Nume
Parola
Vizualizări: 3983
A FOST LANSAT STUDIUL „IMPACTUL CRIZEI ECONOMICE ASUPRA PRESEI LOCALE DIN REPUBLICA MOLDOVA”
Chisinau, 21 Decembrie 2011 — Asociaţia Presei Independente (API), cu suportul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului FHI 360 Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP), prezintă rezultatele studiului „Impactul crizei economice asupra presei locale din Republica Moldova”. Studiul vizează perioada 2008-2011 şi este o primă încercare de a evalua efectele crizei economice asupra presei scrise locale din Republica Moldova.

Datele incluse în studiu au fost colectate în perioada iunie-august 2011, fiind chestionaţi majoritatea directorilor/redactorilor-şefi ai ziarelor locale din Republica Moldova, inclusiv din UTA Găgăuzia şi regiunea transnistreană.

Potrivit studiului, criza economică mondială nu a afectat dramatic activitatea ziarelor locale din Republica Moldova. În Republica Moldova, ziarele locale private au pierdut o parte din clienţii fideli de publicitate, în special companii de construcţii şi bănci, însă şi-au crescut veniturile din publicitate politică sau electorală colectată în timpul a patru campanii electorale în perioada 2009-2011. Pe de altă parte, criza economică nu a influenţat migrarea masivă a cititorilor ziarelor locale la alte tipuri de mass-media (Internet, Radio şi TV), aşa cum s-a întâmplat în Occident. Majoritatea publicaţiilor periodice şi-au păstrat tirajul la nivelul anului 2008 sau chiar au înregistrat o majorare de tiraj.

Pentru a diminua efectele crizei economice asupra activităţii publicaţiei, ziarele au aplicat atât măsuri de austeritate, cât şi noi strategii de atragere a resurselor financiare. Printre măsurile nepopulare se numără: concedierea angajaţilor, reducerea salariilor angajaţilor, micşorarea numărului de pagini, reducerea cheltuielilor administrative (transport, servicii comunale etc.). Pentru a atrage noi resurse financiare cele mai multe ziare au regândit activitatea departamentelor de publicitate sau a agenţilor de publicitate. Unele publicaţii au diversificat ofertele de publicitate sau au angajat noi agenţi de publicitate, pe când altele au încercat să atragă mai multă publicitate mică.

Ziarele locale finanţate din bugetul de stat din Republica Moldova, inclusiv din UTA Găgăuzia, au resimţit mai uşor efectele negative ale crizei economice comparativ cu publicaţiile private. Pe timp de criză statul a acoperit, în medie, 65-70 la sută din cheltuielile de editare ale ziarelor, atenuând efectele crizei. Criza nu a afectat în nici un fel editarea ziarelor oficiale şi private din Transnistria. Tirajele şi numărul paginilor au rămas neschimbate; salariile jurnaliştilor au fost „puţin majorate”; şi ziarele şi-au păstrat clienţi fideli de publicitate.

Pentru mai multe informaţii despre studiu, vă rog să contactaţi: Irina Lazur, coordonatoare programe, Asociaţia Presei Independente (API), telefon: (022) 22 09 96, sau e-mail: irina.lazur@api.md. Studiul poate fi accesat la următorul link: http://api.md/files/impact.pdf

Elaborarea acestui studiu a fost posibilă graţie ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului FHI 360 Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP). Opiniile exprimate aparţin Asociaţiei Presei Independente (API) şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID, Guvernului SUA sau FHI 360.