Vizualizări: 4698
Summitul CSI si creditele "politice" ale Rusiei
10 Octombrie 2009 — Cele doua reuniuni ale CSI gazduite de Chisinau au incheiat fara incidente majore, dar au avut un impact deosebit asupra realitatilor politice moldovenesti. Starnesc curiozitate o serie de circumstante care pot fi evidentiate daca recapitulam detaliile evenimentelor din ultimele doua zile.
Comunisti absenti: Pentru prima data in ultimii 8 ani, comunistii nu au asistat sub nicio forma la lucrarile reuniunilor CSI, ravnit de ei in mod traditional si invocat in permanenta de acestia in timpul campaniilor electorale din acest an. Potrivit datelor furnizate de presa ne-comunista, care l-a citat pe presedintele interimar al RM, liberalul M. Ghimpu, V. Voronin ar fi solicitat o intrevedere cu liderul rus D. Medvedev, dar a fost refuzat de liderul rus. Este oare posibila transformarea lui V. Voronin in "persona non-grata" dupa atatia ani de prietenie cu liderii rusi? Si oare este verosimila aceasta informatie? Ipoteza Nr. I: Rusii au facut jocul comunistilor, incercand sa dovedeasca ca nu mizeaza mai mult pe PCRM, inducandu-le liberalilor ideea ca acesta ar fi un "outsider" al politicii moldovenesti. Scopul urmarit de comunisti/Kremlin ar putea fi persuadarea institutiilor financiare internationale de a acorda credite RM, care inevitabil vor fi insotite de reforme radicale si nepopulare. Aceasta le-ar permite comunistilor sa manipuleze eficient opinia publica ultrasensibila la actiunile liberal-democratilor, iar in cazul unor alegeri anticipate sa profite de starea ei antagonizata. Ipoteza Nr. II: Moscova doreste sa-si schimbe/diversifice "companionii" locali pentru a-si asigura mentinerea unei Moldove viabile in sfera sa de influenta. Guvernarea defectuoasa a comunistilor a provocat o serie de procese necontrolabile de autoritatile ruse ("exodul" moldovenilor in Romania, pasaportizarea lor de catre Romania euroatlantica, crearea unui mediu de gandire critica fata de politica Kremlinului printre minoritatile ruse, erodarea statalitatii Moldovei ca urmare a politicilor economice ineficiente etc. ). De aceea, Kremlinul incearca sa traga foloase din situatia cand Parlamentul RM este compus din Alianta pentru Integrare Europeana (temperata de PDM-ul compatibil cu interesele geopolitice rusesti) si din PCRM (care in conditiile actuale poate fi doar pro-rusesc). In favoarea acestei teze vorbeste si intrevederea lui Medvedev cu Lupu, in timpul careia liderul rus se pronunta "pentru dezvoltarea unor relatii bilaterale, adecvate, binevoitoare, prietenesti cu Moldova". In asemenea context, gestul lui Medvedev poate fi comparat cu o procedura medievala "de miruire" introdusa in practicile contemporane pentru confirmarea potentialului presedinte al RM de catre ex-metropola. Ipoteza Nr. III. Liberal-democratii au interpretat deliberat decizia lui Medvedev de a nu conversa cu Voronin ca pe un refuz simbolic, care ar insemna ca liderul rus nu mai vrea sa aiba de afacere cu PCRM. Deocamdata nicio sursa oficiala din partea autoritatilor ruse nu au amintit nimic despre aceasta. In orice caz, Medvedev nu a putut proceda altfel, necatand la relatiile speciale pe care le-a avut Kremlinul cu PCRM, deoarece Voronin nu este nici macar lider de fractiune in noul legislativ. Ponderea politica curenta a fostului presedinte moldovean ii permite acestuia sa mizeze in primul rand la intalniri oficiale cu ambasadorul rus la Chisinau sau cu consilieri ai lui Medvedev. Controversata "lovitura de imagine" a comunistilor ar putea totusi sa le ajute liberal-democratilor sa faca presiuni noi in privinta alegerii presedintelui.
Rusia ofera credite politice. Optiunile creditare ale Rusiei in spatiul CSI sunt influentate de relatiile Moscovei cu liderii nationali ai statelor membre. Exemplele Belarusului si Ucrainei reitereaza acest lucru. Or, Belarusului i-a fost refuzata acordarea ultimei transe a creditului de 2 mld. promis de Moscova, din cauza sirului de divergente politice cu liderul belorus, A. Lukasenko. Conturile ucrainene sunt neglijate de Moscova pentru ca orice credit acordat acum guvernului de la Kiev va avea o semnificatie electorala defavorabila. Nici Moldova nu a fost tratata diferentiat. Or, din moment ce comunistii au esuat la alegeri a fost sistat si procesul de negocieri privind oferirea creditului pentru RM, care a fost redus pana la 150 mln. Ex-ministrul moldovean al Economiei Igor Dodon a marturisit ca acordurile finale special nu au fost semnate, deoarece conditiile ar fi putut fi inacceptabile pentru guvernarea liberal-democrata. De aceea, Guvernul "Filat" va fi nevoit sa negocieze din nou creditul din partea Rusiei, care va constitui numai 150 mln., in conformitate cu hotararea Dumei ruse. De asemeneaa, statele CSI vor putea solicita finantare din partea Comunitatii Economice Euroasiatice (care gestioneaza un fond anti-criza in valoare de 10 mld. dolari), chiar daca nu sunt asociate la aceasta organizatie.
Satisfactia exprimata de Medvedev in privinta summitului, participarea a 6 sefi de stat din 10, pe fondul reticentei alimentate de abandonul Georgiei, au demonstrat ca din varie motive statele ex-sovietice mai au nevoie de Comunitatea Statelor Independente.
Continuarea la Observatorul Politic (Denis Cenusa, politolog): www.cenusadi.wordpress.com
Comunisti absenti: Pentru prima data in ultimii 8 ani, comunistii nu au asistat sub nicio forma la lucrarile reuniunilor CSI, ravnit de ei in mod traditional si invocat in permanenta de acestia in timpul campaniilor electorale din acest an. Potrivit datelor furnizate de presa ne-comunista, care l-a citat pe presedintele interimar al RM, liberalul M. Ghimpu, V. Voronin ar fi solicitat o intrevedere cu liderul rus D. Medvedev, dar a fost refuzat de liderul rus. Este oare posibila transformarea lui V. Voronin in "persona non-grata" dupa atatia ani de prietenie cu liderii rusi? Si oare este verosimila aceasta informatie? Ipoteza Nr. I: Rusii au facut jocul comunistilor, incercand sa dovedeasca ca nu mizeaza mai mult pe PCRM, inducandu-le liberalilor ideea ca acesta ar fi un "outsider" al politicii moldovenesti. Scopul urmarit de comunisti/Kremlin ar putea fi persuadarea institutiilor financiare internationale de a acorda credite RM, care inevitabil vor fi insotite de reforme radicale si nepopulare. Aceasta le-ar permite comunistilor sa manipuleze eficient opinia publica ultrasensibila la actiunile liberal-democratilor, iar in cazul unor alegeri anticipate sa profite de starea ei antagonizata. Ipoteza Nr. II: Moscova doreste sa-si schimbe/diversifice "companionii" locali pentru a-si asigura mentinerea unei Moldove viabile in sfera sa de influenta. Guvernarea defectuoasa a comunistilor a provocat o serie de procese necontrolabile de autoritatile ruse ("exodul" moldovenilor in Romania, pasaportizarea lor de catre Romania euroatlantica, crearea unui mediu de gandire critica fata de politica Kremlinului printre minoritatile ruse, erodarea statalitatii Moldovei ca urmare a politicilor economice ineficiente etc. ). De aceea, Kremlinul incearca sa traga foloase din situatia cand Parlamentul RM este compus din Alianta pentru Integrare Europeana (temperata de PDM-ul compatibil cu interesele geopolitice rusesti) si din PCRM (care in conditiile actuale poate fi doar pro-rusesc). In favoarea acestei teze vorbeste si intrevederea lui Medvedev cu Lupu, in timpul careia liderul rus se pronunta "pentru dezvoltarea unor relatii bilaterale, adecvate, binevoitoare, prietenesti cu Moldova". In asemenea context, gestul lui Medvedev poate fi comparat cu o procedura medievala "de miruire" introdusa in practicile contemporane pentru confirmarea potentialului presedinte al RM de catre ex-metropola. Ipoteza Nr. III. Liberal-democratii au interpretat deliberat decizia lui Medvedev de a nu conversa cu Voronin ca pe un refuz simbolic, care ar insemna ca liderul rus nu mai vrea sa aiba de afacere cu PCRM. Deocamdata nicio sursa oficiala din partea autoritatilor ruse nu au amintit nimic despre aceasta. In orice caz, Medvedev nu a putut proceda altfel, necatand la relatiile speciale pe care le-a avut Kremlinul cu PCRM, deoarece Voronin nu este nici macar lider de fractiune in noul legislativ. Ponderea politica curenta a fostului presedinte moldovean ii permite acestuia sa mizeze in primul rand la intalniri oficiale cu ambasadorul rus la Chisinau sau cu consilieri ai lui Medvedev. Controversata "lovitura de imagine" a comunistilor ar putea totusi sa le ajute liberal-democratilor sa faca presiuni noi in privinta alegerii presedintelui.
Rusia ofera credite politice. Optiunile creditare ale Rusiei in spatiul CSI sunt influentate de relatiile Moscovei cu liderii nationali ai statelor membre. Exemplele Belarusului si Ucrainei reitereaza acest lucru. Or, Belarusului i-a fost refuzata acordarea ultimei transe a creditului de 2 mld. promis de Moscova, din cauza sirului de divergente politice cu liderul belorus, A. Lukasenko. Conturile ucrainene sunt neglijate de Moscova pentru ca orice credit acordat acum guvernului de la Kiev va avea o semnificatie electorala defavorabila. Nici Moldova nu a fost tratata diferentiat. Or, din moment ce comunistii au esuat la alegeri a fost sistat si procesul de negocieri privind oferirea creditului pentru RM, care a fost redus pana la 150 mln. Ex-ministrul moldovean al Economiei Igor Dodon a marturisit ca acordurile finale special nu au fost semnate, deoarece conditiile ar fi putut fi inacceptabile pentru guvernarea liberal-democrata. De aceea, Guvernul "Filat" va fi nevoit sa negocieze din nou creditul din partea Rusiei, care va constitui numai 150 mln., in conformitate cu hotararea Dumei ruse. De asemeneaa, statele CSI vor putea solicita finantare din partea Comunitatii Economice Euroasiatice (care gestioneaza un fond anti-criza in valoare de 10 mld. dolari), chiar daca nu sunt asociate la aceasta organizatie.
Satisfactia exprimata de Medvedev in privinta summitului, participarea a 6 sefi de stat din 10, pe fondul reticentei alimentate de abandonul Georgiei, au demonstrat ca din varie motive statele ex-sovietice mai au nevoie de Comunitatea Statelor Independente.
Continuarea la Observatorul Politic (Denis Cenusa, politolog): www.cenusadi.wordpress.com
Autor: expert independent/blogger
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2285
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 166
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 14
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1655
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1316
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33