Vizualizări: 2003
CAZINOU 2 SAU JAF ÎN TIMP DE CIUMĂ?
23 Martie 2020 — În atenția: Conducerii statului;
Procurorului general;
Directorului Centrului Național Anticorupție;
Mass-media și societății civile!
Recent, Ministerul Finanțelor a distribuit un proiect de modificare a unor acte normative (politica fiscala și vamală pentru anul 2020). Document care, pur și simplu ne-a șocat prin obrăznicia, lipsa de bun simț și neglijarea totală a normelor legale/constituționale, precum și a interesului public din partea unei din cele mai importante instituții ale statului: Ministerul Finanțelor.
În special, în acest document, pe furiș și în cel mai netransparent mod, au fost incluse prevederi prin care se stabilesc plafoane minimale și maximale la taxele locale, sub paravanul formal al grijei față de mediul de afaceri. Însă, în realitate, autorii acestui document, profitând de perioada de criză și de faptul că autoritățile publice centrale și locale depun un efort enorm în contracararea crizei pandemice, au cedat presiunilor unor cercuri foarte înguste de agenți economici prosperi și au decis să le satisfacă poftele financiare, din contul bugetelor locale și bunăstării colectivităților locale. În aceste condiții, CALM consideră că este nevoie de făcut anumite precizări:
1. Această inițiativă a Ministerului Finanțelor NU a fost consultată sau coordonată în prealabil, nici într-o formă, cu autoritățile locale și CALM. Contrar legii, bunelor practici, recomandărilor Consiliului Europei, bunului simț și chiar simplului raționament pragmatic și de autoconservare. Prin urmare, argumentele contrare și impactul ei negativ NU au putut fi evaluate la timp, ceea ce va aduce un prejudiciu enorm imaginii instituțiilor statului, în special a Ministerului Finanțelor și Guvernului;
2. În loc de măsuri de consolidare a autonomiei locale financiare, promise de autorități si așteptate de către APL, ne-am trezit cu o inițiativă total contrară și profund împotriva interesului public. În același timp, a fost în totalitate neglijat absolut tot pachetul de propuneri privind consolidarea autonomiei financiare locale;
3. Acest document promovează în exclusivitate interesele unui cerc foarte îngust de agenți economici mari și prosperi: petrolier, cazinouri, jocurile de noroc, loterie națională, piețele angro, supermarketuri și mall-urile etc. Toate acestea, în detrimentul colectivităților locale și a mediului de afaceri mic și mijlociu;
4. Prejudiciul cauzat APL prin această măsură NU a fost evaluat. Contrar legii. După unele calcule, prejudiciul poate ajunge până la zeci de milioane de lei. Nu se prevede compensarea pierderilor suferite de bugetele locale. Ca de obicei. Contrar legii;
5. Ministerul Finanțelor pur și simplu a neglijat flagrant și în mod repetat prevederile constituționale privind autonomia locală, precum și decizia Curții Constituționale din 24 ianuarie 2014 prin care o inițiativă similară a Parlamentului a fost declarată NECONSTITUȚIONALĂ!
6. Motivele invocate de autori precum că mediul de afaceri suferă din cauza abuzurilor APL sunt lipsite de temei și derizorii. Din contra, prin această inițiativă și plafonare, în realitate, Ministerul Finanțelor afectează și pune presiune pe mediul de afaceri mic și mijlociu, determinând creșterea taxelor locale pentru ei. Atragem atenția că încasările din aplicarea taxelor pentru servicii specifice (mărimea acestor taxe este decisă de către comunitatea locala) sunt infime și reprezintă doar 1% din veniturile fiscale ale BPN. Din care, 48,4% sunt încasate de Primăria Chișinău si alte 7,1% de către primăria Bălti. Prin urmare, încasările din aplicarea acestor taxe pentru restul APL reprezintă doar aproximativ 44,5% din total, sau mai puțin de 0,5% din veniturile fiscale ale Bugetului Public National. În aceste condiții, să spui că taxele locale reprezintă o problemă pentru mediul de afaceri este cel puțin la limita derizoriului și lipsit de orice logică. Să nu uităm că Republica Moldova este unul dintre statele codașe la capitolul venituri proprii din Europa de Sud-Est;
7. Regretăm astfel de abordări din partea Ministerului Finanțelor și solicităm conducerii statului să oprească această inițiativă extrem de nocivă și cu impact negativ asupra imaginii autorităților pe plan intern și extern.
Viorel Furdui, director executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova
Procurorului general;
Directorului Centrului Național Anticorupție;
Mass-media și societății civile!
Recent, Ministerul Finanțelor a distribuit un proiect de modificare a unor acte normative (politica fiscala și vamală pentru anul 2020). Document care, pur și simplu ne-a șocat prin obrăznicia, lipsa de bun simț și neglijarea totală a normelor legale/constituționale, precum și a interesului public din partea unei din cele mai importante instituții ale statului: Ministerul Finanțelor.
În special, în acest document, pe furiș și în cel mai netransparent mod, au fost incluse prevederi prin care se stabilesc plafoane minimale și maximale la taxele locale, sub paravanul formal al grijei față de mediul de afaceri. Însă, în realitate, autorii acestui document, profitând de perioada de criză și de faptul că autoritățile publice centrale și locale depun un efort enorm în contracararea crizei pandemice, au cedat presiunilor unor cercuri foarte înguste de agenți economici prosperi și au decis să le satisfacă poftele financiare, din contul bugetelor locale și bunăstării colectivităților locale. În aceste condiții, CALM consideră că este nevoie de făcut anumite precizări:
1. Această inițiativă a Ministerului Finanțelor NU a fost consultată sau coordonată în prealabil, nici într-o formă, cu autoritățile locale și CALM. Contrar legii, bunelor practici, recomandărilor Consiliului Europei, bunului simț și chiar simplului raționament pragmatic și de autoconservare. Prin urmare, argumentele contrare și impactul ei negativ NU au putut fi evaluate la timp, ceea ce va aduce un prejudiciu enorm imaginii instituțiilor statului, în special a Ministerului Finanțelor și Guvernului;
2. În loc de măsuri de consolidare a autonomiei locale financiare, promise de autorități si așteptate de către APL, ne-am trezit cu o inițiativă total contrară și profund împotriva interesului public. În același timp, a fost în totalitate neglijat absolut tot pachetul de propuneri privind consolidarea autonomiei financiare locale;
3. Acest document promovează în exclusivitate interesele unui cerc foarte îngust de agenți economici mari și prosperi: petrolier, cazinouri, jocurile de noroc, loterie națională, piețele angro, supermarketuri și mall-urile etc. Toate acestea, în detrimentul colectivităților locale și a mediului de afaceri mic și mijlociu;
4. Prejudiciul cauzat APL prin această măsură NU a fost evaluat. Contrar legii. După unele calcule, prejudiciul poate ajunge până la zeci de milioane de lei. Nu se prevede compensarea pierderilor suferite de bugetele locale. Ca de obicei. Contrar legii;
5. Ministerul Finanțelor pur și simplu a neglijat flagrant și în mod repetat prevederile constituționale privind autonomia locală, precum și decizia Curții Constituționale din 24 ianuarie 2014 prin care o inițiativă similară a Parlamentului a fost declarată NECONSTITUȚIONALĂ!
6. Motivele invocate de autori precum că mediul de afaceri suferă din cauza abuzurilor APL sunt lipsite de temei și derizorii. Din contra, prin această inițiativă și plafonare, în realitate, Ministerul Finanțelor afectează și pune presiune pe mediul de afaceri mic și mijlociu, determinând creșterea taxelor locale pentru ei. Atragem atenția că încasările din aplicarea taxelor pentru servicii specifice (mărimea acestor taxe este decisă de către comunitatea locala) sunt infime și reprezintă doar 1% din veniturile fiscale ale BPN. Din care, 48,4% sunt încasate de Primăria Chișinău si alte 7,1% de către primăria Bălti. Prin urmare, încasările din aplicarea acestor taxe pentru restul APL reprezintă doar aproximativ 44,5% din total, sau mai puțin de 0,5% din veniturile fiscale ale Bugetului Public National. În aceste condiții, să spui că taxele locale reprezintă o problemă pentru mediul de afaceri este cel puțin la limita derizoriului și lipsit de orice logică. Să nu uităm că Republica Moldova este unul dintre statele codașe la capitolul venituri proprii din Europa de Sud-Est;
7. Regretăm astfel de abordări din partea Ministerului Finanțelor și solicităm conducerii statului să oprească această inițiativă extrem de nocivă și cu impact negativ asupra imaginii autorităților pe plan intern și extern.
Viorel Furdui, director executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova
Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2301
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 167
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 15
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1658
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1321
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33