Vizualizări: 5184
Carburanții comercializați la stațiile PECO ar trebui să fie supuşi evaluării conformităţii
Chisinau, 22 Aprilie 2015 — Recent, Agenția pentru Protecția Consumatorilor a anunțat că, la cererea unu consumator care bănuia că a fost înșelat, a efectuat un control inopinat la un agent economic ce comercializează produse petroliere cu amănuntul, prin stații de alimentare cu combustibil. Ca rezultat, inspectorii au depistat mai multe nereguli, printre care utilizarea mijloacelor de măsurare deteriorate, neverificate metrologic sau neadecvate pentru comercializarea unui anumit tip de combustibil. Dar oare acesta este singurul caz de neconformitate? Care este situația la benzinăriile celorlalte companii din țară?
Președintele Asociaţiei Patronale în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova, Victor Catan, a menționat că, în ultimul timp tot mai mulți conducători auto sunt nemulțumiți de serviciile prestate de unele stații PECO, preferând să-și alimenteze automobilul la anumite benzinării. Șoferii pun la îndoială fie cantitatea, fie calitatea carburanților și invocă drept argumente necorespunderea cantităţii de carburanţi indicate de ceasul pompei de alimentare cu cea real turnată în rezervor, înfundarea rapidă a filtrelor, defecţiuni ale motorului, dar şi consumul excesiv de carburanţi.
Actualmente, conformitatea produselor petroliere este atestată doar la importul în ţară, la punctele de control-trecere a hotarului. La ce transformări sunt supuşi carburanții pe parcurs, până a ajunge la consumătorul final, rămâne o enigmă. Cert este faptul că, consumătorii nu au garanţii privind asigurarea calităţii carburanţilor procuraţi, deoarece majoritatea staţiilor PECO nu dispun de certificate de evaluare a conformităţii produselor petroliere aflate în rezervoare.
Potrivit datelor ÎS ”Registru”, în țara noastră sunt înregistrate peste 500 mii de autoturisme, dintre care majoritatea absolută se alimentează cu carburanţi frecvent. În afară de acestea, regulat se alimentează cu combustibil și autotransportul de mărfuri, microbuzele, autobuzele, transportul auto din străinătate şi din Transnistria. În mediu, zilnic, prin intermediul staţiilor PECO din Republica Moldova sunt comercializate circa 3 mii de tone de carburanţi. Dacă la fiecare litru de combustibil conducătorii auto ar fi înșelați cu 100 ml (la măsurare sau prin reducerea calităţii carburanților), operatorii PECO ar câştiga profit, iar consumatorii ar pierde circa o jumătate de milion de lei.
Impactul eventualelor înșelătorii la staţiile PECO impune intensificarea supravegherii de stat asupra calităţii şi cantităţii carburanţilor furnizaţi către consumători. Desigur, trebuie să luăm în consideraţie şi faptul că ,pe piață activează mai mulţi operatori de bună credinţă, conştiincioşi, dar nici ei nu sunt în stare să asigure conformitatea produselor petroliere distribuite la staţiile PECO, deoarece nu dispun de laboratoare de încercări proprii şi nu apelează pentru a verifica conformitatea produselor din rezervoare la laboratoare independente, acreditate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Cu toate acestea, potrivit art. 8 al Legii nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor, vânzătorul este obligat să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt inofensive şi corespund cerinţelor prescrise sau declarate.
O soluție eficientă, în context, ar fi organizarea de către operatori a procedurilor benevole de evaluare a conformităţii carburanţilor nemijlocit la staţiile PECO, în corespundere cu prevederile Legii nr.235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii. Astfel, operatorii ar garanta calitatea produselor livrate, iar consumatorii ar avea posibilitatea să aleagă staţiile de alimentare după criteriul de calitate a produselor. Totodată, pe piaţa de desfacere a carburanţilor s-ar crea condiţii de concurenţă loială, ar fi preîntâmpinate şi curmate înşelăciunile consumătorilor.
O altă măsură absolut necesară este ca organele de resort să intensifice acțiunile de supraveghere a activităţilor pe piaţa produselor petroliere şi gazelor lichefiate, iar consumătorii trebuie să fie informaţi despre calitatea produselor comercializate la staţiile PECO şi să cunoască unde pot apela pentru a-şi apăra drepturile şi interesele lor legitime.
Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova le recomandă conducătorilor auto, care suspectează că li s-a vândut combustibil necalitativ, să se adreseze la laboratoare de încercări acreditate, pentru a verifica calitatea carburanților, sau să apeleze la linia fierbinte: 022- 61-56-09.
Președintele Asociaţiei Patronale în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova, Victor Catan, a menționat că, în ultimul timp tot mai mulți conducători auto sunt nemulțumiți de serviciile prestate de unele stații PECO, preferând să-și alimenteze automobilul la anumite benzinării. Șoferii pun la îndoială fie cantitatea, fie calitatea carburanților și invocă drept argumente necorespunderea cantităţii de carburanţi indicate de ceasul pompei de alimentare cu cea real turnată în rezervor, înfundarea rapidă a filtrelor, defecţiuni ale motorului, dar şi consumul excesiv de carburanţi.
Actualmente, conformitatea produselor petroliere este atestată doar la importul în ţară, la punctele de control-trecere a hotarului. La ce transformări sunt supuşi carburanții pe parcurs, până a ajunge la consumătorul final, rămâne o enigmă. Cert este faptul că, consumătorii nu au garanţii privind asigurarea calităţii carburanţilor procuraţi, deoarece majoritatea staţiilor PECO nu dispun de certificate de evaluare a conformităţii produselor petroliere aflate în rezervoare.
Potrivit datelor ÎS ”Registru”, în țara noastră sunt înregistrate peste 500 mii de autoturisme, dintre care majoritatea absolută se alimentează cu carburanţi frecvent. În afară de acestea, regulat se alimentează cu combustibil și autotransportul de mărfuri, microbuzele, autobuzele, transportul auto din străinătate şi din Transnistria. În mediu, zilnic, prin intermediul staţiilor PECO din Republica Moldova sunt comercializate circa 3 mii de tone de carburanţi. Dacă la fiecare litru de combustibil conducătorii auto ar fi înșelați cu 100 ml (la măsurare sau prin reducerea calităţii carburanților), operatorii PECO ar câştiga profit, iar consumatorii ar pierde circa o jumătate de milion de lei.
Impactul eventualelor înșelătorii la staţiile PECO impune intensificarea supravegherii de stat asupra calităţii şi cantităţii carburanţilor furnizaţi către consumători. Desigur, trebuie să luăm în consideraţie şi faptul că ,pe piață activează mai mulţi operatori de bună credinţă, conştiincioşi, dar nici ei nu sunt în stare să asigure conformitatea produselor petroliere distribuite la staţiile PECO, deoarece nu dispun de laboratoare de încercări proprii şi nu apelează pentru a verifica conformitatea produselor din rezervoare la laboratoare independente, acreditate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Cu toate acestea, potrivit art. 8 al Legii nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor, vânzătorul este obligat să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt inofensive şi corespund cerinţelor prescrise sau declarate.
O soluție eficientă, în context, ar fi organizarea de către operatori a procedurilor benevole de evaluare a conformităţii carburanţilor nemijlocit la staţiile PECO, în corespundere cu prevederile Legii nr.235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii. Astfel, operatorii ar garanta calitatea produselor livrate, iar consumatorii ar avea posibilitatea să aleagă staţiile de alimentare după criteriul de calitate a produselor. Totodată, pe piaţa de desfacere a carburanţilor s-ar crea condiţii de concurenţă loială, ar fi preîntâmpinate şi curmate înşelăciunile consumătorilor.
O altă măsură absolut necesară este ca organele de resort să intensifice acțiunile de supraveghere a activităţilor pe piaţa produselor petroliere şi gazelor lichefiate, iar consumătorii trebuie să fie informaţi despre calitatea produselor comercializate la staţiile PECO şi să cunoască unde pot apela pentru a-şi apăra drepturile şi interesele lor legitime.
Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova le recomandă conducătorilor auto, care suspectează că li s-a vândut combustibil necalitativ, să se adreseze la laboratoare de încercări acreditate, pentru a verifica calitatea carburanților, sau să apeleze la linia fierbinte: 022- 61-56-09.
Autor: Asociația Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Rep
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33