiei, reprezentanţii sectorului real al economiei au fost neglijaţi. Abia la etapa finală de pregătire pentru publicare a Codului Educaţiei, CCI a avut posibilitatea să-şi expună propunerile.
Experţii Camerei de Comerţ şi Industrie au recomandat ca, în calitate de scop al învăţământului profesional, să se includă formarea capacităţilor profesionale ale muncitorilor calificaţi, în conformitate cu cerinţele economiei şi ale pieţei munci. Pe lângă acesta fapt, CCI a propus să fie dezvoltat sistemul dual de învăţământ şi să fie aplicat pentru specialităţile la care nu este asigurată pregătirea corespunzătoare a specialiştilor profesionişti.
„Cu părere de rău, aceste propuneri şi-au găsit un ecou vag în versiunea publicată pentru dezbateri a Codului Educaţiei. Documentul nu oferă răspunsuri clare la întrebările ce ţin de corespunderea întreprinderilor pentru a desfăşura stagii de instruire, divizarea drepturilor şi obligaţiilor partenerilor sociali, pregătirea cadrelor pentru instruire, monitorizarea şi controlul procesului de învăţământ, ordinea de atestare a specialiştilor conform standardelor unice de calificare etc. Din aceste considerente, pentru elaborarea bazei normative corespunzătoare, CCI propune ca, în Codul Educaţiei, să fie inclusă o dispoziţie ce să stipuleze că, modalitatea de funcţionare a învăţământului profesional în cadrul sistemului dual este reglementată printr-o hotărâre specială, aprobată de către Guvernul RM”, a accentuat preşedintele Gheorghe Cucu.
În toate ţările ce au implementat sistemul dual de instruire de tip german, partenerii sociali au atribuţii şi responsabilităţi diferite. Acest fapt este firesc, deoarece responsabilitatea pentru instruire o poartă agenţii economici, ei suportând 80% din cheltuieli. Camerele de Comerţ au rolul să asigure legătura dintre economie şi sectorul public, iar instituţiilor de învăţământ – rolul de pregătire a cadrelor.
Necesită îmbunătăţiri şi articolul ce ţine de stagiile profesionale la întreprinderi. CCI consideră că este mult mai eficient ca agenţii economici să fie cointeresaţi, nu obligaţi să asigure locuri pentru stagii profesionale. În acest context, ar putea fi elaborat un sistem de facilităţi fiscale şi subvenţii pentru întreprinderile încadrate în procesul de instruire, iar pe de altă parte, pot fi stabilite cerinţele pe care întreprinderea este obligată să le îndeplinească pentru a instrui elevii. CCI a Moldovei a mai propus ca, în Codul Educaţiei, să fie inclus un articol ce ţine de standardele şi modalitatea de pregătire a maiştrilor de instruire profesională ai întreprinderilor şi organizaţiilor din Moldova.
„Codul Educaţiei trebuie revizuit, iar unele articole trebuie să fie concretizate prin Hotărâri de Guvern şi acte normative suplimentare. Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova este dispusă să ofere tot sprijinul necesar pentru ca noul Cod al Educaţiei să corespundă necesităţilor moderne ale economiei, în particular, şi ale societăţii, în general”, a precizat preşedintele CCI Gheorghe Cucu.
www.chamber.md
Autor: Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2276
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33