Vizualizări: 2411
CALM atenționează că în urma adoptării unui act legislativ fără a fi consultat, a fost blocată activitatea economică la nivel local și a competențelor APL în domeniul emiterii autorizațiilor de construcție!
14 Aprilie 2020 — Ca urmare a multiplelor adresări din partea autorităților locale din RM, Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) a elaborat și expediat o Adresare autorităților centrale responsabile ale statului în care le atenționează asupra blocajul activității economice la nivel local și a competențelor APL în domeniul autorizațiilor de construcție, drept urmare a adoptării unui act legislativ fără consultarea CALM/APL.
În Adresare, CALM scoate în evidență faptul că prin Legea pentru modificarea unor acte legislative nr.3/2020 au fost aduse modificări mai multor acte legislative în vigoare care afectează în mod direct realizarea competențelor proprii ale APL în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului.
De asemenea, CALM atrage atenția asupra faptului că prevederile actuale în lipsa planului de amenajare a teritoriului național, a planurilor de amenajare regionale și lipsa PUG pentru aproximativ 90% din UAT, a plasat APL în situația imposibilității emiterii actelor permisive pentru orice tip de construcție, atât de clădiri, cât și de obiecte de infrastructură. Mai mult decât atât, astfel au fost blocate proiectele investiționale din toată republica, pentru obiectele de importanță națională, regională și locală, de rând cu investițiile persoanelor fizice și juridice.
Totodată, CALM menționează că actul legislativ în cauză, prin modificările operate, afectează toate autoritățile locale din republică, deși a fost efectuat pentru soluționarea problemelor concrete din municipiul Chișinău. Această practică, conform căreia la adoptarea actelor normative se ia în calcul, în general, situația din municipiul Chișinău, este una greșită și extrem de dăunătoare pentru restul colectivităților locale. Cunoaștem cu toții că situația din municipiul Chișinău diferă foarte mult de cea din celelalte localități ale RM, atât din punct de vedere economic, financiar, politic, etc.
În Adresare, CALM subliniază că în procesul de elaborare și avizare a proiectului actului legislativ în cauză, CALM – o structură asociativă reprezentativă a APL din toată republica, nu a fost consultat sub nicio formă, deși acest lucru este prevăzut de Legea privind administrația publică locală nr. 436/2006. Consultarea reală și efectivă a autorităților locale este și un element esențial al principiului constituțional al autonomie locale și este consfințit în Carta Europeană a Autonomiei Locale din 15.10.1997. Nerespectarea acestor prevederi conduce la adoptarea unor acte normative contrare interesului public, blochează activitatea APL și afectează activitatea mediului de afaceri și a întregului proces de atragere a investițiilor.
CALM consideră lipsită de fundament modificarea prin care primarul este persoana responsabilă de întocmirea evaluării strategice de mediu pentru documentația de urbanism și amenajarea teritoriului, în condițiile în care elaborarea acestei documentații trebuie și este executată de către agenții economici care dispun de specialiști calificați în acest sens.
În mod special, atragem atenția că la moment, în Republica Moldova mai mult de 90% din localități nu dispun de planuri urbanistice generale, iar prin operarea modificărilor respective la articolul menționat, de fapt, a fost blocat procesul de elaborare și eliberare a actelor permisive pe tot teritoriul statului.
CALM consideră că prin adoptarea Legii pentru modificarea unor acte legislative nr.. 3/2020 în lipsa consultărilor publice, a fost sabotat procesul de emitere a actelor permisive în construcții, fapt care a dus la stoparea oricăror proiecte de investiții în obiectele de infrastructură națională și locală.
Reieșind din cele expuse mai sus, CALM solicită autorităților centrale ale statului revizuirea în regim de urgență a prevederilor modificate/introduse, cu invitarea în grupul de lucru a specialiștilor notorii din domeniu și reprezentanților APL; elaborarea unui plan național cu identificarea surselor de finanțare pentru elaborarea documentației de urbanism și amenajarea teritoriului pentru nivelul național, regional și local; abrogarea în regim de urgență a Legii pentru modificarea unor acte legislative nr.3/2020 și în regim de urgență suspendarea aplicării prevederilor acestora până la implementarea programului național de elaborarea PUG-urilor pentru toate localitățile din țară; negocierea cu partenerii de dezvoltare a resurselor necesare pentru implementarea programului de elaborare a PUG-urilor; includerea componentei de elaborare a PUG-urilor, după modelul Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 în cadrul Acordului de finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de înregistrare și evaluare funciară, ratificat prin Legea 240/2018.
Serviciul de Comunicare al CALM
În Adresare, CALM scoate în evidență faptul că prin Legea pentru modificarea unor acte legislative nr.3/2020 au fost aduse modificări mai multor acte legislative în vigoare care afectează în mod direct realizarea competențelor proprii ale APL în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului.
De asemenea, CALM atrage atenția asupra faptului că prevederile actuale în lipsa planului de amenajare a teritoriului național, a planurilor de amenajare regionale și lipsa PUG pentru aproximativ 90% din UAT, a plasat APL în situația imposibilității emiterii actelor permisive pentru orice tip de construcție, atât de clădiri, cât și de obiecte de infrastructură. Mai mult decât atât, astfel au fost blocate proiectele investiționale din toată republica, pentru obiectele de importanță națională, regională și locală, de rând cu investițiile persoanelor fizice și juridice.
Totodată, CALM menționează că actul legislativ în cauză, prin modificările operate, afectează toate autoritățile locale din republică, deși a fost efectuat pentru soluționarea problemelor concrete din municipiul Chișinău. Această practică, conform căreia la adoptarea actelor normative se ia în calcul, în general, situația din municipiul Chișinău, este una greșită și extrem de dăunătoare pentru restul colectivităților locale. Cunoaștem cu toții că situația din municipiul Chișinău diferă foarte mult de cea din celelalte localități ale RM, atât din punct de vedere economic, financiar, politic, etc.
În Adresare, CALM subliniază că în procesul de elaborare și avizare a proiectului actului legislativ în cauză, CALM – o structură asociativă reprezentativă a APL din toată republica, nu a fost consultat sub nicio formă, deși acest lucru este prevăzut de Legea privind administrația publică locală nr. 436/2006. Consultarea reală și efectivă a autorităților locale este și un element esențial al principiului constituțional al autonomie locale și este consfințit în Carta Europeană a Autonomiei Locale din 15.10.1997. Nerespectarea acestor prevederi conduce la adoptarea unor acte normative contrare interesului public, blochează activitatea APL și afectează activitatea mediului de afaceri și a întregului proces de atragere a investițiilor.
CALM consideră lipsită de fundament modificarea prin care primarul este persoana responsabilă de întocmirea evaluării strategice de mediu pentru documentația de urbanism și amenajarea teritoriului, în condițiile în care elaborarea acestei documentații trebuie și este executată de către agenții economici care dispun de specialiști calificați în acest sens.
În mod special, atragem atenția că la moment, în Republica Moldova mai mult de 90% din localități nu dispun de planuri urbanistice generale, iar prin operarea modificărilor respective la articolul menționat, de fapt, a fost blocat procesul de elaborare și eliberare a actelor permisive pe tot teritoriul statului.
CALM consideră că prin adoptarea Legii pentru modificarea unor acte legislative nr.. 3/2020 în lipsa consultărilor publice, a fost sabotat procesul de emitere a actelor permisive în construcții, fapt care a dus la stoparea oricăror proiecte de investiții în obiectele de infrastructură națională și locală.
Reieșind din cele expuse mai sus, CALM solicită autorităților centrale ale statului revizuirea în regim de urgență a prevederilor modificate/introduse, cu invitarea în grupul de lucru a specialiștilor notorii din domeniu și reprezentanților APL; elaborarea unui plan național cu identificarea surselor de finanțare pentru elaborarea documentației de urbanism și amenajarea teritoriului pentru nivelul național, regional și local; abrogarea în regim de urgență a Legii pentru modificarea unor acte legislative nr.3/2020 și în regim de urgență suspendarea aplicării prevederilor acestora până la implementarea programului național de elaborarea PUG-urilor pentru toate localitățile din țară; negocierea cu partenerii de dezvoltare a resurselor necesare pentru implementarea programului de elaborare a PUG-urilor; includerea componentei de elaborare a PUG-urilor, după modelul Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 în cadrul Acordului de finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de înregistrare și evaluare funciară, ratificat prin Legea 240/2018.
Serviciul de Comunicare al CALM
Autor: Congresul Autorităţilor Locale din Republica Moldova
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2287
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1317
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33