Vizualizări: 4673
Va avea sau nu va avea Republica Moldova un Program naţional de control al tutunului?
18 Noiembrie 2011 — Reprezentanţi din peste 45 de ţări din regiunea europeană s-au întrunit astăzi, 18 noiembrie, pentru a patra zi consecutiv într-un atelier de lucru la Chişinău, în cadrul căruia discută chestiuni legate de implementarea Convenţiei-cadru a OMS privind controlul tutunului (CCCT).
Agenda evenimentului a inclus subiecte de actualitate ce ţin de situaţia privind controlul tutunului în Regiunea Europeană şi riscurile tabagismului pentru sănătatea populaţiei, implementarea Convenţiei-cadru privind controlul tutunului a OMS în contextul politicilor şi recomandărilor OMS în regiune, împărtăşirea celor mai bune experienţe ale ţărilor participante privind combaterea tabagismului şi trasarea măsurilor de îmbunătăţire a situaţiei.
Prezent la sesiunea de deschidere a atelierului, Victor Lutenco, consilierul Primului-ministru pe politici sociale a menţionat că pentru Republica Moldova este o mândrie să fie gazda unui astfel de forum internaţional, aceasta fiind o expresie pozitivă a eforturilor întreprinse de ţara noastră, dar şi o încurajare pentru continuarea acţiunilor în acest domeniu pe viitor.
În context, dl Lutenco a opinat că pentru Guvernul Republicii Moldova implementarea Convenției-cadru a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) este un angajament politic, țara noastră devenind parte a acestui tratat internațional în anul 2009, când a intrat în vigoare instrumentul de ratificare a Convenției.
Consilierul Prim-ministrului a amintit că liniile directorii ce ţin de realizarea Convenţiei au fost introduse în Programul de activitate al Guvernului şi în Planul de acţiuni al Guvernului RM pentru anii 2011-2014. Pe parcursul anului curent, s-a lucrat și la elaborarea primul Programul naţional de control al tutunului pentru anii 2012-2016.
Astfel, în calitate de țară care a ratificat Convenția-cadru a OMS privind controlul tutunului, Guvernul Republicii Moldova, conform capacităților sale, urmează să aprobe un Program național de control al tutunului, să instituie un mecanism intersectorial, precum și un plan de acțiuni concrete pentru realizarea Programului. Printre obiectivele de bază ale Programului naţional de control al tutunului se enumeră: ajustarea legislaţiei naţionale în domeniul controlului tutunului în conformitate cu prevederile CCCT şi acquis-ul comunitar; instituirea unui sistem naţional de supraveghere şi monitorizare a tendinţelor morbidităţii şi mortalităţii legate de consumul articolelor din tutun; introducerea pictogramelor şi a mesajelor de avertizare pe ambalajele articolelor din tutun; interzicerea tuturor formelor de publicitate, promovare şi sponsorizare a produselor din tutun; stabilirea unei cote graduale de majorare a accizelor pentru articolele din tutun.
Dezvoltarea și implementarea strategiilor și programelor naționale; constituirea și consolidarea mecanismului național de control al tutunului; adoptarea și punerea în practică a măsurilor eficiente legislative, executive, administrative și/sau de altă natură în conformitate cu prevederile Convenției și a protocoalelor sale este o obligație generală pentru fiecare țară, care a ratificat Convenția-cadru de control al tutunului. Republica Moldova urmează să demonstreze voința sa politică prin realizarea acestei obligații - idee care a trecut ca un fir roșu pe parcursul tuturor zilelor de lucru a atelierului internațional.
În Republica Moldova rata mortalităţii atribuită consumului de tutun are o tendinţă de creştere şi este de circa 3,6 ori mai mare decât nivelul din Uniunea Europeană. Potrivit Studiului demografic şi de sănătate din Republica Moldova (2005), 51,1% dintre bărbaţi şi 7,1% dintre femei fumează. Costurile economice legate de productivitatea pierdută din cauza deceselor premature, a spitalizărilor şi al tratamentului de ambulator atribuite fumatului sunt estimate în anul 2010 la circa jumătate de miliard de lei, ceea ce constituie aproximativ volumul veniturilor colectate în bugetul de stat din vânzarea produselor din tutun.
Centrul de Informare, Instruire și Analiză Socială (CAPTES)
Agenda evenimentului a inclus subiecte de actualitate ce ţin de situaţia privind controlul tutunului în Regiunea Europeană şi riscurile tabagismului pentru sănătatea populaţiei, implementarea Convenţiei-cadru privind controlul tutunului a OMS în contextul politicilor şi recomandărilor OMS în regiune, împărtăşirea celor mai bune experienţe ale ţărilor participante privind combaterea tabagismului şi trasarea măsurilor de îmbunătăţire a situaţiei.
Prezent la sesiunea de deschidere a atelierului, Victor Lutenco, consilierul Primului-ministru pe politici sociale a menţionat că pentru Republica Moldova este o mândrie să fie gazda unui astfel de forum internaţional, aceasta fiind o expresie pozitivă a eforturilor întreprinse de ţara noastră, dar şi o încurajare pentru continuarea acţiunilor în acest domeniu pe viitor.
În context, dl Lutenco a opinat că pentru Guvernul Republicii Moldova implementarea Convenției-cadru a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) este un angajament politic, țara noastră devenind parte a acestui tratat internațional în anul 2009, când a intrat în vigoare instrumentul de ratificare a Convenției.
Consilierul Prim-ministrului a amintit că liniile directorii ce ţin de realizarea Convenţiei au fost introduse în Programul de activitate al Guvernului şi în Planul de acţiuni al Guvernului RM pentru anii 2011-2014. Pe parcursul anului curent, s-a lucrat și la elaborarea primul Programul naţional de control al tutunului pentru anii 2012-2016.
Astfel, în calitate de țară care a ratificat Convenția-cadru a OMS privind controlul tutunului, Guvernul Republicii Moldova, conform capacităților sale, urmează să aprobe un Program național de control al tutunului, să instituie un mecanism intersectorial, precum și un plan de acțiuni concrete pentru realizarea Programului. Printre obiectivele de bază ale Programului naţional de control al tutunului se enumeră: ajustarea legislaţiei naţionale în domeniul controlului tutunului în conformitate cu prevederile CCCT şi acquis-ul comunitar; instituirea unui sistem naţional de supraveghere şi monitorizare a tendinţelor morbidităţii şi mortalităţii legate de consumul articolelor din tutun; introducerea pictogramelor şi a mesajelor de avertizare pe ambalajele articolelor din tutun; interzicerea tuturor formelor de publicitate, promovare şi sponsorizare a produselor din tutun; stabilirea unei cote graduale de majorare a accizelor pentru articolele din tutun.
Dezvoltarea și implementarea strategiilor și programelor naționale; constituirea și consolidarea mecanismului național de control al tutunului; adoptarea și punerea în practică a măsurilor eficiente legislative, executive, administrative și/sau de altă natură în conformitate cu prevederile Convenției și a protocoalelor sale este o obligație generală pentru fiecare țară, care a ratificat Convenția-cadru de control al tutunului. Republica Moldova urmează să demonstreze voința sa politică prin realizarea acestei obligații - idee care a trecut ca un fir roșu pe parcursul tuturor zilelor de lucru a atelierului internațional.
În Republica Moldova rata mortalităţii atribuită consumului de tutun are o tendinţă de creştere şi este de circa 3,6 ori mai mare decât nivelul din Uniunea Europeană. Potrivit Studiului demografic şi de sănătate din Republica Moldova (2005), 51,1% dintre bărbaţi şi 7,1% dintre femei fumează. Costurile economice legate de productivitatea pierdută din cauza deceselor premature, a spitalizărilor şi al tratamentului de ambulator atribuite fumatului sunt estimate în anul 2010 la circa jumătate de miliard de lei, ceea ce constituie aproximativ volumul veniturilor colectate în bugetul de stat din vânzarea produselor din tutun.
Centrul de Informare, Instruire și Analiză Socială (CAPTES)
Autor: Centrul pentru Politici si Analize in Sanatate
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2300
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 167
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 15
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1658
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1321
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33