


Vizualizări: 217
Jurnalul Monitorului de Accesibilitate (V): concluzii din evaluarea infrastructurii BESV
Chișinău, 30 Iunie 2025 — 1710 secții de votare au fost auditate după cinci săptămâni de monitorizare, ceea ce reprezintă 86,01% din totalul secțiilor de vot de pe teritoriul Republicii Moldova. Auditul a fost finalizat și în raioanele Cahul, Rezina, Sângerei, Soroca, Strășeni, Taraclia, în UTA Găgăuzia, pe malul stâng al Nistrului și în municipiul Bălți. Astfel, până în prezent, auditul a fost finalizat în 26 dintre cele 36 de Consilii Electorale ale Circumscripțiilor Electorale (CECE) din țară.
Observații și provocări din teren – săptămâna a cincea de evaluare:
• Neconcordanțe de locație: unele secții de vot sunt indicate oficial ca fiind în primării, însă, în realitate, acestea funcționează în alte clădiri, de regulă în Case de Cultură;
• Acces dificil în zone rurale: în anumite locații din mediul rural, este uneori dificil de identificat o persoană disponibilă care să poată oferi acces fizic în clădire pentru desfășurarea auditului;
• Lipsa grupurilor sanitare conforme: multe secții de vot din zonele rurale nu dispun de grupuri sanitare în interiorul clădirilor, ci doar în exterior, acestea fiind inaccesibile;
• Reticență inițială: în mai multe locații, echipele de audit sunt percepute inițial cu reticență, uneori chiar cu teamă, fiind confundate cu controale oficiale din partea statului;
• Lacune în înțelegerea conceptului de acces universal: deși, în general, oamenii sunt deschiși procesului de audit, persistă lacune semnificative în înțelegerea, atât în rândul publicului larg cât și al autorităților locale, a conceptului de „accesibilitate universală”. De exemplu, se consideră frecvent că o rampă improvizată asigură accesibilitatea, fără a se lua în calcul elemente esențiale precum existența barelor de sprijin de ambele părți, necesare pentru utilizatorii de scaun rulant.
• Excepții pozitive: există și exemple de bune practici, cum ar fi o Casă de Cultură dintr-o localitate, care respectă în proporție de aproximativ 90% cerințele de accesibilitate (rampă conformă, grup sanitar adaptat etc.).
Concluzie:
Rezultatele obținute până în prezent evidențiază o lipsă generalizată de informare cu privire la standardele de accesibilitate, ceea ce subliniază nevoia urgentă de măsuri concrete. Printre acestea se numără:
• formarea personalului implicat în procesul electoral (inclusiv paznici, infirmieri, lucrători ai poliției etc.) privind accesibilitatea;
• elaborarea unor ghiduri clare și ușor de înțeles privind bunele practici în asigurarea accesului universal;
• sprijin activ din partea autorităților publice pentru aplicarea și implementarea soluțiilor necesare.
Campania „Acces Egal pentru Toți” are scopul de a asigura acces egal la vot pentru toți cetățenii din Republica Moldova, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, prin realizarea unor audite tehnice locale și propunerea unor soluții de accesibilizare a secțiilor de vot din mai multe regiuni ale țării, până la alegerile din toamna anului 2025. Această inițiativă reprezintă o continuare a colaborării dintre Alianța INFONET și partenerii regionali, Comisia Electorală Centrală și PNUD Moldova, desfășurată în perioada 2019–2022, când au fost evaluate peste 2 000 de secții de votare din țară.
Pentru mai multe informații: Victor Koroli, director executiv, Alianța INFONET
+373 69252453, vkoroli@gmail.com
Activitatea are loc în cadrul campaniei „Acces Egal pentru Toți”, parte a proiectului „Consolidarea rezilienței democratice în Moldova”, implementat de PNUD Moldova, cu sprijinul financiar al Norvegiei, Canadei, Suediei și Danemarcei.
Observații și provocări din teren – săptămâna a cincea de evaluare:
• Neconcordanțe de locație: unele secții de vot sunt indicate oficial ca fiind în primării, însă, în realitate, acestea funcționează în alte clădiri, de regulă în Case de Cultură;
• Acces dificil în zone rurale: în anumite locații din mediul rural, este uneori dificil de identificat o persoană disponibilă care să poată oferi acces fizic în clădire pentru desfășurarea auditului;
• Lipsa grupurilor sanitare conforme: multe secții de vot din zonele rurale nu dispun de grupuri sanitare în interiorul clădirilor, ci doar în exterior, acestea fiind inaccesibile;
• Reticență inițială: în mai multe locații, echipele de audit sunt percepute inițial cu reticență, uneori chiar cu teamă, fiind confundate cu controale oficiale din partea statului;
• Lacune în înțelegerea conceptului de acces universal: deși, în general, oamenii sunt deschiși procesului de audit, persistă lacune semnificative în înțelegerea, atât în rândul publicului larg cât și al autorităților locale, a conceptului de „accesibilitate universală”. De exemplu, se consideră frecvent că o rampă improvizată asigură accesibilitatea, fără a se lua în calcul elemente esențiale precum existența barelor de sprijin de ambele părți, necesare pentru utilizatorii de scaun rulant.
• Excepții pozitive: există și exemple de bune practici, cum ar fi o Casă de Cultură dintr-o localitate, care respectă în proporție de aproximativ 90% cerințele de accesibilitate (rampă conformă, grup sanitar adaptat etc.).
Concluzie:
Rezultatele obținute până în prezent evidențiază o lipsă generalizată de informare cu privire la standardele de accesibilitate, ceea ce subliniază nevoia urgentă de măsuri concrete. Printre acestea se numără:
• formarea personalului implicat în procesul electoral (inclusiv paznici, infirmieri, lucrători ai poliției etc.) privind accesibilitatea;
• elaborarea unor ghiduri clare și ușor de înțeles privind bunele practici în asigurarea accesului universal;
• sprijin activ din partea autorităților publice pentru aplicarea și implementarea soluțiilor necesare.
Campania „Acces Egal pentru Toți” are scopul de a asigura acces egal la vot pentru toți cetățenii din Republica Moldova, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, prin realizarea unor audite tehnice locale și propunerea unor soluții de accesibilizare a secțiilor de vot din mai multe regiuni ale țării, până la alegerile din toamna anului 2025. Această inițiativă reprezintă o continuare a colaborării dintre Alianța INFONET și partenerii regionali, Comisia Electorală Centrală și PNUD Moldova, desfășurată în perioada 2019–2022, când au fost evaluate peste 2 000 de secții de votare din țară.
Pentru mai multe informații: Victor Koroli, director executiv, Alianța INFONET
+373 69252453, vkoroli@gmail.com
Activitatea are loc în cadrul campaniei „Acces Egal pentru Toți”, parte a proiectului „Consolidarea rezilienței democratice în Moldova”, implementat de PNUD Moldova, cu sprijinul financiar al Norvegiei, Canadei, Suediei și Danemarcei.

Autor: Alianța INFONET
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2373
- Afaceri 809
- Angajări & Joburi 167
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 16
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1664
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1333
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33
