Vizualizări: 2526
Un studiu privind examenele de bacalaureat a fost lansat la Chișinău
Chişinău, 21 Iunie 2012 — Ministrul Educației, Mihail Șleahtițchi, a participat joi, 21 iunie curent, la prezentarea studiului ”Noua criză a examenelor de bacalaureat-combaterea corupției prin reconfigurarea de sistem”. Cercetarea a fost efectuată de IDIS Viitorul în comun cu Agenția de Evaluare și Examinare /AEE/ din cadrul Ministerului Educației. La eveniment au participat, de asemenea, manageri de instituții de învățămînt preuniversitar și universitar.
Ministrul, Mihail Șleahtițchi, a apreciat profesionalismul cu care a fost efectuată cercetarea și a vorbit despre importanța studiului pentru sistemul de evaluare și examinare propus de către Ministerul Educației și care oferă propuneri concrete pentru îmbunătățirea metodologiei de organizare și desfășurare a examenelor de bacalaureat în sesiunile viitoare.
Potrivit ministrului, doar în urma comparării datelor din diverşi ani vom putea vedea în ce direcţie se mişcă sistemul nostru educaţional. Or, în anul curent, ministerul a responsabilizat toţi candidaţii la examene prin semnarea unei Declaraţii pe propria răspundere şi a continuat practica de semnare de către toţi factorii a angajamentului de asigurare a securităţii materialelor de examene. În plus, documentul cadru, metodologia, stipulează expres toate drepturile şi responsabilităţile actorilor implicaţi în examene.
Adrian Ghicov, director al AEE, a spus că studiul este primul de acest fel și cuprinde o succintă analiză a istoricului evoluţiei conceptului “examen de bacalaureat”, care reflectă principalele modificări operate pe parcursul anilor în diverse sesiuni.
” Soluţia propusă ţine de o reconectare a sistemului liceal cu cel universitar prin care vor putea fi introduse, gradual, poate, anumite examene de admitere. De asemenea, studiul oferă, pentru prima dată, un top al liceelor din Republica Moldova, constituit în baza notelor medii luate de elevii acestor licee în cadrul examenelor de BAC în 2011. În premieră apar şi hărţile promovabilităţii pe raioane la examenele de bacalaureat pe anii 2009-2011. Aceste hărţi atestă o reuşită exagerată a elevilor şi prezintă un interes special pentru că vor putea fi, ulterior, comparate cu datele din 2012”, a spus dl Ghicov.
Autorii studiului au propus un șir de recomandări, care pot fi luate în considerare la elaborarea metodolgiei pentru sesiunea 2013:
· schimbarea metodelor de evaluare prin cumularea rezultatelor a 2 probe: orală 60% şi scrisă 40%;
· elaborarea unei formule mixte de admitere în învăţămîntul superior prin luarea în calcul a mediei de liceu şi rezultatele la o probă de admitere, pe care universităţile să şi-o decidă independent;
· oferirea de şanse universităţilor să-şi selecteze viitorii studenţi prin organizarea examenelor de bacalaureat în incinta acestora;
· păstrarea nivelului relativ înalt de promovabilitate a examenelor de bacalaureat prin favorizarea elevilor care se conformează regulilor şi care nu comit încălcări serioase şi aplicarea notelor proaste doar în situaţii foarte clare: lucrări lucrări identice total sau parţial, aplicarea de semne pe lucrare etc.;
· diferenţierea mai accentuată a cunoştinţelor elevilor în funcţie de cunoştinţele manifestate, dar şi încurajarea celor care au susţinut onest examenele.
· sancţionarea graduală a elevilor care încalcă regulile prin micşorarea notelor şi nu prin eliminarea lor din sala de examinare.
Ministrul, Mihail Șleahtițchi, a apreciat profesionalismul cu care a fost efectuată cercetarea și a vorbit despre importanța studiului pentru sistemul de evaluare și examinare propus de către Ministerul Educației și care oferă propuneri concrete pentru îmbunătățirea metodologiei de organizare și desfășurare a examenelor de bacalaureat în sesiunile viitoare.
Potrivit ministrului, doar în urma comparării datelor din diverşi ani vom putea vedea în ce direcţie se mişcă sistemul nostru educaţional. Or, în anul curent, ministerul a responsabilizat toţi candidaţii la examene prin semnarea unei Declaraţii pe propria răspundere şi a continuat practica de semnare de către toţi factorii a angajamentului de asigurare a securităţii materialelor de examene. În plus, documentul cadru, metodologia, stipulează expres toate drepturile şi responsabilităţile actorilor implicaţi în examene.
Adrian Ghicov, director al AEE, a spus că studiul este primul de acest fel și cuprinde o succintă analiză a istoricului evoluţiei conceptului “examen de bacalaureat”, care reflectă principalele modificări operate pe parcursul anilor în diverse sesiuni.
” Soluţia propusă ţine de o reconectare a sistemului liceal cu cel universitar prin care vor putea fi introduse, gradual, poate, anumite examene de admitere. De asemenea, studiul oferă, pentru prima dată, un top al liceelor din Republica Moldova, constituit în baza notelor medii luate de elevii acestor licee în cadrul examenelor de BAC în 2011. În premieră apar şi hărţile promovabilităţii pe raioane la examenele de bacalaureat pe anii 2009-2011. Aceste hărţi atestă o reuşită exagerată a elevilor şi prezintă un interes special pentru că vor putea fi, ulterior, comparate cu datele din 2012”, a spus dl Ghicov.
Autorii studiului au propus un șir de recomandări, care pot fi luate în considerare la elaborarea metodolgiei pentru sesiunea 2013:
· schimbarea metodelor de evaluare prin cumularea rezultatelor a 2 probe: orală 60% şi scrisă 40%;
· elaborarea unei formule mixte de admitere în învăţămîntul superior prin luarea în calcul a mediei de liceu şi rezultatele la o probă de admitere, pe care universităţile să şi-o decidă independent;
· oferirea de şanse universităţilor să-şi selecteze viitorii studenţi prin organizarea examenelor de bacalaureat în incinta acestora;
· păstrarea nivelului relativ înalt de promovabilitate a examenelor de bacalaureat prin favorizarea elevilor care se conformează regulilor şi care nu comit încălcări serioase şi aplicarea notelor proaste doar în situaţii foarte clare: lucrări lucrări identice total sau parţial, aplicarea de semne pe lucrare etc.;
· diferenţierea mai accentuată a cunoştinţelor elevilor în funcţie de cunoştinţele manifestate, dar şi încurajarea celor care au susţinut onest examenele.
· sancţionarea graduală a elevilor care încalcă regulile prin micşorarea notelor şi nu prin eliminarea lor din sala de examinare.
Autor: Ministerul Educatiei
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1317
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33