Nume
Parola
Vizualizări: 2703
Totalurile unui an de pilotare a curricula modulară lăcătuş-instalator tehnică sanitară
Chişinău, 6 Iulie 2012 — Meseria lăcătuş-instalator tehnică sanitară a fost studiată, pentru prima dată, în acest an de studii, în cadrul unei şcoli profesionale din capitală, cu o grupă de meserii, formată din 26 de discipoli.
Curricula modulară pentru această meserie cuprinde nouă module de instruire, şi anume: „Securitatea vitală”,”Protecţia mediului înconjurător”, „Desenul tehnic”, „Bazele electrotehnicii”, ”Lucrări de bază în lăcătuşărie”, „Sudarea materialelor plastice”,”Montarea, întreţinerea şi reparaţia sistemelor de alimentare cu apă”, „Montarea, întreţinerea şi reparaţia sistemelor de canalizare”, „Montarea, întreţinerea şi reparaţia sistemelor termice”. Durata instruirii este de un an, cu un număr total de 652 de ore,dintre care pregătirea teoretică – 340 ore şi instruirea practică – 312 ore.
Octavian Vasilache, şeful direcţiei învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate, a informat că s-a optat pentru instruirea pe module deoarece este soluţia optimă pentru a implementa formarea centrată pe competenţe. De asemenea, această modalitate răspunde rigorilor unei economii moderne, graţie flexibilităţii şi capacităţii de a răspunde schimbărilor pe piaţa muncii. Mai mult, angajatorii, în acest caz, ştiu exact ce capacităţi au elevii după absolvirea unui anume modul.
Curricula a fost elaborată de către „Institutul de Formare a Capacităţilor Profesionale”, IFCP, în cadrul proiectului AquaProf „Şcoala profesională ca furnizor de instruire şi formare pentru sectorul apă şi canalizare din republica Moldova”. Proiectul a fost finanţat de Cooperarea Austriacă pentru Dezvoltare.
Curricula a fost acceptată pentru implementare experimentală pe durata anului de studii 2011-2012, prin ordinul Ministerului Educaţiei.
Daniela Damian-Timoşenco, preşedintele IFCP, a informat că, adiţional, a fost elaborat un Suport de curs pentru cadrele didactice, 100 de itemi de teste teoretice şi probe practice, pentru a realiza evaluări a competenţelor achiziţionate. Cu scopul de a facilita implementarea componentei practice a curricula, laboratorul instituţiei a fost renovat şi dotat cu utilaj performant. Au fost, de asemenea, organizate şi desfăşurate mai multe formări , stagii vizite de studiu pentru cadrele didactice care au predat acest curs, pentru a obţine un demers educaţional obiectiv, a menţionat Daniela Damian-Timoşenco.
În următorul an de studii, curricula modulară la meseria lăcătuş-instalator tehnică sanitară va fi implementată în mai multe instituţii de învăţămînt secundar profesional care formează muncitori calificaţi la meseria vizată.
Implementarea curricula va fi monitorizată de către Direcţia Învăţămînt secundar-profesional şi mediu de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei.