Nume
Parola
Vizualizări: 4310
EDITORII ŞI OFICIALII AU DISCUTAT DESPRE DEZVOLTAREA ECONOMICĂ A PRESEI SCRISE
Chisinau, 15 Mai 2012 — 15 mai 2012/Chişinău/Revederea politicii tarifare a distribuitorului naţional de presă ÎS „Poşta Moldovei”, accesul editorilor la informaţiile legate de abonaţii pe care îi au, descentralizarea serviciilor prestate – iată câteva din cerinţele editorilor de presă scrisă din ţară, expuse la întâlnirea cu reprezentanţi ai Comisiei parlamentare cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, ai Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei”, Ministerului Finanţelor, Inspectoratului Fiscal de Stat şi Serviciului Vamal.

Întâlnirea „Impedimente în calea dezvoltării economice a presei scrise” a fost organizată la 15 mai a.c. de Asociaţia Presei Independente (API) în cadrul Grupului de Lucru Public-Privat pentru Fortificarea Presei. La şedinţă, editorii din presa scrisă au expus obiecţii faţă de activitatea ÎS „Poşta Moldovei”, cerând distribuitorului naţional de presă să-şi revadă politica tarifară şi condiţiile de colaborare cu redacţiile ziarelor şi revistelor. Astfel, editorii sunt nemulţumiţi de clauzele contractuale discriminatorii pentru redacţii, de faptul că poşta nu transferă operativ banii încasaţi de la abonamente, că impune redacţiile să plătească pentru plasarea posterelor de abonare etc. Participanţii au solicitat autorităţilor să revadă politicile fiscale în raport cu presa scrisă şi să protejeze editorii autohtoni de presă.
Editorii s-au arătat nemulţumiţi şi de calitatea serviciilor prestate de poştă. Maria Ţurcanu, directoarea ziarului „Ecoul Nostru” din Sângerei: „Am avut cazuri când ziarul a ajuns la cititori cu o săptămână întârziere, iar în unele situaţii ziarul poate să nu ajungă deloc la abonaţi”. Cazuri similare au fost relatate şi de alţi editori. Tudor Iaşcenco, directorul ziarului „Cuvântul”, Rezina: „Am venit cu propuneri concrete către reprezentanţii poştei legate de contractul de distribuire a ediţiilor periodice, însă situaţia rămâne aceeaşi...”.

Chiril Lucinschi, preşedintele Comisiei parlamentare cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, a declarat în acest context că produsele mediatice sunt asemeni produselor lactate şi că informaţiile trebuie să ajungă cât de repede posibil la cititori: „Nu poţi duce cititorului un ziar peste două săptămâni, uneori informaţiile „se alterează” peste două ore, abonaţii trebuie să fie informaţi la timp despre ceea ce se întâmplă...”.

Nicolae Tărăcilă, şef Birou Elaborări Documente Normative la ÎS „Poşta Moldovei" a declarat că tarifele cu care lucrează întreprinderea sunt reale, „calculate în dependenţă de cheltuielile pe care le suportă întreprinderea pentru distribuţie”. În ce priveşte propunerea de a abilita centrele poştale locale cu dreptul de a negocia la nivel local cu editorii şi cu cerinţa editorilor de a le pune la dispoziţie informaţiile despre abonaţii lor, reprezentanţii „Poştei Moldovei” au promis să examineze posibilitatea de a răspunde solicitărilor editorilor.
La şedinţă s-a discutat şi despre condiţiile de plasare a publicităţii în ziare şi reviste, inclusiv despre procedurile de renunţare a calităţii de agent economic plătitor de TVA, necesitatea unor modificări la legea privind publicitatea, impozitarea revistelor străine realizate pe piaţa moldovenească etc.
Participanţii au convenit să se reunească în aceeaşi componenţă peste câteva luni pentru a vedea dacă au intervenit schimbări după aceste discuţii.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Dezvoltarea capacităţilor de studiu şi analiză al API”, implementat de Asociaţia Presei Independente, cu suportul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) prin Programului FHi 360 Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP).