Nume
Parola
Vizualizări: 3297
Serviciul de urgență 112 – sugestiile experților suedezi pentru implementare
Chişinău, 6 Decembrie 2013 — „Acest serviciu va permite creșterea nivelului de protecție a populației, dar și gestionarea mai eficientă a apelurilor de urgență” – este declarația viceministrului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, Vitalie Tarlev și vizează procesul de implementare a Serviciului de urgență 112 în Republica Moldova. Afirmația a fost făcută astăzi, 5 decembrie, în cadrul atelierului de lucru destinat discuțiilor cu reprezentanți ai unei companii de telecomunicații din Suedia, MTIC fiind în contact permanent cu industria.

Conform proiectului, 112 este prevăzut ca număr unic pentru apeluri de urgență. Cetățenii Republicii Moldova îl vor putea utiliza pentru a accesa rapid serviciul pompieri și salvare, poliție, asistența medicală și intervenție în cazul avarierii rețelei de gaz. Pentru eficientizarea procesului de creare a Serviciului 112, MTIC a solicitat asistența experților suedezi. Astfel, în cadrul întâlnirii dintre echipa interdepartamentală și grupul de experți suedezi a fost discutată accesibilitatea serviciului în Republica Moldova.

Pentru facilitarea apelului de urgență, s-a propus ca la numărul 112 să fie posibil de sunat chiar dacă apelantul se află în afara ariei de acoperire sau chiar dacă telefonul mobil nu are cartelă SIM. Persoana care preia apelul de urgență trebuie să înțeleagă mesajul în orice limbă ar vorbi interlocutorul. Totodată, datorită unor soluții tehnice propuse, operatorul 112 va putea localiza apelantul în cel mai scurt timp. Potrivit unor studii, în Republica Moldova 90% din timpul apelului se folosește pentru stabilirea locului producerii accidentului. Despre cât de util este Serviciul de urgență 112 în lume răspund cifrele: cu o populație de 20 de milioane, România înregistrează anual aproximativ 18 milioane de apeluri; Suedia – 9 mln de locuitori și 4 mln de apeluri, iar în Republica Moldova, conform unor estimări, la populația de 3,5 mln numărul total al apelurilor ar fi 1,75 mln anual. „Prin introducerea numărului unic de urgenţă 112, viteza de reacţionare la apel şi de acordare a primului ajutor creşte semnificativ. Uneori câteva secunde pot costa vieţi omeneşti”, a accentuat Vitalie Tarlev. Expertul în telecomunicații Cristian Nen a prezentat și câteva modele de distribuție a rolurilor operatorilor 112. Acestea pot fi mixate în funcție de natura cazului în vederea obținerii unui randament mai mare a fiecărui serviciu de urgență. „Rolul Centrului 112 este asigurarea unei intervenţii cu adevărat integrate în scopul reducerii timpuului de intervenţie a serviciilor de urgenţă”, a mai afirmat expertul.

Crearea Serviciului de Urgență 112 este o prevedere a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Suedia este prima țară în care a fost aplicat Serviciul 112 în anul 1991. În prezent, acest serviciu este folosit în toate cele 28 de state membre ale UE.