Nume
Parola
Vizualizări: 3336
Practica țărilor riverane Rinlui preluată pentru regiunea Dunării
Germania, Olanda, Belgia, 16 Aprilie 2013 — În perioada 09-11 aprilie 2013, un grup format din trei reprezentanți din cadrul Agenției de Dezvoltare Regională Sud (ADR Sud): Maria Culeșov, Viorica Cuțitaru și Alexandru Sîrbu au participat la vizita de studiu din regiunea Rinului din cadrul proiectului CO-WANDA (Convenţie pentru managementul deşeurilor pentru navigaţia interioară pe Dunăre). Vizita a avut drept scop prezentarea practicii de implementare a CDNI (Convenția privind colectarea, depozitarea, precum și recepția deșeurilor în navigarea interioară a rîului Rin și pe toate caile navigabile de pe teritoriul Germaniei, Olandei, Belgiei, Franței și Luxemburg) care a fost semnată la 1 noiembrie 2009 de către cinci state membre ale Comisiei centrale pentru navigație pe Rin (Belgia, Germania, Franța, Olanda și Elveția și Luxemburg).

Agenția de Dezvoltare Regională Sud este unul din cei 9 parteneri din cadrul proiectului și desfășoară activități în cadrul pachetelor de lucru 3 și 5 din cele 5 pachete de lucru ale proiectului. Activitățile realizate de Agenție vor cuprinde latura informațională și elaborarea unei Strategii, coordonată cu un model internațional, de implementare a Convenției pentru managementul deşeurilor pentru navigaţia interioară pe Dunăre. În procesul de elaborare a strategiei vor fi implicați experți naționali din domeniul protecției apelor și se va ține cont de model elaborat la nivel internațional. vizită de studiu în Regiunea Rinului pentru preluarea practicilor de succes a fost planificată drept una din activitățile majori din cadrul proiectului. Experiența țărilor riverane Rinului poate fi ușor reaplicată și țărilor riverane Dunării, printre care se numără și Republica Moldova.

Vizita de studiu a început în or. Duisburg, Germania, cu o prezentare generală a BEV (Asociația pentru protecția apei de pe căile navigabile de către nave) în Germania care a fost urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri și o vizită de studiu în teritoriu. Întreaga vizită a fost organizată după modelul primei zile, astfel participanții la eveniment au avut posibilitatea să combine partea de studiu cu exemplul pus în practică.
Un model în colectarea deșeurilor navale o constituie Compania BEG (Bilgenentölungsgesellschaft), companie de colectare a deșeurilor și anume a uleiului de santinelă (ulei amestecat cu apă), precum și a apelor uzate și deșeurilor grase de pe nave. Compania este dotată cu nave de colectare, rezervoare de capacități foarte mari pentru depozitarea uleiului de santinelă, care conțin filtre de separare a uleiului de apă, precum și a containerelor pentru depozitarea altor deșeuri navale. Domeniul de aplicare se extinde de la Emden pe Canalul Dortmund-Ems, prin intermediul canalului de rețea vest-germane Rin și bazinul Rinului pînă la Regensburg pe Dunăre.

A 2 vizită a fost efectuată pe data de10 aprilie în Portul orașului Antwerp, Belgia. Deschiderea întîlnirii a avut loc în Casa Portului, unde Peter Van Den Dries, director tehnic pe mediu al Autorității Portului Antwerp, succint a prezentat scopul și obiectivele Convenției, cum este implementată Convenția CDNI în Belgia și implementarea CDNI în portul Antwerp, urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri. A urmat vizita la parcul de depozitare a deșeurilor navale din port. Pe teritoriul portului se gasesc 6 parcuri de depozitare și o singura navă de colectare a deșeurilor. Parcul este dotat cu containere de depozitare a diferitor tipuri de deșeuri, generate la bordul navelor. Reprezentantul parcului a explicat întregii delegații cum decurge întreg procesul, care este procedura de solicitare a navei de colectare a deșeurilor de către celelalte nave, care sunt costurile pentru fiecare tip de deșeu, modurile de achitare și depozitarea lor în parc.

Ultima vizită a fost efectuată în Portul Rotterdam, Olanda, pe data de 11 aprlie curent. Acolo a fost susținută prezentarea reprezentanților portului Rotterdam, avînd ca temă Organizarea sistemul de finanțare pentru colectarea și îndepărtarea uleiurilor și grăsimilor din deșeurile navale precum și sistemul de colectare a deșeurilor în port. A urmat apoi o sesiune de întrebări și răspunsuri. Întrunirea a continuat cu o vizită în teritoriu la Volkerak Lock, punct de colectare a deșeurilor navale, care este dotat cu containere de depozitare și nave de colectare a tuturor tipurilor de deșeuri navale.

Finanţat prin intermediul Programului de Cooperare Transnaţională Sud Estul Europei, proiectul „CO-WANDA (Convention for Waste Management for Inland Navigation on the Danube) - Convenţie pentru managementul deşeurilor pentru navigaţia interioară pe Dunăre" a fost elaborat de 11 parteneri din 9 țări riverane Dunării. Proiectul a debutat la data de 1 octombrie 2012 şi se va finaliza la sfârşitul lunii septembrie 2014.