Vizualizări: 3811
DEMERS PRIVIND PROIECTUL REGULAMENTULUI DE REFLECTARE A CAMPANIEI ELECTORALE LA REFERENDUMUL CONSTITUŢIONAL DIN 5 SEPTEMBRIE 2010, ELABORAT DE COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ
Chișinău, 13 Iulie 2010 — Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte, studiind proiectul Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la referendumul constituțional din 05 septembrie 2010 elaborat de către Comisia Electorală Centrală, constată următoarele:
1. Articolul 64 (prim) alin. (1) al Codului electoral stipulează: ”În perioada electorală, programele și materialele scrise care vizează, într-un fel sau altul, concurenții electorali și/sau candidații se difuzează/se publică cu respectarea Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă, aprobat de Comisia Electorală Centrală”. Prin urmare, CEC are obligația legală să aprobe un Regulament în cazul când există concurenți electorali. În cazul referendumului aceștia lipsesc. Prin urmare, un atare Regulament contravine respectivei prevederi din Codul electoral;
2. Articolul 64 (prim) alin. (3) și (4) al Codului electoral, deși alături de sintagma ”alegeri parlamentare” conține și sintagma ”referendum-uri republicane”, stipulează în continuare prevederi ce se referă, de asemenea, doar la concurenții electorali și nicidecum la ”participanții la referendum”. Deci, un eventual Regulament al CEC, potrivit legislației electorale, trebuie să vizeze în exclusivitate relația instituțiilor mediatice cu concurenții electorali;
3. Impunerea aceluiași Regulament, valabil în alegeri parlamentare și locale, dar cu redactări cosmetice, și în cazul Referendumului republican, este contraproductivă și comportă anumite riscuri, inclusiv: a) îngustează neîndreptățit spațiul de manevră al mass-mediei în situația, în care este vorba de o acțiune de interes social major cu doar două opțiuni, și nu cu o multitudine de programe politice de guvernare, care necesită, cu adevărat, o largă dezbatere cu respectarea unor reglementări exacte și clare pentru toți; b) încurajează neîndreptățit partidele politice să utilizeze referendumul pentru agitație în favoarea lor, dată fiind proximitatea temporală a alegerilor parlamentare, și astfel, sporește posibilitatea denaturării și deturnării esenței și scopului referendumului; c) îngustează neîndreptățit posibilitatea participării în egală măsură a tuturor actorilor sociali – partide, organizații, instituții, cetățeni - la dezbaterea unui subiect de importanță majoră.
Pornind de la cele constatate, Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte consideră:
1) proiectul Regulamentului contravine articolului 64 (prim) din Codul electoral;
2) proiectul Regulamentului are caracter restrictiv și nu poate contribui la generarea unui mediu favorabil tuturor actorilor sociali pentru discuții libere și corecte vizând un subiect de interes general;
3) proiectul Regulamentului favorizează neîndreptățit partidele politice în detrimentul altor segmente ale societății;
4) este necesar un Regulament separat scurt, cu prevederi permisive, în baza unor principii generale care, urmate și respectate de toate părțile interesate, inclusiv de mass-media, ar contribui în mod real la crearea unui spațiu public de discuții libere, largi, civilizate, în măsură să se soldeze cu exprimarea de către cetățeni a unei opțiuni conștiente.
Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte reiterează disponibilitatea de a participa activ la întregul proces de organizare și de desfășurare a referendumului din 05 septembrie 2010 în conformitate cu principiile alegerilor libere, corecte și democratice.
Consiliul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte
1. Articolul 64 (prim) alin. (1) al Codului electoral stipulează: ”În perioada electorală, programele și materialele scrise care vizează, într-un fel sau altul, concurenții electorali și/sau candidații se difuzează/se publică cu respectarea Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă, aprobat de Comisia Electorală Centrală”. Prin urmare, CEC are obligația legală să aprobe un Regulament în cazul când există concurenți electorali. În cazul referendumului aceștia lipsesc. Prin urmare, un atare Regulament contravine respectivei prevederi din Codul electoral;
2. Articolul 64 (prim) alin. (3) și (4) al Codului electoral, deși alături de sintagma ”alegeri parlamentare” conține și sintagma ”referendum-uri republicane”, stipulează în continuare prevederi ce se referă, de asemenea, doar la concurenții electorali și nicidecum la ”participanții la referendum”. Deci, un eventual Regulament al CEC, potrivit legislației electorale, trebuie să vizeze în exclusivitate relația instituțiilor mediatice cu concurenții electorali;
3. Impunerea aceluiași Regulament, valabil în alegeri parlamentare și locale, dar cu redactări cosmetice, și în cazul Referendumului republican, este contraproductivă și comportă anumite riscuri, inclusiv: a) îngustează neîndreptățit spațiul de manevră al mass-mediei în situația, în care este vorba de o acțiune de interes social major cu doar două opțiuni, și nu cu o multitudine de programe politice de guvernare, care necesită, cu adevărat, o largă dezbatere cu respectarea unor reglementări exacte și clare pentru toți; b) încurajează neîndreptățit partidele politice să utilizeze referendumul pentru agitație în favoarea lor, dată fiind proximitatea temporală a alegerilor parlamentare, și astfel, sporește posibilitatea denaturării și deturnării esenței și scopului referendumului; c) îngustează neîndreptățit posibilitatea participării în egală măsură a tuturor actorilor sociali – partide, organizații, instituții, cetățeni - la dezbaterea unui subiect de importanță majoră.
Pornind de la cele constatate, Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte consideră:
1) proiectul Regulamentului contravine articolului 64 (prim) din Codul electoral;
2) proiectul Regulamentului are caracter restrictiv și nu poate contribui la generarea unui mediu favorabil tuturor actorilor sociali pentru discuții libere și corecte vizând un subiect de interes general;
3) proiectul Regulamentului favorizează neîndreptățit partidele politice în detrimentul altor segmente ale societății;
4) este necesar un Regulament separat scurt, cu prevederi permisive, în baza unor principii generale care, urmate și respectate de toate părțile interesate, inclusiv de mass-media, ar contribui în mod real la crearea unui spațiu public de discuții libere, largi, civilizate, în măsură să se soldeze cu exprimarea de către cetățeni a unei opțiuni conștiente.
Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte reiterează disponibilitatea de a participa activ la întregul proces de organizare și de desfășurare a referendumului din 05 septembrie 2010 în conformitate cu principiile alegerilor libere, corecte și democratice.
Consiliul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte
Autor: Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2276
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1653
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1313
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33