Vizualizări: 3153
COPIII ROMI DIN SATUL VULCANEŞTI SE JOACĂ ŞI CRESC OAMENI MARI ÎNTR-UN CENTRU COMUNITAR DE DEZVLTARE TIMPURIE
satul Vulcăneşti, comuna Cioreşti, raionul Nisporeni, 31 Decembrie 2009 — „Ne jucăm şi creştem OAMENI MARI!”, aşa se numeşte activitatea organizată, în ajunul Anului Nou, de Ministerul Educaţiei la Centrului Comunitar de dezvoltare timpurie a copiilor, deschis recent în satul Vulcăneşti, comuna Cioreşti, raionul Nisporeni, în localitatea cu proporţia cea mai mare de populaţie romă din Moldova (95 la sută).
Cel mai mic copil care frecventează Centrul Comunitar din satul Vulcăneşti, comuna Cioreşti, nu are încă 3 ani împliniţi, cel mai mare are 7 ani. Copiii vorbesc doar puţin limba română, limba lor de comunicare fiind limba Romani sau, cum zic ei, „ţigăneasca”. Muzica care o preferă este cea de tip „manele" şi copiii dansează cu multa pasiune.
Activitatea de la Vulcăneşti s-a axat pe dezvoltarea inteligenţelor multiple, iar organizatorii au pus mai mult accent pe mişcare, muzică şi îmbogăţirea vocabularului de limbă română – copiii au învăţat denumirile obiectelor din jur. Copiii încă nu desenează, nu scriu, nu decupează, au încă puţine deprinderi de învăţare. S-a pornit de la ceea ştiu şi ce pot copiii şi astfel se va construi procesul de învăţare în continuare. Moş Crăciun a fost cu copiii pe durata acestei activităţi, organizată în cadrul proiectului „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”.
În comunitatea de romi de la Vulcăneşti, Nisporeni, nu se dansează fără ocazie cu copii, aşa, pur şi simplu, acasă, seara în familie. În schimb, copiii merg cu adulţii la toate petrecerile din comunitate, unde învaţă să cânte, să danseze şi să comunice. Este modul lor de a învăţa lumea.
În acelaşi timp, pentru „a creşte Oameni Mari”, copiii romi, la fel ca toţi copiii, au nevoie să-şi dezvolte, de la o vârstă timpurie, şi de celelalte inteligenţe, alături de cea muzicală: inteligenţa verbală, logico-matematică, spaţială, chinestezică, intra-personală, interpersonală, naturalistă şi emoţională.
Potrivit teoriei inteligenţelor multiple, fiecare copil învaţă în felul lui, în funcţie de inteligenţele sale dominante. Teoria inteligenţelor multiple provoacă educatorii şi părinţii să lucreze cu copiii în aşa fel, încât fiecare copil să înveţe într-un mod care se potriveşte cu personalitatea lui, dezvoltându-şi, în acelaşi timp, şi alte tipuri de inteligenţă. Activitatea cu copiii de la Centrul Comunitar de la Vulcăneşti ilustrează în mod practic această abordare: un copil poate învăţa lumea din jur prin dans, cântec, spectacol, dar şi prin desen, poezie, construcţie, discuţii etc.
„Astăzi, educatorii şi profesorii trebuie să poată realiza activităţile într-o varietate de moduri, utilizând muzica, teatrul, arta plastică, multimedia, munca în echipă, excursiile şi multe altele”, afirmă Veronica Creţu, preşedintele Centrului de Training „CMB”, moderatoarea activităţii „Ne jucăm şi creştem Oameni Mari!”.
Centrului Comunitar de dezvoltare timpurie a copiilor din s. Vulcăneşti, comuna Cioreşti, raionul Nisporeni, a fost creat în anul 2009. Sunt doar două săptămâni de când acesta şi-a deschis uşile pentru cei 50 de copii romi din localitate.
Şefa Direcţiei de Învăţământ, Tineret şi Sport Nisporeni, Maria Ciobanu, spune: „Copiii nu sunt obişnuiţi să stea prea mult locului. Este ceva firesc să se mişte. Şi atunci ne-am gândit ca, până copiii romi se integrează, această instituţie să funcţioneze ca centru comunitar, urmând ca apoi statutul centrului să fie schimbat”.
Administraţia Publică Locală a reparat spaţiile, iar Ministerul Educaţiei, în cadrul Proiectului „Educaţie pentru Toţi”, susţinut de Banca Mondială şi UNICEF, a dotat Centrul Comunitar cu toate cele necesare: mobilă, materiale didactice, cărţi, jucării etc.
Primarul comunei Cioreşti, Valeriu Guţu, spune că demult îşi doreşte să deschidă un centru sau o grădiniţă, unde copiii romi să înveţe limba română şi să se pregătească de şcoală – acum aceasta s-a întâmplat. „Trebuie să mai facem nişte lucrări de amenajare, să conectăm instituţia la reţeaua de apă, astfel încât copiii să poată beneficia de condiţii şi servicii bune”.
Investiţiile în renovarea instituţiei preşcolare din satul Vulcăneşti, comuna Cioreşti, se cifrează la 1 120 000 lei: Consiliul Local a alocat 640 000 lei, Consiliul Raional Nisporeni – 340.000 lei, Ministerul Educaţie - 140.000 lei pentru dotări şi Sida – 120 000 lei.
Nicolae Radiţă, Preşedintele Comunităţii Romilor din Moldova: „Aceasta este prima instituţie preşcolară din Moldova, creată într-o comunitate cu populaţie majoritară romă. Vă asigur că vom urmări de acum în înainte ca acest centru comunitar chiar să funcţioneze, copiii să-l frecventeze şi să se integreze cu succes”.
Activitatea de la Vulcăneşti, Nisporeni, a fost realizată de Ministerul Educaţiei în parteneriat cu Compania MOLDCELL, operator de telefonie mobilă.
Rodica Verbeniuc, şef secţie Comunicări Corporative „MOLDCELL”: „Ne bucurăm să fim alături de Ministerul Educaţiei în campania „Ajuta-l să crească OM MARE!”, ce promovează includerea copiilor din familii dezavantajate în programe de educaţie timpurie”.
* * *
Ministerul Educaţiei realizează Proiectul „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă” cu susţinerea Băncii Mondiale şi UNICEF. În cadrul acestui proiect, sunt reparate grădiniţe, sunt create centre comunitare de educaţie timpurie, sunt dotate instituţii preşcolare, sunt instruiţi manageri şi cadre didactice şi sunt îmbunătăţite politicile educaţionale.
Până în prezent, Proiectul „Educaţie pentru Toţi” a renovat 39 de grădiniţe, a deschis 25 de Centre Comunitare de educaţie timpurie şi a dotat 507 instituţii preşcolare cu materiale didactice, cărţi, jucării, mobilier şi teren de joc. Până în vara anului 2010, urmează fi inaugurate alte 10 grădiniţe şi 14 Centre Comunitare.
Operatorul de telefonie mobilă „MOLDCELL” este partenerul proiectului în cadrul campaniei „Ajută-l să crească OM MARE!”, campanie ce promovează includerea copiilor din familii dezavantajate în programe de educaţie timpurie.
Centrul de Training „CMB” este un ONG ce activează în interes social în domeniul educaţional, realizând programe de instruire, începând cu anul 2002. CMB lucrează atât la nivel naţional, cât şi internaţional (Liberia, Mongolia,Turcia şi Nepal). În ultimii doi ani, CMB desfăşoară activităţi pentru copii de vârstă timpurie şi preşcolară şi pentru părinţii lor.
Contacte:
Aurelia Guzun, specialist în comunicare şi mobilizare comunitară
Proiectul „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”
Ministerului Educaţiei
Piaţa Marii Adunări Naţionale, 1
MD-2033, Chişinău, Republica Moldova
Tel.: 23.38.97, Fax: 23.31.39
Web: www.prescolar.edu.md
E-mail: efafti@edu.md, educatie.pentru.toti@gmail.com
Cel mai mic copil care frecventează Centrul Comunitar din satul Vulcăneşti, comuna Cioreşti, nu are încă 3 ani împliniţi, cel mai mare are 7 ani. Copiii vorbesc doar puţin limba română, limba lor de comunicare fiind limba Romani sau, cum zic ei, „ţigăneasca”. Muzica care o preferă este cea de tip „manele" şi copiii dansează cu multa pasiune.
Activitatea de la Vulcăneşti s-a axat pe dezvoltarea inteligenţelor multiple, iar organizatorii au pus mai mult accent pe mişcare, muzică şi îmbogăţirea vocabularului de limbă română – copiii au învăţat denumirile obiectelor din jur. Copiii încă nu desenează, nu scriu, nu decupează, au încă puţine deprinderi de învăţare. S-a pornit de la ceea ştiu şi ce pot copiii şi astfel se va construi procesul de învăţare în continuare. Moş Crăciun a fost cu copiii pe durata acestei activităţi, organizată în cadrul proiectului „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”.
În comunitatea de romi de la Vulcăneşti, Nisporeni, nu se dansează fără ocazie cu copii, aşa, pur şi simplu, acasă, seara în familie. În schimb, copiii merg cu adulţii la toate petrecerile din comunitate, unde învaţă să cânte, să danseze şi să comunice. Este modul lor de a învăţa lumea.
În acelaşi timp, pentru „a creşte Oameni Mari”, copiii romi, la fel ca toţi copiii, au nevoie să-şi dezvolte, de la o vârstă timpurie, şi de celelalte inteligenţe, alături de cea muzicală: inteligenţa verbală, logico-matematică, spaţială, chinestezică, intra-personală, interpersonală, naturalistă şi emoţională.
Potrivit teoriei inteligenţelor multiple, fiecare copil învaţă în felul lui, în funcţie de inteligenţele sale dominante. Teoria inteligenţelor multiple provoacă educatorii şi părinţii să lucreze cu copiii în aşa fel, încât fiecare copil să înveţe într-un mod care se potriveşte cu personalitatea lui, dezvoltându-şi, în acelaşi timp, şi alte tipuri de inteligenţă. Activitatea cu copiii de la Centrul Comunitar de la Vulcăneşti ilustrează în mod practic această abordare: un copil poate învăţa lumea din jur prin dans, cântec, spectacol, dar şi prin desen, poezie, construcţie, discuţii etc.
„Astăzi, educatorii şi profesorii trebuie să poată realiza activităţile într-o varietate de moduri, utilizând muzica, teatrul, arta plastică, multimedia, munca în echipă, excursiile şi multe altele”, afirmă Veronica Creţu, preşedintele Centrului de Training „CMB”, moderatoarea activităţii „Ne jucăm şi creştem Oameni Mari!”.
Centrului Comunitar de dezvoltare timpurie a copiilor din s. Vulcăneşti, comuna Cioreşti, raionul Nisporeni, a fost creat în anul 2009. Sunt doar două săptămâni de când acesta şi-a deschis uşile pentru cei 50 de copii romi din localitate.
Şefa Direcţiei de Învăţământ, Tineret şi Sport Nisporeni, Maria Ciobanu, spune: „Copiii nu sunt obişnuiţi să stea prea mult locului. Este ceva firesc să se mişte. Şi atunci ne-am gândit ca, până copiii romi se integrează, această instituţie să funcţioneze ca centru comunitar, urmând ca apoi statutul centrului să fie schimbat”.
Administraţia Publică Locală a reparat spaţiile, iar Ministerul Educaţiei, în cadrul Proiectului „Educaţie pentru Toţi”, susţinut de Banca Mondială şi UNICEF, a dotat Centrul Comunitar cu toate cele necesare: mobilă, materiale didactice, cărţi, jucării etc.
Primarul comunei Cioreşti, Valeriu Guţu, spune că demult îşi doreşte să deschidă un centru sau o grădiniţă, unde copiii romi să înveţe limba română şi să se pregătească de şcoală – acum aceasta s-a întâmplat. „Trebuie să mai facem nişte lucrări de amenajare, să conectăm instituţia la reţeaua de apă, astfel încât copiii să poată beneficia de condiţii şi servicii bune”.
Investiţiile în renovarea instituţiei preşcolare din satul Vulcăneşti, comuna Cioreşti, se cifrează la 1 120 000 lei: Consiliul Local a alocat 640 000 lei, Consiliul Raional Nisporeni – 340.000 lei, Ministerul Educaţie - 140.000 lei pentru dotări şi Sida – 120 000 lei.
Nicolae Radiţă, Preşedintele Comunităţii Romilor din Moldova: „Aceasta este prima instituţie preşcolară din Moldova, creată într-o comunitate cu populaţie majoritară romă. Vă asigur că vom urmări de acum în înainte ca acest centru comunitar chiar să funcţioneze, copiii să-l frecventeze şi să se integreze cu succes”.
Activitatea de la Vulcăneşti, Nisporeni, a fost realizată de Ministerul Educaţiei în parteneriat cu Compania MOLDCELL, operator de telefonie mobilă.
Rodica Verbeniuc, şef secţie Comunicări Corporative „MOLDCELL”: „Ne bucurăm să fim alături de Ministerul Educaţiei în campania „Ajuta-l să crească OM MARE!”, ce promovează includerea copiilor din familii dezavantajate în programe de educaţie timpurie”.
* * *
Ministerul Educaţiei realizează Proiectul „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă” cu susţinerea Băncii Mondiale şi UNICEF. În cadrul acestui proiect, sunt reparate grădiniţe, sunt create centre comunitare de educaţie timpurie, sunt dotate instituţii preşcolare, sunt instruiţi manageri şi cadre didactice şi sunt îmbunătăţite politicile educaţionale.
Până în prezent, Proiectul „Educaţie pentru Toţi” a renovat 39 de grădiniţe, a deschis 25 de Centre Comunitare de educaţie timpurie şi a dotat 507 instituţii preşcolare cu materiale didactice, cărţi, jucării, mobilier şi teren de joc. Până în vara anului 2010, urmează fi inaugurate alte 10 grădiniţe şi 14 Centre Comunitare.
Operatorul de telefonie mobilă „MOLDCELL” este partenerul proiectului în cadrul campaniei „Ajută-l să crească OM MARE!”, campanie ce promovează includerea copiilor din familii dezavantajate în programe de educaţie timpurie.
Centrul de Training „CMB” este un ONG ce activează în interes social în domeniul educaţional, realizând programe de instruire, începând cu anul 2002. CMB lucrează atât la nivel naţional, cât şi internaţional (Liberia, Mongolia,Turcia şi Nepal). În ultimii doi ani, CMB desfăşoară activităţi pentru copii de vârstă timpurie şi preşcolară şi pentru părinţii lor.
Contacte:
Aurelia Guzun, specialist în comunicare şi mobilizare comunitară
Proiectul „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”
Ministerului Educaţiei
Piaţa Marii Adunări Naţionale, 1
MD-2033, Chişinău, Republica Moldova
Tel.: 23.38.97, Fax: 23.31.39
Web: www.prescolar.edu.md
E-mail: efafti@edu.md, educatie.pentru.toti@gmail.com
Autor: Proiectul MET "Educaţie pentru toţi"
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2288
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1317
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33