Vizualizări: 4767
Mediul de business: Avem nevoie de un Dialog Public-Privat mai eficient
4 Decembrie 2012 — Agenda Naţională de Business a prezentat astăzi Raportul de monitorizare şi implementare a priorităţilor mediului de afaceri de către autorităţi. Evenimentul a avut loc în cadrul Mesei Rotunde ”Dialogul public–privat în Moldova în contextul monitorizării implementării priorităţilor ANB”, la care au participat reprezentanţii celor 30 de asociaţii de business membre ANB, reprezentanţi ai ministerelor, precum şi experţi internaţionali.
Echipa ANB a monitorizat punerea în aplicare a recomandărilor ANB în domeniile fiscal şi vamal, precum şi în patru sectoare ale economiei naţionale: tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC); afacerile agricole şi industria vinului; transporturile şi construcţiile.
Totodată, a fost analizat Dialogul public-privat (DPP) în Republica Moldova şi etapele de intervenţie a mediului de afaceri în procesul decizional.
Reprezentanții mediului de afaceri consideră că dialogul public-privat este mai mult formal şi mai puţin eficient, recomandările propuse de aceştia nu se regăsesc în Agenda autorităţilor. Lipsa dialogului eficient duce la extinderea sectorului informal al economiei și reducerea veniturilor bugetului de stat.
„Noi nu vrem să punem condiţii, dar faptul că propunerile mediului de afaceri sunt respinse de către autorităţi nu este ceva normal. Insistăm asupra unui dialog public-privat real. Autorităţile trebuie să înţeleagă că agenţii economici nu sunt duşmanii autorităţilor”, a precizat Alexandru Slusari, preşedintele UniAgroProtect, membru ANB.
Calitatea scăzută a DPP, consideră experţii ANB, şi-a pus amprenta în mod direct asupra gradului de implementare a priorităţilor ANB 2012-2013. „Acest fapt este confirmat şi de discrepanţa enormă care există între cele două agende monitorizate: agenda autorităţilor şi cea a ANB. Astfel, în Planul de Acțiuni al Guvernului se regăsesc doar trei dintre cele 13 priorităţi ale ANB 2012-2013, în domeniile fiscal şi vamal”, a explicat Tatiana Lariuşin, coordonator ANB.
Ceva mai mare este numărul priorităţilor sectoriale ale ANB care se regăsesc pe agenda autorităţilor, însă, acest lucru este valabil doar pentru sectorul TIC şi sectorul business-ului agricol şi industriei vinului. Pentru moment, priorităţile mediului de afaceri din sectorul transporturilor se regăsesc într-o măsură foarte mică pe agenda guvernamentală.
Cât despre modul în care acestea sunt implementate, experţii au menţionat că dintre cele 13 priorităţi ANB în domeniul fiscal şi vamal, doar trei au fost considerate de reprezentanţii ANB ca fiind realizate parţial/în proces de realizare. În privinţa altor șapte, nu a fost constatată nici o schimbare, iar legătură cu alte trei priorităţi, membrii ANB au semnalat chiar un regres.
Cele mai notabile progrese au fost înregistrate în domeniul optimizării procedurilor de raportare obligatorie, în special prin introducerea serviciului „Declaraţia electronică” şi iniţierea proiectului „Ghişeul unic de recepţie a rapoartelor fiscale şi deservire a contribuabililor”.
Prezenţi la eveniment, oficialii străini (FMI, OSCE, Delegaţia UE în RM) au salutat acest format de discuţii la aceeaşi masă dintre autorităţi şi mediul de afaceri, iar deputatul Veaceslav Ioniţă a recomandat membrilor ANB să fie mai insistenţi cu propunerile.
Agenda Naţională de Business reprezintă o platformă comună a peste 30 dintre cele mai reprezentative asociaţii de business şi camere de comerţ şi industrie (CCI) din Moldova, reunite în cadrul reţelei cu scopul de a influenţa politicile şi practicile autorităţilor publice din domeniul reglementării activităţii de afaceri. Scopul acestor eforturi este edificarea unui mediu de afaceri echitabil și competitiv, care să stimuleze dezvoltarea afacerilor din Republica Moldova. ANB a fost lansată în noiembrie 2007 de IDIS „Viitorul”.
Accesaţi aici varianta integrală a studiului:
http://viitorul.org/doc.php?l=ro&idc=294&id=4053&t=/STUDII-IDIS/Economie/Raport-de-implementare-si-monitorizare-a-Agendei-Nationale-de-Business-2012-2013-pentru-perioada-noiembrie-2011-octombrie-2012
Pentru detalii contactaţi Coordonatorul relaţii publice al IDIS „Viitorul”, Diana Lungu la numărul de telefon 0 22 221844 sau diana.lungu@viitorul.org
Echipa ANB a monitorizat punerea în aplicare a recomandărilor ANB în domeniile fiscal şi vamal, precum şi în patru sectoare ale economiei naţionale: tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC); afacerile agricole şi industria vinului; transporturile şi construcţiile.
Totodată, a fost analizat Dialogul public-privat (DPP) în Republica Moldova şi etapele de intervenţie a mediului de afaceri în procesul decizional.
Reprezentanții mediului de afaceri consideră că dialogul public-privat este mai mult formal şi mai puţin eficient, recomandările propuse de aceştia nu se regăsesc în Agenda autorităţilor. Lipsa dialogului eficient duce la extinderea sectorului informal al economiei și reducerea veniturilor bugetului de stat.
„Noi nu vrem să punem condiţii, dar faptul că propunerile mediului de afaceri sunt respinse de către autorităţi nu este ceva normal. Insistăm asupra unui dialog public-privat real. Autorităţile trebuie să înţeleagă că agenţii economici nu sunt duşmanii autorităţilor”, a precizat Alexandru Slusari, preşedintele UniAgroProtect, membru ANB.
Calitatea scăzută a DPP, consideră experţii ANB, şi-a pus amprenta în mod direct asupra gradului de implementare a priorităţilor ANB 2012-2013. „Acest fapt este confirmat şi de discrepanţa enormă care există între cele două agende monitorizate: agenda autorităţilor şi cea a ANB. Astfel, în Planul de Acțiuni al Guvernului se regăsesc doar trei dintre cele 13 priorităţi ale ANB 2012-2013, în domeniile fiscal şi vamal”, a explicat Tatiana Lariuşin, coordonator ANB.
Ceva mai mare este numărul priorităţilor sectoriale ale ANB care se regăsesc pe agenda autorităţilor, însă, acest lucru este valabil doar pentru sectorul TIC şi sectorul business-ului agricol şi industriei vinului. Pentru moment, priorităţile mediului de afaceri din sectorul transporturilor se regăsesc într-o măsură foarte mică pe agenda guvernamentală.
Cât despre modul în care acestea sunt implementate, experţii au menţionat că dintre cele 13 priorităţi ANB în domeniul fiscal şi vamal, doar trei au fost considerate de reprezentanţii ANB ca fiind realizate parţial/în proces de realizare. În privinţa altor șapte, nu a fost constatată nici o schimbare, iar legătură cu alte trei priorităţi, membrii ANB au semnalat chiar un regres.
Cele mai notabile progrese au fost înregistrate în domeniul optimizării procedurilor de raportare obligatorie, în special prin introducerea serviciului „Declaraţia electronică” şi iniţierea proiectului „Ghişeul unic de recepţie a rapoartelor fiscale şi deservire a contribuabililor”.
Prezenţi la eveniment, oficialii străini (FMI, OSCE, Delegaţia UE în RM) au salutat acest format de discuţii la aceeaşi masă dintre autorităţi şi mediul de afaceri, iar deputatul Veaceslav Ioniţă a recomandat membrilor ANB să fie mai insistenţi cu propunerile.
Agenda Naţională de Business reprezintă o platformă comună a peste 30 dintre cele mai reprezentative asociaţii de business şi camere de comerţ şi industrie (CCI) din Moldova, reunite în cadrul reţelei cu scopul de a influenţa politicile şi practicile autorităţilor publice din domeniul reglementării activităţii de afaceri. Scopul acestor eforturi este edificarea unui mediu de afaceri echitabil și competitiv, care să stimuleze dezvoltarea afacerilor din Republica Moldova. ANB a fost lansată în noiembrie 2007 de IDIS „Viitorul”.
Accesaţi aici varianta integrală a studiului:
http://viitorul.org/doc.php?l=ro&idc=294&id=4053&t=/STUDII-IDIS/Economie/Raport-de-implementare-si-monitorizare-a-Agendei-Nationale-de-Business-2012-2013-pentru-perioada-noiembrie-2011-octombrie-2012
Pentru detalii contactaţi Coordonatorul relaţii publice al IDIS „Viitorul”, Diana Lungu la numărul de telefon 0 22 221844 sau diana.lungu@viitorul.org
Autor: IDIS Viitorul
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33