Vizualizări: 4616
Avocatul Poporului Mihail Cotorobai solicită Curții Constituționale exercitarea controlului constituționalității prevederilor legale care instituie interdicția pentru persoanele declarate incapabile de a-și exercita dreptul de acces liber la justiție
Chișinău, 22 Aprilie 2016 — Accesul la justiție, egalitatea în fața legii și protecția tuturor împotriva discriminării constituie norme fundamentale ale legislației internaționale în materia drepturilor omului.
Principiul liberului acces la justiție trebuie să fie aplicat indiferent de calitatea persoanei și se concretizează prin posibilitatea depunerii oricărei cereri a cărei rezolvare este de competența instanțelor judecătorești. Caracterul legitim sau nelegitim al pretențiilor formulate în justiție este rodul judecării cauzei și el se constată prin hotărîrea judecătorească.
Contrar reglementărilor constituționale și legale enunțate, accesul liber la justiție al persoanelor incapabile există doar în teorie.
Actualmente, în baza normelor contestate în sesizare, persoanele lipsite de capacitate nu au drepturi și obligații procedurale civile, iar actele de procedură îndeplinite de persoana lipsită de capacitatea de folosință sunt nule. Adulții declarați incapabili nu-și pot apăra de sine stătător în instanță drepturile, libertățile și interesele legitime. Judecătorul refuză să primească cererea de chemare în judecată dacă reclamantului și/sau pîrîtului îi lipsește capacitatea de folosință. Judecătorul restituie cererea de chemare în judecată dacă ea a fost depusă de o persoană incapabilă. Instanța judecătorească scoate cererea de pe rol în cazul în care cererea a fost depusă de o persoană incapabilă.
În consecință, persoanele cu dizabilități mintale, declarate incapabile prin hotărîrea instanței judecătorești, sînt restrînse să se adreseze personal în instanțele judecătorești, iar statul nu a reușit să le ofere un mecanism adecvat dacă ele doresc să acționeze în instanță pentru a-și revendica anumite drepturi.
Avocatul Poporului solicită exercitarea controlului constituționalității următoarelor prevederi din Codul de procedură civilă: art.57 alin. (2) propoziția ”Actele de procedură îndeplinite de persoana lipsită de capacitatea de folosință sînt nule”; art. 58 – sintagma ”sau de adulții cu capacitate de exercițiu limitată”; art. 58 alin. (21) – sintagma ”sau de adulții declarați incapabili”; art. 58 alin. (6) – sintagma ”precum și ale adulților declarați incapabili în modul stabilit de lege”; art. 169 alin. (1) lit. e) –reclamantului și/sau pîrîtului îi lipsește capacitatea de folosință, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 59 alin. (2); art. 170 alin. (1) lit.c) – ”cererea a fost depusă de o persoană incapabilă”; art. 267 lit. b) – ”cererea a fost depusă de o persoană incapabilă”; art. 306 alin. (2) – propoziția ”Problema citării persoanei se soluționează în fiecare caz, în funcție de starea sănătății ei”.
Dreptul la egalitate este recunoscut ca dreptul tuturor ființelor umane de a fi egale în demnitate, de a fi tratate cu respect și considerație și de a participa în condiții de egalitate cu ceilalți la orice aspect al vieții economice, sociale, politice, culturale sau civile; dreptul la egalitate se aplică în toate ariile de activitate reglementate prin lege, este intrinsec tuturor ființelor umane și poate fi afirmat de orice persoană sau grup de persoane ce au un interes comun în afirmarea acestui drept.
În contextul angajamentelor asumate de Republica Moldova, dar și avînd în vedere statutul de drept absolut conferit de Legea Supremă dreptului de acces liber la justiție, restrîngerea acestuia nu are și nici nu poate avea o justificare obiectivă și rezonabilă și face zadarnice eforturile statului în asigurarea drepturilor persoanelor cu dizabilități în vederea incluziunii sociale a acestora, asigurării participării lor în toate domeniile vieții fără discriminare, de rînd cu ceilalți membri ai societății, avînd ca bază respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.
Avocatul Poporului consideră că limitarea accesului liber la justiție al unei persoane declarate incapabilă printr-o hotărîre judecătorească constituie o intervenție din partea legiuitorului în conținutul acestui drept, care afectează însăși substanța sa, fapt contrar articolelor 20, 16 și 54 din Constituție și este incompatibilă cu pactele și tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care Republica Moldova este parte.
Ombudsmanul subliniază că prin ratificarea pactelor și tratatelor privitoare la drepturile omului, Republica Moldova s-a angajat să respecte, să promoveze și să realizeze efectiv dreptul la egalitate și să ofere protecție legală efectivă împotriva discriminării pentru toate persoanele prezente în teritoriul său. Universalitatea recunoașterii și apărării drepturilor omului impune în mod necesar aplicarea lor egală pentru toți indivizii. Aceasta înseamnă că drepturile și libertățile fundamentale sînt recunoscute tuturor persoanelor, fără nicio deosebire, oricare ar fi izvorul ei, adică fără nicio discriminare.
Republica Moldova trebuie să facă pașii necesari pentru a conferi eficacitate deplină dreptului la egalitate în toate activitățile statului. În mod special, este necesar să fie adoptate toate măsurile adecvate din punct de vedere constituțional, legislativ, administrativ și de altă natură pentru implementarea dreptului la egalitat, să fie luate toate măsurile adecvate, inclusiv legislative, pentru a modifica sau aboli legi, reglementări, obiceiuri și practici existente care sînt în conflict sau incompatibile cu dreptul la egalitate, să promoveze egalitatea în toate politicile și programele relevante, să revizuiască toată legislația pentru a asigura compatibilitatea acesteia cu dreptul la egalitate.
Textul sesizării poate fi găsit aici: http://ombudsman.md/…/avocatul-poporului-mihail-cotorobai-s…
Principiul liberului acces la justiție trebuie să fie aplicat indiferent de calitatea persoanei și se concretizează prin posibilitatea depunerii oricărei cereri a cărei rezolvare este de competența instanțelor judecătorești. Caracterul legitim sau nelegitim al pretențiilor formulate în justiție este rodul judecării cauzei și el se constată prin hotărîrea judecătorească.
Contrar reglementărilor constituționale și legale enunțate, accesul liber la justiție al persoanelor incapabile există doar în teorie.
Actualmente, în baza normelor contestate în sesizare, persoanele lipsite de capacitate nu au drepturi și obligații procedurale civile, iar actele de procedură îndeplinite de persoana lipsită de capacitatea de folosință sunt nule. Adulții declarați incapabili nu-și pot apăra de sine stătător în instanță drepturile, libertățile și interesele legitime. Judecătorul refuză să primească cererea de chemare în judecată dacă reclamantului și/sau pîrîtului îi lipsește capacitatea de folosință. Judecătorul restituie cererea de chemare în judecată dacă ea a fost depusă de o persoană incapabilă. Instanța judecătorească scoate cererea de pe rol în cazul în care cererea a fost depusă de o persoană incapabilă.
În consecință, persoanele cu dizabilități mintale, declarate incapabile prin hotărîrea instanței judecătorești, sînt restrînse să se adreseze personal în instanțele judecătorești, iar statul nu a reușit să le ofere un mecanism adecvat dacă ele doresc să acționeze în instanță pentru a-și revendica anumite drepturi.
Avocatul Poporului solicită exercitarea controlului constituționalității următoarelor prevederi din Codul de procedură civilă: art.57 alin. (2) propoziția ”Actele de procedură îndeplinite de persoana lipsită de capacitatea de folosință sînt nule”; art. 58 – sintagma ”sau de adulții cu capacitate de exercițiu limitată”; art. 58 alin. (21) – sintagma ”sau de adulții declarați incapabili”; art. 58 alin. (6) – sintagma ”precum și ale adulților declarați incapabili în modul stabilit de lege”; art. 169 alin. (1) lit. e) –reclamantului și/sau pîrîtului îi lipsește capacitatea de folosință, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 59 alin. (2); art. 170 alin. (1) lit.c) – ”cererea a fost depusă de o persoană incapabilă”; art. 267 lit. b) – ”cererea a fost depusă de o persoană incapabilă”; art. 306 alin. (2) – propoziția ”Problema citării persoanei se soluționează în fiecare caz, în funcție de starea sănătății ei”.
Dreptul la egalitate este recunoscut ca dreptul tuturor ființelor umane de a fi egale în demnitate, de a fi tratate cu respect și considerație și de a participa în condiții de egalitate cu ceilalți la orice aspect al vieții economice, sociale, politice, culturale sau civile; dreptul la egalitate se aplică în toate ariile de activitate reglementate prin lege, este intrinsec tuturor ființelor umane și poate fi afirmat de orice persoană sau grup de persoane ce au un interes comun în afirmarea acestui drept.
În contextul angajamentelor asumate de Republica Moldova, dar și avînd în vedere statutul de drept absolut conferit de Legea Supremă dreptului de acces liber la justiție, restrîngerea acestuia nu are și nici nu poate avea o justificare obiectivă și rezonabilă și face zadarnice eforturile statului în asigurarea drepturilor persoanelor cu dizabilități în vederea incluziunii sociale a acestora, asigurării participării lor în toate domeniile vieții fără discriminare, de rînd cu ceilalți membri ai societății, avînd ca bază respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.
Avocatul Poporului consideră că limitarea accesului liber la justiție al unei persoane declarate incapabilă printr-o hotărîre judecătorească constituie o intervenție din partea legiuitorului în conținutul acestui drept, care afectează însăși substanța sa, fapt contrar articolelor 20, 16 și 54 din Constituție și este incompatibilă cu pactele și tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care Republica Moldova este parte.
Ombudsmanul subliniază că prin ratificarea pactelor și tratatelor privitoare la drepturile omului, Republica Moldova s-a angajat să respecte, să promoveze și să realizeze efectiv dreptul la egalitate și să ofere protecție legală efectivă împotriva discriminării pentru toate persoanele prezente în teritoriul său. Universalitatea recunoașterii și apărării drepturilor omului impune în mod necesar aplicarea lor egală pentru toți indivizii. Aceasta înseamnă că drepturile și libertățile fundamentale sînt recunoscute tuturor persoanelor, fără nicio deosebire, oricare ar fi izvorul ei, adică fără nicio discriminare.
Republica Moldova trebuie să facă pașii necesari pentru a conferi eficacitate deplină dreptului la egalitate în toate activitățile statului. În mod special, este necesar să fie adoptate toate măsurile adecvate din punct de vedere constituțional, legislativ, administrativ și de altă natură pentru implementarea dreptului la egalitat, să fie luate toate măsurile adecvate, inclusiv legislative, pentru a modifica sau aboli legi, reglementări, obiceiuri și practici existente care sînt în conflict sau incompatibile cu dreptul la egalitate, să promoveze egalitatea în toate politicile și programele relevante, să revizuiască toată legislația pentru a asigura compatibilitatea acesteia cu dreptul la egalitate.
Textul sesizării poate fi găsit aici: http://ombudsman.md/…/avocatul-poporului-mihail-cotorobai-s…
Autor: Oficiul Avocatului Poporului
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33