Nume
Parola
Vizualizări: 5405
CRIZA SISTEMULUI EDUCAŢIONAL DIN REPUBLICA MOLDOVA – REZULTATUL INEFICIENŢEI GUVERNĂRII COMUNISTE
13 Iulie 2009 — Educaţia este domeniul principal în care o ţară civilizată investeşte pentru a asigura dezvoltarea durabilă a societăţii în baza transferului de cunoştinţe. Politicile educaţionale corecte promovate de stat asigură progresul tehnico-ştiinţific în toate sferele sociale şi economice. În cei 8 ani de guvernare comunistă, domeniul educaţiei a fost permanent în atenţia partidului de guvernământ. La finele acestei guvernări, constatăm că educaţia traversează o profundă criză sistemică. Partidul Liberal constată existenţa unor carenţe grave în baza legislativă. Codul învăţământului, adoptat în luna decembrie 2008 de parlamentul de legislatura a 16-ea, nu a fost promulgat, documentul în cauză fiind conceput în mod eronat. Actualmente, sistemul de educaţie din Republica Moldova este departe de standardele europene şi dispune de o legislaţie deficitară, fiind reglementat de legea învăţământului din 1995 şi de multiple acte normative, care deseori se contrazic. Guvernarea comunistă nu a asigurat finanţarea corespunzătoare a sistemului educaţiei, fapt ce a cauzat criza profundă în domeniu. Aceasta este acutizată de lipsa cadrelor didactice pentru predarea anumitor discipline, de scăderea calităţii prestaţiei cadrelor didactice tinere la sate, din cauza fluctuaţiei lor excesive, de diminuarea prestigiului profesiei de pedagog. Partidul Liberal consideră că nivelul preuniversitar al sistemului educaţional este marcat de probleme serioase în ceea ce priveşte conţinuturile curriculare, structura ariilor disciplinare, organizarea sesiunilor de bacalaureat. Experimentarea continuă a metodologiilor de examinare şi evaluare la examenele de bacalaureat, cauzate de schimbarea frecventă a miniştrilor educaţiei, de cele mai multe ori persoane non-avizate pentru ocuparea acestei funcţii, au degenerat în eşecuri totale pe parcursul anilor. Lipsa transparenţei în promovarea metodologiei de organizare a sesiunilor de bacalaureat (necesitatea prezentării acestei metodologii la început de an şcolar, editării modelelor de teste etc.), precum şi insuficienţa acestor metodologii (existenţa doar a probelor scrise, evaluarea lucrărilor de către profesori străini, deseori nepregătiţi pentru algoritmul de evaluare etc.) au făcut ca sesiunile de bacalaureat să devină un adevărat bilet de loterie. În urma acestei loterii, elevii cu cunoştinţe slabe şi, evident, note mici, obţinute pe parcursul anilor devin marii câştigători, iar cei cu cunoştinţe bune şi note onorabile riscă să nu acceadă în universităţi la locurile bugetare din motivul ratării concursului de admitere. Sesiunile de bacalaureat s-au transformat în fabrici de proliferare a corupţiei, dirijate în modul cel mai direct de funcţionarii MET. Această realitate este confirmată şi de semnalele care parvin la Partidul Liberal din teritoriu. Incertitudinea planează asupra instituţiilor de învăţământ preuniversitar, şi anume a şcolilor profesionale şi a colegiilor. Din cauza statutului lor indefinit, aceste instituţii se confruntă cu mari probleme ce ţin de managementul resurselor financiare şi umane, ponderea/valoarea calificărilor şi actelor de studii eliberate de aceste instituţii. Reforma în învăţământul universitar, prilejuită de aderarea Republicii Moldova la Procesul Bologna a fost compromisă prin abordarea ei tendenţioasă şi superficială. Actualmente, în sistemul universitar instituţional nu se respectă autonomia universitară şi libertatea academică în ceea ce priveşte domeniul cercetării, studiile de doctorat, reglementate excesiv de organisme terţe. Este încălcată autonomia universitară în promovarea politicilor de admitere la studii a tinerilor din Republica Moldova. Partidul Liberal constată cu regret că deja al patrulea an guvernarea comunistă elaborează aşa-zisul plan de admitere în instituţiile de învăţământ superior, care, conform mai multor declaraţii ale partidului de guvernământ, se motivează prin excesul cadrelor cu studii universitare superioare şi creşterea ratei şomajului în rândul specialiştilor jurişti, economişti, s.a. Acest raport de proporţionalitate directă dintre rata şomajului şi numărul de specialişti cu studii universitare este eronat. O societate e cu atât mai prosperă, cu cât mai luminaţi şi cărturari sunt oamenii ei. Problema inserţiei în câmpul muncii nu poate fi examinată doar din perspectiva necesităţilor stricte ale statului, care are posibilităţi economice limitate, ci din perspectiva regională şi, mai larg, europeană. Articolul 35 al Constituţiei stipulează dreptul neîngrădit al cetăţenilor la studii de orice nivel. În acelaşi articol este consfinţită autonomia instituţiilor de învăţământ. Din această perspectivă, planul de admitere în instituţiile de învăţământ superior contravine esenţei însăşi a politicilor educaţionale moderne din întreaga lume. El limitează accesul la studii universitare al cetăţenilor străini (80 locuri rezervate în 2009-2010 pentru cetăţenii străini în toate instituţiile universitare), obstrucţionează accesul la studii universitare al cetăţenilor Republicii Moldova, al tinerilor şi celor de vârstă mai înaintată, care vor să-şi reprofileze calificările în conformitate cu principiul Bologna long life learning, direcţionează tinerii către instituţiile de învăţământ superior din regiune, alungându-i practic din republică, în condiţiile crizei demografice pronunţate, cauzat de emigrarea în masă şi de sporul negativ al natalităţii. Partidul Liberal acuză guvernarea comunistă de imixtiune politică în procesul de educaţie şi învăţământ. Prin controlul exercitat asupra curriculei şi manualelor şcolare, îndeosebi celor din aria socio-umană, actualii guvernanţi au instaurat un dictat politic şi ideologic asupra educaţiei, în fond, asupra întregii societăţi. Partidul Liberal respinge categoric ideologia moldovenismului – concepţia comuniştilor în probleme de istorie, limbă şi cultură naţională – calificând-o drept periculoasă, antinaţională, antistatală şi antieuropeană. Într-o societate pluralistă, liberă şi democratică, pentru care pledează PL, nicio ideologie nu poate declarată şi impusă societăţii drept ideologie de stat. Partidul Liberal acuză guvernarea comunistă de nerespectarea dreptului constituţional al cetăţenilor Republicii Moldova la studii superioare şi cere suspendarea Hotărârii de guvern No. 359 din 20 mai 2009 „Cu privire la planurile de înmatriculare în anul 2009 la studii superioare de licenţă (ciclul I) şi de masterat (ciclul II), medii de specialitate şi secundar profesional şi prognoza înmatriculării în anii 2010-2014”. Partidul Liberal acuză guvernarea comunistă de promovarea unei politici distrugătoare împotriva sistemului educaţional din Republica Moldova. Guvernul a declanşat o adevărată „vânătoare de vrăjitoare” împotriva intelectualităţii prin ideologizarea educaţiei la toate nivelurile, prin sugrumarea libertăţii academice şi a autonomiei universitare. Departamentul de Comunicare al Partidului Liberal