Vizualizări: 4438
Concluziile și recomandările observatorilor Promo-LEX privind alegerile locale generale
Chișinău, 30 August 2011 — Asociația Promo-LEX lansează Raportul final de monitorizare a alegerilor locale generale din 05 iunie 2011. În cadrul raportului este descris contextul preelectoral, sunt prezentate principalele constatări ale observatorilor Promo-LEX și trasate mai multe recomandări menite să sporească calitatea procesului electoral.
Alegerile locale generale, desfăşurate în data de 5 iunie (turul I) şi 19 iunie (turul II) 2011 în Republica Moldova au fost marcate de o participare sporită a populaţiei, concurenţă aprigă şi organizare adecvată a alegerilor de către organele electorale. Pe de altă parte, au fost înregistrate şi multiple deficienţe în desfășurarea procesului electoral drept rezultat al activității majorității actorilor implicaţi în scrutin, care însă nu au fost în stare să influenţeze semnificativ rezultatele scrutinului.
Perioada preelectorală a fost marcată de o incertitudine privitoare la datei organizării alegerilor locale generale. Parlamentul a stabilit şi a anunţat data alegerilor locale generale în urma unei propuneri neincluse iniţial în ordinea de zi, cu doar trei zile înainte de expirarea termenului limită specificat de normele legale. Modificări ale Codului Electoral au fost operate în afara termenului recomandat în acest sens de către Comisia de la Veneţia, mai mult ca atât, amendamentele au fost admise după anunţarea datei alegerilor locale generale.
Observatorii Promo-LEX au constatat că autorităţile administraţiei publice locale au respectat în mare parte prevederile legislației electorale, au tins să respecte termenele stabilite de legislaţia electorală şi au întreprins măsurile necesare pentru a crea condiţii egale pentru toţi concurenţii electorali. Autorităţile administraţiei publice locale, cu unele excepţii, au oferit susţinere logistică suficientă organelor electorale. Totuşi, efortul de monitorizare a observat un număr semnificativ de cazuri de utilizare a funcţiei publice în scopuri de campanie. Aici se adaugă cazurile izolate de abuz în serviciu a unor funcţionari din cadrul administraţiei publice centrale şi locale în activităţile electorale.
Efortul de monitorizare Promo-LEX relevă că organele electorale au fost constituite, cu unele excepţii, în termenele stabilite de calendarul electoral al CEC și au avut în mare parte comportament corect şi imparţial faţă de concurenţii electorali. Efortul de monitorizare Promo-LEX salută comportamentul neutru al membrilor organelor electorale şi o prestare conştientă a atribuţiilor funcţionale, precum şi schimbarea acelor membri a căror incompatibilitate s-a constatat.
Totuși, au fost observate deficienţe minore la constituirea secţiilor de votare, afişarea informaţiilor privind sediile secţiilor de votare şi datele de contact ale acestora. De asemenea au fost constatate cazuri izolate de implicare a membrilor organelor electorale în acţiuni de agitaţie electorală. Observatorii au raportat cazuri de interpretări neuniforme şi cunoaştere insuficientă a normelor legale ce ţin de înregistrarea concurenţilor electorali, prezentarea rapoartelor financiare de către aceştia, accesul la listele electorale şi modificarea conţinutului acestora. Efortul de monitorizare continuă să fie alarmat de situaţia cu privire la asigurarea tehnico-materială şi logistică a organelor electorale, schimbărilor frecvente ale componenţei organelor electorale, care fac imposibilă instruirea pe măsură a noilor membri şi cauzează întârzieri în programul de activitate.
Observatorii au constatat o campanie electorală dinamică, marcată în special de lansarea organizată a partidelor politice şi candidaţilor independenţi la funcţiile elective, diversificarea metodelor de agitaţie electorală desfăşurate de către concurenţii electorali, precum şi de micşorarea evidentă a numărului afişelor electorale amplasate în locuri neautorizate.
Pe de altă parte, continuă să trezească îngrijorare cazurile izolate de aplicare a violenţei şi intimidărilor (cel puţin 22 cazuri raportate), metodelor de campanie negativă, a discursului provocator şi de ură în adresa contracandidaţilor (cel puţin 13 cazuri raportate), precum şi a numărului considerabil de cazuri de utilizare a resurselor administrative (cel puţin 42 cazuri raportate) şi a cadourilor în context electoral (cel puţin 99 cazuri raportate).
Efortul de monitorizare Promo-LEX rămâne în continuare îngrijorat de opacitatea concurenţilor electorali în declararea mijloacelor financiare şi ale altor forme de susţinere materială utilizate în campanie, precum şi de mecanismul de abordare a mijloacelor legale de soluţionare a disensiunilor electorale. Astfel se evidenţiază tendinţa de creştere a numărului de litigii soluţionate prin intermediul instanţelor de judecată, fără a se încerca rezolvarea acestora pe cale amiabilă, la nivel de organe electorale. Acest fenomenul poate aduce prejudicii credibilităţii procesului electoral în întregime, fiind transferate accentele de pe realizarea dreptului la vot de către cetăţeni pe interpretarea normelor electorale de către instanţele de judecată.
Efortul de monitorizare Promo-LEX menţionează implicarea continuă şi activă a presei locale și regionale în reflectarea campaniei electorale. În special rolul mass-media poate fi remarcat la prezentarea activităţii administrației electorale, a informațiilor despre concurenți şi a desfăşurării dezbaterilor electorale. Totuși, au fost observate şi unele carențe legale ce țin de autentificarea autorilor publicității electorale.
Observatorii au fost sesizaţi asupra cel puţin două cazuri de imposibilitate de exercitare a dreptului de a fi ales pentru unităţile administrativ-teritoriale Bender şi UTA Regiunea transnistreană, din cauza lipsei organelor electorale şi mecanismelor legale respective.
Efortul de monitorizare Promo-LEX a formulat un şir de recomandări ce urmăresc îmbunătăţirea procesului electoral. Recomandările sunt formulate cu bună credinţă şi se bazează pe îngrijorările observatorilor, indicând cu precădere direcţia intervenţiei necesare, fără a dicta soluţii specifice.
Pentru a consulta raportul urmați link-ul
http://promolex.md/upload/publications/ro/doc_1314693764.pdf
sau mergeți la www.promolex.md, secțiunea publicații.
Pentru mai multe detalii, contactaţi: Carolina Bondarciuc, Ofiţer de relaţii cu publicul Tel: (22) 450024, GSM: 069637849, e-mail: pr@promolex.md
Alegerile locale generale, desfăşurate în data de 5 iunie (turul I) şi 19 iunie (turul II) 2011 în Republica Moldova au fost marcate de o participare sporită a populaţiei, concurenţă aprigă şi organizare adecvată a alegerilor de către organele electorale. Pe de altă parte, au fost înregistrate şi multiple deficienţe în desfășurarea procesului electoral drept rezultat al activității majorității actorilor implicaţi în scrutin, care însă nu au fost în stare să influenţeze semnificativ rezultatele scrutinului.
Perioada preelectorală a fost marcată de o incertitudine privitoare la datei organizării alegerilor locale generale. Parlamentul a stabilit şi a anunţat data alegerilor locale generale în urma unei propuneri neincluse iniţial în ordinea de zi, cu doar trei zile înainte de expirarea termenului limită specificat de normele legale. Modificări ale Codului Electoral au fost operate în afara termenului recomandat în acest sens de către Comisia de la Veneţia, mai mult ca atât, amendamentele au fost admise după anunţarea datei alegerilor locale generale.
Observatorii Promo-LEX au constatat că autorităţile administraţiei publice locale au respectat în mare parte prevederile legislației electorale, au tins să respecte termenele stabilite de legislaţia electorală şi au întreprins măsurile necesare pentru a crea condiţii egale pentru toţi concurenţii electorali. Autorităţile administraţiei publice locale, cu unele excepţii, au oferit susţinere logistică suficientă organelor electorale. Totuşi, efortul de monitorizare a observat un număr semnificativ de cazuri de utilizare a funcţiei publice în scopuri de campanie. Aici se adaugă cazurile izolate de abuz în serviciu a unor funcţionari din cadrul administraţiei publice centrale şi locale în activităţile electorale.
Efortul de monitorizare Promo-LEX relevă că organele electorale au fost constituite, cu unele excepţii, în termenele stabilite de calendarul electoral al CEC și au avut în mare parte comportament corect şi imparţial faţă de concurenţii electorali. Efortul de monitorizare Promo-LEX salută comportamentul neutru al membrilor organelor electorale şi o prestare conştientă a atribuţiilor funcţionale, precum şi schimbarea acelor membri a căror incompatibilitate s-a constatat.
Totuși, au fost observate deficienţe minore la constituirea secţiilor de votare, afişarea informaţiilor privind sediile secţiilor de votare şi datele de contact ale acestora. De asemenea au fost constatate cazuri izolate de implicare a membrilor organelor electorale în acţiuni de agitaţie electorală. Observatorii au raportat cazuri de interpretări neuniforme şi cunoaştere insuficientă a normelor legale ce ţin de înregistrarea concurenţilor electorali, prezentarea rapoartelor financiare de către aceştia, accesul la listele electorale şi modificarea conţinutului acestora. Efortul de monitorizare continuă să fie alarmat de situaţia cu privire la asigurarea tehnico-materială şi logistică a organelor electorale, schimbărilor frecvente ale componenţei organelor electorale, care fac imposibilă instruirea pe măsură a noilor membri şi cauzează întârzieri în programul de activitate.
Observatorii au constatat o campanie electorală dinamică, marcată în special de lansarea organizată a partidelor politice şi candidaţilor independenţi la funcţiile elective, diversificarea metodelor de agitaţie electorală desfăşurate de către concurenţii electorali, precum şi de micşorarea evidentă a numărului afişelor electorale amplasate în locuri neautorizate.
Pe de altă parte, continuă să trezească îngrijorare cazurile izolate de aplicare a violenţei şi intimidărilor (cel puţin 22 cazuri raportate), metodelor de campanie negativă, a discursului provocator şi de ură în adresa contracandidaţilor (cel puţin 13 cazuri raportate), precum şi a numărului considerabil de cazuri de utilizare a resurselor administrative (cel puţin 42 cazuri raportate) şi a cadourilor în context electoral (cel puţin 99 cazuri raportate).
Efortul de monitorizare Promo-LEX rămâne în continuare îngrijorat de opacitatea concurenţilor electorali în declararea mijloacelor financiare şi ale altor forme de susţinere materială utilizate în campanie, precum şi de mecanismul de abordare a mijloacelor legale de soluţionare a disensiunilor electorale. Astfel se evidenţiază tendinţa de creştere a numărului de litigii soluţionate prin intermediul instanţelor de judecată, fără a se încerca rezolvarea acestora pe cale amiabilă, la nivel de organe electorale. Acest fenomenul poate aduce prejudicii credibilităţii procesului electoral în întregime, fiind transferate accentele de pe realizarea dreptului la vot de către cetăţeni pe interpretarea normelor electorale de către instanţele de judecată.
Efortul de monitorizare Promo-LEX menţionează implicarea continuă şi activă a presei locale și regionale în reflectarea campaniei electorale. În special rolul mass-media poate fi remarcat la prezentarea activităţii administrației electorale, a informațiilor despre concurenți şi a desfăşurării dezbaterilor electorale. Totuși, au fost observate şi unele carențe legale ce țin de autentificarea autorilor publicității electorale.
Observatorii au fost sesizaţi asupra cel puţin două cazuri de imposibilitate de exercitare a dreptului de a fi ales pentru unităţile administrativ-teritoriale Bender şi UTA Regiunea transnistreană, din cauza lipsei organelor electorale şi mecanismelor legale respective.
Efortul de monitorizare Promo-LEX a formulat un şir de recomandări ce urmăresc îmbunătăţirea procesului electoral. Recomandările sunt formulate cu bună credinţă şi se bazează pe îngrijorările observatorilor, indicând cu precădere direcţia intervenţiei necesare, fără a dicta soluţii specifice.
Pentru a consulta raportul urmați link-ul
http://promolex.md/upload/publications/ro/doc_1314693764.pdf
sau mergeți la www.promolex.md, secțiunea publicații.
Pentru mai multe detalii, contactaţi: Carolina Bondarciuc, Ofiţer de relaţii cu publicul Tel: (22) 450024, GSM: 069637849, e-mail: pr@promolex.md
Autor: Asociaţia "Promo-LEX"
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33