Nume
Parola
Vizualizări: 4670
Tortura începe în şcoală?
Chişinău, 18 Aprilie 2011 — Apărătorii drepturilor omului au înregistrat multiple cazuri de abuz faţa de elevi din partea profesorilor în cadrul proiectului „Şcoala Curajului”, implementat de „Hyde Park” în colaborare cu Amnesty International Moldova. ONG-urile au sesizat structurile interne şi externe care monitorizează Republica Moldova la capitolul reformei în sistemul de învăţământ.

„Şcoala Curajului” reprezintă un proiect de implicare a tinerilor în activităţi de monitorizare a respectării drepturilor copilului. În cadrul proiectului au avut loc mai multe întâlniri cu elevi din 18 şcoli şi licee, unde copiii au vorbit despre o serie de probleme cu care se confruntă acasă sau la şcoală. Copiii au vorbit despre mai multe situaţii în care după părerea lor le-au fost încălcate drepturile, cum ar fi intimidarea, discriminarea, violenţă inclusiv şi din partea profesorilor, colectarea de bani, „cumpărarea” notelor, etc.

Discuţiile au fost filmate şi făcute publice. Drept urmare elevii respectivi au fost supuşi presiunii din partea unor profesori şi conducerii şcolilor, şi au cerut retragerea de pe site a secvenţelor în care apar. Intimidările au avut loc în aproape jumătate din cele 18 instituţii implicate în proiect.

„Aceste persecutări sunt percepute ca o normalitate. Libertatea de exprimare este practic anulată în unele şcoli la discreţia administraţiei”, a declarat Ghenadie Brega, Coordonatorul proiectului, Asociaţia „Hyde Park”.

Lilia Savciuc, coordonatorul proiectului Educaţie pentru drepturile omului în şcoli, Amnesty: „Pe lângă altele, şcoala este menită să cultive valori general umane, cum ar fi dreptatea şi echitatea. Faptul că elevii sunt pedepsiţi pentru că au vorbit deschis distruge orice încredere în aceste concepte. Experienţele trăite de copii acum îi pot marca pentru toată viaţa, posibil că ei nu vor mai avea curajul să lupte pentru drepturile lor. Pe cine educăm noi – cetăţeni activi sau conformişti şi complici la încălcarea drepturilor lor şi al altora?”

La rândul său, avocatul Roman Zadoinov a identificat nişte măsuri, întreprinderea cărora poate duce la schimbarea semnificativă în şcoli la capitolul respectării drepturilor copiilor:

1. Guvernul trebuie să manifeste voinţa politică pentru apărarea drepturilor copiilor.
2. Guvernul trebuie să elaboreze şi să pună în funcţiune mijloace efective de apărare a drepturilor minorilor. Inclusiv să stabilească răspundere penală pentru încălcarea drepturilor copiilor şi să interzică persoanelor vinovate să participe la procesul educaţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani.
3. Profesorii trebuie să fie mai bine pregătiţi în domeniul educaţional şi nu numai în domeniul cunoaşterii propriului obiect, ci şi în domeniul drepturilor omului.
4. Este nevoie de monitorizare din partea părinţilor şi societăţii civile asupra întregului proces educaţional în şcoli.
5. Trebuie să fie asigurată schimbarea periodică (odată în 3-4 ani) a conducerii şcolii, pentru a asigura circulaţia cadrelor, egalitatea de şanse între profesori şi evitarea stagnării şi coruperii.
6. Nu trebuie să fie interzis copiilor să folosească mijloace de înregistrare în şcoală (inclusiv telefoane mobile), care permit fixarea abuzurilor şi agresiunilor.
7. Copiilor nu le poate fi interzis să vorbească liber, ei trebuie să aibă posibilitatea reală şi adecvată la protest paşnic împotriva abuzurilor.
8. Profesorii trebuie să fie mai bine asiguraţi în plan material (salarii corespunzătoare) şi pe plan social (loc de trai, asigurare socială şi medicală adecvate, pensia de vârstă decentă, etc.).
9. Copii trebuie să aibă dreptul la libera exprimare. Acest drept prevede inclusiv dreptul de a nu fi descurajat să vorbeşti liber şi interzice orice amestec nejustificat din partea maturilor.

SFÂRŞIT/

Document public

Pentru mai multe informaţii vă adresaţi:

Amnesty International Moldova
Nichita Gurcov, Ofiţer de presă: Tel. +373 22 83 58 08 Ext. 11 Email: media@amnesty.md