Nume
Parola
Vizualizări: 2262
De la Educaţia Civică la Educaţia Incluzivă
Bălţi, 23 Februarie 2009 — La data de 20 februarie 2009 AO „Centrul pentru Educaţie Continuă” din Bălţi a organizat seminarul „Instruire continuă a personalului ce activează în case de copii şi în centre pentru copiii cu dizabilităţi”. Acest seminar face parte dintr-o serie de activităţi promovate în cadrul proiectului “Şcoala Viitorilor Profesori de Limba Engleză”, scopul căruia este de a contribui la dezvoltarea profesională a viitorilor profesori de limba engleză şi de a promova educaţia civică prin predarea limbii engleze. Acest proiect a fost implimentat în parteneriat cu Catedra Limba Engleză, Facultatea Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea de Stat “Alecu Russo” din Bălţi, Şcoala de tip Internat pentru Copii Orfani şi Copii Rămaşi fără Îngrijirea Părinţilor din mun. Bălţi şi Centrul de zi “Speranţa” din Chişinău, cu susţinerea financiară a Ambasadei SUA, Secţia Relaţii cu Publicul. Seminarul sus-numit a fost promovat de dl. Nicolae Ciocan, Coordonator de Program, Centrul de Zi „Speranţa” din Chişinau, centru de integrare socială a copiilor cu dizabilităţi. Scopul acestui seminar a fost de a informa participanţii şcolii despre experienţa Centrului de Zi “Speranţa” din Chişinau şi de a încuraja studenţii, viitori profesori de limba engleză, să caute noi metode de a promova toleranţa şi înţelegerea faţă de copii cu dizabilităţi. Pentru început, dl. Nicolae Ciocan a făcut o prezentare a Centrului din perspectivă istorică, referindu-se la iniţierea şi dezvoltarea Centrului de Zi „Speranţa” pe parcursul anilor 1998-2008, precum şi serviciile oferite beneficiarilor săi cum ar fi serviciile de recuperare multifuncţională, comisia consultativă, şcoala părinţilor, instruirea şi asistenţa la domiciliu, etc. Participanţii au manifestat un interes deosebit faţă de activităţile ce vizează integrarea în instituţiile generale de învăţămînt a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES), măsurile întreprise pentru adaptarea mediului fizic a instituţiilor în care sunt integraţi copii cu dizabilităţi, pregătirea formatorilor în domeniul educaţiei incluzive şi asigurarea suportului pentru pedagogi în clasele cărora sunt integraţi copii cu dizabilităţi. Participanţii şi-au exprimat admiraţia pentru acest colectiv care pe parcursul anilor 2006-2007, în cadrul programului „Incluziune educaţională” a reuşit să integreze copii cu CES în instinuţii generale de învăţămînt (48 copii în 2006 şi 130 copii în 2007), a oferit asistenţă zilnică copiilor din program prin asigurarea cu trasnport, cadru didactic de sprijin sau asistent personal şi a efectuat adaptări arhitecturale în instituţii cu practici incluzive (3 instituţii în 2006 şi 10 instituţii în 2007). Dl. Nicolae Ciocan a informat participanţii şi despre lucrul ştiinţific a Centrului de zi „Speranţa”. Printre rezultatele menţionate, participanţii au reţinut următorii paşi: elaborarea concepţiei „Inciziune Educaţională” şi a suportului ştiinţifico-metodic pentru implimentarea ei în colaborare cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, şi elaborarea ghidului „SPRE O EDUCAŢIE INCLUZIVĂ. Suport în oferirea serviciilor complementare”, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Tineretului. Studenţii au fost deasemenea receptivi la informaţia despre taberele de vară pentru copiii cu dizabilităţi şi s-au arătat deschişi de a participa în calitate de voluntari la ediţiile viitoare a acestor tabere. Acest seminar ca şi celelalte activităţi organizate în cadrul acestui proiect, şi anume, cursul de „Educaţie Civică prin Predarea Limbii Engleze” şi evenimentul „Zilele Contribuţiilor Comunitare”, i-a ajutat pe studenţi să conştientizeze faptul că un viitor profesor de limba engleză trebuie să fie un promotor al culturii drepturilor omului pentru a face faţă provocărilor actuale, provocări care vizează oferirea unei educaţii de calitate tuturor elevilor, inclusiv celor cu cerinţe educaţionale speciale şi respectiv sensibilizarea societăţii faţă de problemele acestor copii şi promovarea respectului şi toleranţei faţă de copiii cu dizabilităţi. Pentru a se informa în continuare despre problemele cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi, metodele moderne de recuperare şi integrare socială şi şcolară a copiilor cu nevoi speciale, toţi cei 14 participanţi au primit un set de reviste şi buletine informative editate de Centrul de zi „Speranţa” printre care şi 5 numere a revistei „Părinţi pentru Părinţi”, 9 numere a buletinului „Incusiv Eu”, 3 numere a „Ghidul Practic pentru Educaţia Timpurie. Adaptare după Metoda: Portage”, culegerea „Inclusiv Eu” . În timpul reflecţiei de la finele seminarului participanţii au mărturisit că acest seminar i-a ajutat să înţeleagă că educaţia incluzivă constituie o treaptă foarte importantă în procesul de integrare a persoanelor cu dizabilităţi deoarece ea promovează dreptul la educaţie a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale. Fiind informaţi despre experienţa şi rezultatele obţinute de Centrul de zi „Speranţa” din Chişinău, beneficiarii şi-au exprimat dorinţa de a activa în calitate de voluntar la o şcoală de vară pentru copiii cu dizabilităţi şi au optat pentru includerea acestor tipuri de seminare şi în ediţiile următoare a Şcolii Viitorilor Profesori de Limba Engleză. Participanţii deasemenea au mărturisit că au conştientizat faptul că societatea civilă are capacitatea de a contribui la dezvoltarea şi democratizarea sistemului de învăţămînt, şi că în colaborare cu instituţiile publice de stat poate să contribue la creşterea calităţii educaţionale pentru toţi copiii. La rîndul său proiectul „Şcoala Viitorilor Profesori de Limba Engleză” şi-a atins obiectivele propuse iniţial. Familiarizînd participanţii despre principiile educaţiei civice şi a societăţii civile s-a reuşit şi promovarea conceptului educaţiei incluzive; participanţii s-au implicat în activităţi de voluntariat ca formă de dezvoltare profesională şi cetăţenie activă, s-au informat despre noi metode de a promova toleranţa şi înţelegerea faţă de copiii cu dizabilităţi, şi au conştientizat rolul societăţii civile în procesul de consolidare a unei societăţi democratice. Iar realizarea acestui proiect a fost posibilă datorită unui grant oferit în cadrul Programului de Garnturi Mici de Susţinere a Iniţiativelor Democratice a Ambasadei SUA in Republica Moldova.