Vizualizări: 3362
Avocatul parlamentar Aurelia Grigoriu propune revizuirea legislaţiei privind sistemul de asigurări medicale obligatorii
Chişinău, 20 Iunie 2012 — Avocatul parlamentar Aurelia Grigoriu propune modificarea cadrului legal care prevede sistarea poliţelor de asigurări medicale obligatorii imediat după concedierea persoanei. Ombudsmanul consideră oportună prelungirea efectelor de asigurare medicală obligatorie pe o perioadă de 3 luni după concediere/demisie, perioadă în care, de regulă se întreprind măsuri active de stimulare a ocupării forţei de muncă.
Avocatul parlamentar propune de asemenea revizuirea sistemului de asigurări medicale obligatorii în cazul cetăţenilor care desfăşoară activităţi prin cumul.
Propunerile în cauză au fost elaborate în baza adresărilor cetăţenilor la CpDOM şi expediate Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.
Potrivit Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, nr.1585-XIII din 27.02.98, asigurarea obligatorie de asistenţă medicală reprezintă un sistem autonom garantat de stat de protecţie financiară a populaţiei în domeniul ocrotirii sănătăţii prin constituirea, pe principii de solidaritate, din contul primelor de asigurare, a unor fonduri băneşti destinate pentru acoperirea cheltuielilor de tratare a stărilor condiţionate de survenire a evenimentelor asigurate (maladie sau afecţiune).
Respectiv, sistemul de asigurare medicală obligatorie este prevăzut pentru asigurarea populaţiei pentru survenirea unor riscuri viitoare. Faptul că efectele poliţei medicale încetează în urma concedierii persoanei intră în contradicţie cu reglementările legale şi cu principiile de bază a sistemului de asigurări medicale obligatorii, consideră ombudsmanul.
De asemenea, poliţa de asigurări medicale obligatorii este activă doar pe perioada beneficierii de ajutor de şomaj sau indemnizaţiei de şomaj, care, în temeiul Legii privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, se stabileşte doar peste 3 luni de la data înregistrării la Agenţia teritorială de ocupare a forţei de muncă, perioadă în care persoana nu are posibilitate de a beneficia gratuit de serviciile medicale stabilite în Programul Unic de asigurări medicale obligatorii.
În urma examinării petiţiile parvenite la instituţia naţională a ombudsmanului, s-a mai constatat existenţa anumitor neclarităţi atît la capitolul procedura de achitare a contribuţiilor de asigurări medicale obligatorii, cît şi la compartimentul informarea populaţiei privind modalitatea verificării conturilor de asigurări medicale obligatorii pentru a se convinge că plăţile livrate au ajuns la Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
Aurelia Grigoriu menţionează că asigurarea garantării respectării drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale omului de către autorităţile publice centrale şi locale constituie atribuţia primordială a avocaţilor parlamentari. Dat fiind faptul că în sistemul de asigurări medicale obligatorii există mai multe aspecte ce urmează a fi revăzute din perspectiva respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, în temeiul art. 29, alin. (1), lit.b) al Legii cu privire la avocaţii parlamentari, ombudsmanul avansează propunerile menţionate mai sus de modificare a legislaţiei în vigoare.
Avocatul parlamentar consideră de asemenea oportună desfăşurarea unei campanii de informare a populaţiei privind modalitatea verificării transferului primelor de asigurări medicale în contul asiguratorului.
Avocatul parlamentar propune de asemenea revizuirea sistemului de asigurări medicale obligatorii în cazul cetăţenilor care desfăşoară activităţi prin cumul.
Propunerile în cauză au fost elaborate în baza adresărilor cetăţenilor la CpDOM şi expediate Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.
Potrivit Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, nr.1585-XIII din 27.02.98, asigurarea obligatorie de asistenţă medicală reprezintă un sistem autonom garantat de stat de protecţie financiară a populaţiei în domeniul ocrotirii sănătăţii prin constituirea, pe principii de solidaritate, din contul primelor de asigurare, a unor fonduri băneşti destinate pentru acoperirea cheltuielilor de tratare a stărilor condiţionate de survenire a evenimentelor asigurate (maladie sau afecţiune).
Respectiv, sistemul de asigurare medicală obligatorie este prevăzut pentru asigurarea populaţiei pentru survenirea unor riscuri viitoare. Faptul că efectele poliţei medicale încetează în urma concedierii persoanei intră în contradicţie cu reglementările legale şi cu principiile de bază a sistemului de asigurări medicale obligatorii, consideră ombudsmanul.
De asemenea, poliţa de asigurări medicale obligatorii este activă doar pe perioada beneficierii de ajutor de şomaj sau indemnizaţiei de şomaj, care, în temeiul Legii privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, se stabileşte doar peste 3 luni de la data înregistrării la Agenţia teritorială de ocupare a forţei de muncă, perioadă în care persoana nu are posibilitate de a beneficia gratuit de serviciile medicale stabilite în Programul Unic de asigurări medicale obligatorii.
În urma examinării petiţiile parvenite la instituţia naţională a ombudsmanului, s-a mai constatat existenţa anumitor neclarităţi atît la capitolul procedura de achitare a contribuţiilor de asigurări medicale obligatorii, cît şi la compartimentul informarea populaţiei privind modalitatea verificării conturilor de asigurări medicale obligatorii pentru a se convinge că plăţile livrate au ajuns la Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
Aurelia Grigoriu menţionează că asigurarea garantării respectării drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale omului de către autorităţile publice centrale şi locale constituie atribuţia primordială a avocaţilor parlamentari. Dat fiind faptul că în sistemul de asigurări medicale obligatorii există mai multe aspecte ce urmează a fi revăzute din perspectiva respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, în temeiul art. 29, alin. (1), lit.b) al Legii cu privire la avocaţii parlamentari, ombudsmanul avansează propunerile menţionate mai sus de modificare a legislaţiei în vigoare.
Avocatul parlamentar consideră de asemenea oportună desfăşurarea unei campanii de informare a populaţiei privind modalitatea verificării transferului primelor de asigurări medicale în contul asiguratorului.
Autor: Oficiul Avocatului Poporului
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33