Vizualizări: 5166
Priorităţile mediului de afaceri în domeniul transportului nu se regăsesc pe agenda de lucru a Guvernului
21 Septembrie 2012 — Reprezentanţii mediului de afaceri din sectorul transportului au discutat pe marginea legislaţiei în transportul auto şi implicarea mediului de afaceri în procesul de consultări publice. Discuţiile au fost purtate în cadrul Mesei Rotunde cu genericul „Dialogul public-privat în sectorul transporturilor: în ce măsură vocea businessului se regăseşte în politicile publice din sector”. La eveniment a participat şi reprezentantul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Petru Mititiuc.
Scopul întâlnirii a fost monitorizarea modului în care au fost implementate de către Guvern priorităţile mediului de afaceri. Potrivit expertului economic al IDIS „Viitorul”, Ion Tornea, din cele şapte priorităţi stabilite de Agenda Naţională de Business (ANB) cu privire la sectorul transporturilor, doar pentru două din ele se regăsesc măsuri pe agenda de lucru a Guvernului (în Planul de Acţiuni al Guvernului).
Este vorba de următoarele trei domenii prioritare:
- Cadrul de politici în domeniul transportului;
- Cadrul normativ-regulator în domeniul transporturilor;
- Transportul de pasageri.
Pentru aceste trei domenii ANB a propus următoarele soluţii:
- Aderarea R. Moldova la convenţiile şi acordurile Comitetului pentru transportul intern al comisiei economice europene ONU în domeniul transporturilor şi racordarea legislaţiei naţionale în domeniul transporturilor internaţionale la cerinţele şi standardele UE;
- Elaborarea şi aprobarea unei Politici (Strategii) privind dezvoltarea transporturilor în R. Moldova pentru o perioadă de 10 ani;
- Lichidarea barierelor la frontieră pentru transporturile internaţionale de mărfuri, simplificarea procedurilor vamale şi lichidarea barierelor tehnice;
- Eliminarea barierelor de ordin birocratic şi administrativ în transportul de mărfuri şi persoane; aducerea în conformitate cu standardele internaţionale (Incoterms-2010, FIATA, etc.) şi legislaţia RM a actelor normative ale MTID şi CFM;
- Combaterea transportului ilicit de pasageri şi optimizarea reţelei de rute regulate;
- Ajustarea tarifelor la transportul de pasageri şi întreprinderea măsurilor care ar diminua pierderile şi costurile transportatorilor;
- Achitarea datoriilor faţă de transportatori şi elaborarea unui sistem eficient de compensare a cheltuielilor pentru transportarea categoriilor de pasageri cu înlesniri de transport.
Cele două acţiuni de pe Agenda factorilor de decizie se referă la elaborarea unor strategii de dezvoltare a pieţelor de transport şi liberalizarea şi dezvoltarea concurenţei pe piaţa serviciilor de transport feroviar, restructurarea ÎS „Calea Ferată a Moldovei. Însă şi acestea se referă doar parţial la soluţiile propuse de mediul de afaceri pentru acest sector.
Totodată, în cadrul Mesei Rotunde s-au discutat aspectele cu referire la modificările legislaţiei în transportul auto. Eugen Daţco, Director executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor a făcut o trecere în revistă a noilor prevederi ale Codului Transportatorilor. Acesta a precizat că documentul se află la etapa de negociere cu Ministerul Transportului. „Partea pozitivă a acestui Cod este că aproape toate propunerile din partea transportatorilor au fost introduse în document.
Diferenţa dintre Codul vechi şi cel nou este una mare. Codul nou conţine cerinţe ce au la bază directive europene, principii internaţionale de licenţiere a transportului de mărfuri pe rutele internaţionale. Astfel, Codul nou prevede instalarea tahometrelor la graniţă, modificări în modalitatea de cântărire a mărfurilor, precum şi introducerea certificatului unic de testare tehnică”, a explicat Eugen Daţco.
Concluzia finală a fost că noul Cod, odată ce va intra în vigoare, va simplifica realizarea priorităţilor fixate de ANB cu privire la sectorul transporturilor, însă mai există multe domenii în care progresul este nesemnificativ şi este nevoie de măsuri pentru înlăturarea constrângerilor (cu privire la posesia mijloacelor de transport, transportul ilicit de pasageri, stimularea achiziţiilor unităţilor de transport noi, compensaţiile pentru transportarea pasagerilor cu înlesniri, respectarea acordurilor internaţionale cu privire la regimul de muncă şi odihnă a şoferilor, armonizarea reglementărilor naţionale în domeniul transportului multimodal cu cele internaţionale, etc.).
Platforma comună de susţinere a Agendei Naţionale de Business (ANB) cuprinde reprezentanţii a mai mult de 30 dintre cele mai influente şi active asociaţii de business la nivel naţional şi camere de comerţ la nivel regional care, împreună cu comunitatea de experţi, doresc să influenţeze politica economică, prin participarea lor activă şi transparentă în procesul decizional în domeniul reglementării activităţii de afaceri în Moldova.
Scopul întâlnirii a fost monitorizarea modului în care au fost implementate de către Guvern priorităţile mediului de afaceri. Potrivit expertului economic al IDIS „Viitorul”, Ion Tornea, din cele şapte priorităţi stabilite de Agenda Naţională de Business (ANB) cu privire la sectorul transporturilor, doar pentru două din ele se regăsesc măsuri pe agenda de lucru a Guvernului (în Planul de Acţiuni al Guvernului).
Este vorba de următoarele trei domenii prioritare:
- Cadrul de politici în domeniul transportului;
- Cadrul normativ-regulator în domeniul transporturilor;
- Transportul de pasageri.
Pentru aceste trei domenii ANB a propus următoarele soluţii:
- Aderarea R. Moldova la convenţiile şi acordurile Comitetului pentru transportul intern al comisiei economice europene ONU în domeniul transporturilor şi racordarea legislaţiei naţionale în domeniul transporturilor internaţionale la cerinţele şi standardele UE;
- Elaborarea şi aprobarea unei Politici (Strategii) privind dezvoltarea transporturilor în R. Moldova pentru o perioadă de 10 ani;
- Lichidarea barierelor la frontieră pentru transporturile internaţionale de mărfuri, simplificarea procedurilor vamale şi lichidarea barierelor tehnice;
- Eliminarea barierelor de ordin birocratic şi administrativ în transportul de mărfuri şi persoane; aducerea în conformitate cu standardele internaţionale (Incoterms-2010, FIATA, etc.) şi legislaţia RM a actelor normative ale MTID şi CFM;
- Combaterea transportului ilicit de pasageri şi optimizarea reţelei de rute regulate;
- Ajustarea tarifelor la transportul de pasageri şi întreprinderea măsurilor care ar diminua pierderile şi costurile transportatorilor;
- Achitarea datoriilor faţă de transportatori şi elaborarea unui sistem eficient de compensare a cheltuielilor pentru transportarea categoriilor de pasageri cu înlesniri de transport.
Cele două acţiuni de pe Agenda factorilor de decizie se referă la elaborarea unor strategii de dezvoltare a pieţelor de transport şi liberalizarea şi dezvoltarea concurenţei pe piaţa serviciilor de transport feroviar, restructurarea ÎS „Calea Ferată a Moldovei. Însă şi acestea se referă doar parţial la soluţiile propuse de mediul de afaceri pentru acest sector.
Totodată, în cadrul Mesei Rotunde s-au discutat aspectele cu referire la modificările legislaţiei în transportul auto. Eugen Daţco, Director executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor a făcut o trecere în revistă a noilor prevederi ale Codului Transportatorilor. Acesta a precizat că documentul se află la etapa de negociere cu Ministerul Transportului. „Partea pozitivă a acestui Cod este că aproape toate propunerile din partea transportatorilor au fost introduse în document.
Diferenţa dintre Codul vechi şi cel nou este una mare. Codul nou conţine cerinţe ce au la bază directive europene, principii internaţionale de licenţiere a transportului de mărfuri pe rutele internaţionale. Astfel, Codul nou prevede instalarea tahometrelor la graniţă, modificări în modalitatea de cântărire a mărfurilor, precum şi introducerea certificatului unic de testare tehnică”, a explicat Eugen Daţco.
Concluzia finală a fost că noul Cod, odată ce va intra în vigoare, va simplifica realizarea priorităţilor fixate de ANB cu privire la sectorul transporturilor, însă mai există multe domenii în care progresul este nesemnificativ şi este nevoie de măsuri pentru înlăturarea constrângerilor (cu privire la posesia mijloacelor de transport, transportul ilicit de pasageri, stimularea achiziţiilor unităţilor de transport noi, compensaţiile pentru transportarea pasagerilor cu înlesniri, respectarea acordurilor internaţionale cu privire la regimul de muncă şi odihnă a şoferilor, armonizarea reglementărilor naţionale în domeniul transportului multimodal cu cele internaţionale, etc.).
Platforma comună de susţinere a Agendei Naţionale de Business (ANB) cuprinde reprezentanţii a mai mult de 30 dintre cele mai influente şi active asociaţii de business la nivel naţional şi camere de comerţ la nivel regional care, împreună cu comunitatea de experţi, doresc să influenţeze politica economică, prin participarea lor activă şi transparentă în procesul decizional în domeniul reglementării activităţii de afaceri în Moldova.
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33