Vizualizări: 3382
Comunicat de presă privind rezultatele monitorizării mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova (19 februarie – 4 martie 2009)
Chişinău, 11 Martie 2009 — Centrul Independent de Jurnalism şi Asociaţia Presei Independente lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009, rezultatele celei de-a doua etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare de către principalele mass-media din Republica Moldova.
CONCLUZII GENERALE
• Numărul foarte mare de materiale care au vizat direct sau indirect subiecte electorale (în total 4882) pe care le-au difuzat/publicat cele 24 de mass-media în perioada monitorizată denotă interesul sporit al presei faţă de actuala campanie, pe de o parte, şi activismul concurenţilor electorali, al Comisiei Electorale Centrale şi al societăţii civile, pe de altă parte.
• Majoritatea instituţiilor mass-media reflectă campania electorală fără a ţine cont de necesitatea publicului de a cunoaşte informaţii relevante despre concurenţii electorali şi programele acestora. Cazurile în care mijloacele de informare în masă prezintă toate partidele antrenate în campania electorală, reflectând fără excepţii evenimentele organizate de concurenţi şi fără interpretarea declaraţiilor sau scoaterea acestora din context, sunt puţine la număr, ceea ce demonstrează un anumit grad de partizanat politic din partea presei.
• Concurenţii electorali nu au acces egal la mass-media monitorizate, unii dintre ei fiind favorizaţi în detrimentul altora, acestora din urmă îngrădindu-li-se dreptul de a-şi expune punctele de vedere în probleme importante.
• Cu unele excepţii, mijloacele de informare în masă finanţate parţial sau total din bugetul public favorizează în mod evident partidul de guvernământ. Prin această abordare, mass-media respective încalcă dreptul alegătorilor de a fi informaţi în privinţa tuturor concurenţilor electorali pentru a face o alegere liberă şi informată. Astfel, o mare parte din alegătorii din localităţile rurale, care nu au acces decât la posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova, se aleg doar cu informaţie unilaterală şi tendenţioasă.
• Se atestă cazuri de intimidare a unor mass-media care nu sunt loiale partidului de guvernământ. Decizia de a iniţia seria de controale la postul „Albasat” TV anume în campania electorală poate fi interpretată drept o încercare a puterii de a hărţui presa cu politici editoriale anticomuniste.
Metodologia de monitorizare a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. Aceasta prevede măsurarea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi – materialele fiind supuse unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.
***
Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 5 februarie – 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale.
Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor.
Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 60 de organizaţii neguvernamentale.
Autor: Centrul pentru Jurnalism Independent
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33