Vizualizări: 5418
Opinia APCP referitor la Proiectul Hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Reglementării tehnice privind siguranţa jucăriilor
Chisinau, 2 Iulie 2015 — expune opinia referitor la Proiectului Hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Reglementării tehnice privind siguranţa jucăriilor, pus în dezbateri publice, inclusiv în cadrul Grupului de lucru pentru reglementarea activității de întreprinzător.
APCP le atrage atenţia membrilor Grupului de lucru asupra unor tendinţe negative privind promovarea de către autorităţile publice a analizelor impactului de reglementare şi a proiectelor de acte legislative pentru realizarea Planului naţional de acţiuni privind implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană fără a ţine cont de interesele naţionale. Astfel, în legislaţia autohtonă se transpun în direct unele prevederi din directivele şi deciziile Parlamentului European şi ale Consiliului Europei, asigurând trecerea liberă a produselor cu marcajul CE, în lipsa unor măsuri adecvate în vederea protecţiei pieţii interne de produse periculoase pentru viaţa şi sănătatea consumătorilor, neconforme, contrafăcute.
Considerăm că simpla aplicare pe produse a marcajului CE nu totdeauna înseamnă că acesta este veridic. Care sunt organele ce ar fi obligate să verifice, la intrarea în ţară, produsul? Sau admitem inundarea pieţii cu produse neconforme şi lăsăm consumătorul în pericol, cu dreptul la apel în organele de supraveghere?
Totodată, considerăm că importul liber al produselor cu marcajul CE nu ar trebui să stopeze importul mărfurilor din alte ţări ale lumii care, în dependenţă de nivelul de risc implicat şi nivelul de siguranţă, trebuie să fie supuse procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
În aceiaşi ordine de idei, menţionăm că deschiderea totală a hotarelor naţionale pentru toate categoriile de produse, fără a fi supuse evaluării conformităţii, va pune în pericol viaţa şi sănătatea consumătorilor, starea mediului ambiant, va face ineficientă activitatea organelor de supraveghere a pieţii.
Temeri similare se observă şi în AIR (analiza impactului de reglementare) asupra proiectului Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Reglementării tehnice privind siguranţa jucăriilor, prezentat spre examinare la şedinţa Grupului de lucru. Obiectul de reglementare a eventualelor Reglementări tehnice este unul formal, atâta timp cât Republica Moldova nu dispune de laboratoare acreditate, care ar efectua încercări pentru toţi parametri stipulaţi în standardele de referinţă. Pentru a organiza asemenea laboratoare sunt necesare investiții impunătoare (care în AIR nu sunt estimate).
În textul AIR, la capitolul evaluarea conformităţii jucăriilor, se utilizează doar noţiunea de OEC notificate, fapt ce presupune că, în condiţiile în care Centrul Naţional de Acreditare MOLDAC până în prezent nu este recunoscut multilateral, organismele naţionale îşi pierd capacitatea de a participa la evaluarea conformităţii produselor importate în ţară, iar până la recunoaşterea MOLDAC ar trebui să apelăm la OEC străine, asistând astfel la distrugerea sistemului naţional de evaluare a conformităţii.
În contextul celor expuse, rog ca la examinarea AIR şi a proiectelor de acte legislative să se țină cont și de interesele naţionale, inclusiv să se respecte prevederile Legii nr.235 din 20.07.2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător faţă de producătorii autohtoni şi organismele naționale de evaluare a conformităţii.
Preşedintele Asociaţiei Patronale în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova,
membrul Grupului de lucru pentru reglementarea activității de întreprinzător,
Victor CATAN
APCP le atrage atenţia membrilor Grupului de lucru asupra unor tendinţe negative privind promovarea de către autorităţile publice a analizelor impactului de reglementare şi a proiectelor de acte legislative pentru realizarea Planului naţional de acţiuni privind implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană fără a ţine cont de interesele naţionale. Astfel, în legislaţia autohtonă se transpun în direct unele prevederi din directivele şi deciziile Parlamentului European şi ale Consiliului Europei, asigurând trecerea liberă a produselor cu marcajul CE, în lipsa unor măsuri adecvate în vederea protecţiei pieţii interne de produse periculoase pentru viaţa şi sănătatea consumătorilor, neconforme, contrafăcute.
Considerăm că simpla aplicare pe produse a marcajului CE nu totdeauna înseamnă că acesta este veridic. Care sunt organele ce ar fi obligate să verifice, la intrarea în ţară, produsul? Sau admitem inundarea pieţii cu produse neconforme şi lăsăm consumătorul în pericol, cu dreptul la apel în organele de supraveghere?
Totodată, considerăm că importul liber al produselor cu marcajul CE nu ar trebui să stopeze importul mărfurilor din alte ţări ale lumii care, în dependenţă de nivelul de risc implicat şi nivelul de siguranţă, trebuie să fie supuse procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
În aceiaşi ordine de idei, menţionăm că deschiderea totală a hotarelor naţionale pentru toate categoriile de produse, fără a fi supuse evaluării conformităţii, va pune în pericol viaţa şi sănătatea consumătorilor, starea mediului ambiant, va face ineficientă activitatea organelor de supraveghere a pieţii.
Temeri similare se observă şi în AIR (analiza impactului de reglementare) asupra proiectului Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Reglementării tehnice privind siguranţa jucăriilor, prezentat spre examinare la şedinţa Grupului de lucru. Obiectul de reglementare a eventualelor Reglementări tehnice este unul formal, atâta timp cât Republica Moldova nu dispune de laboratoare acreditate, care ar efectua încercări pentru toţi parametri stipulaţi în standardele de referinţă. Pentru a organiza asemenea laboratoare sunt necesare investiții impunătoare (care în AIR nu sunt estimate).
În textul AIR, la capitolul evaluarea conformităţii jucăriilor, se utilizează doar noţiunea de OEC notificate, fapt ce presupune că, în condiţiile în care Centrul Naţional de Acreditare MOLDAC până în prezent nu este recunoscut multilateral, organismele naţionale îşi pierd capacitatea de a participa la evaluarea conformităţii produselor importate în ţară, iar până la recunoaşterea MOLDAC ar trebui să apelăm la OEC străine, asistând astfel la distrugerea sistemului naţional de evaluare a conformităţii.
În contextul celor expuse, rog ca la examinarea AIR şi a proiectelor de acte legislative să se țină cont și de interesele naţionale, inclusiv să se respecte prevederile Legii nr.235 din 20.07.2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător faţă de producătorii autohtoni şi organismele naționale de evaluare a conformităţii.
Preşedintele Asociaţiei Patronale în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova,
membrul Grupului de lucru pentru reglementarea activității de întreprinzător,
Victor CATAN
Autor: Asociația Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Rep
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33