Vizualizări: 4610
Consiliul de Presă face apel la responsabilitate editorială în reflectarea mediatică a cazurilor de suicid
Chisinau, 7 Mai 2012 — Consiliul de Presă din Republica Moldova îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu reflectarea tot mai frecventă a cazurilor de suicid în mass-media şi face apel către presa scrisă, instituţiile mass-media audiovizuale şi electronice să abordeze astfel de subiecte doar atunci când interesul public prevalează asupra interesului privat, iar dacă decid să mediatizeze cazurile de suicid să o facă profesionist şi echilibrat, respectând dreptul la viaţă privată şi demnitate al victimelor şi membrilor familiilor acestora, în conformitate cu normele deontologiei profesionale.
În ultima perioadă, Consiliul de Presă a examinat mai multe plângeri din partea consumatorilor de produse informaţionale care vizează reflectarea în mass-media a unor cazuri de suicid. Membrii Consiliului de Presă au constatat că deseori jurnaliştii şi instituţiile mass-media au încălcat normele deontologice şi bunele practici jurnalistice, prezentând cazurile de suicid exclusiv prin prisma senzaţionalului, lansând informaţii şi acuzaţii neverificare şi neconfirmate oficial, fără a asigura dreptul la replică, uneori au admis imixtiuni în viaţa privată a victimelor, a membrilor familiilor acestora şi a unor persoane terţe.
Consiliul de Presă recomandă redacţiilor să evite pe cât e posibil abordarea subiectelor de acest gen, în special când interesul public nu prevalează asupra interesului privat. Dacă totuşi optează pentru reflectarea cazurilor de suicid, jurnaliştii şi instituţiile mass-media au obligaţia deontologică şi legală să respecte dreptul la viaţă privată şi demnitate al victimelor şi membrilor familiilor acestora. Suicidul este un fenomen personal complex, iar reflectarea mediatică a acestuia nu se poate reduce la oferirea unor explicaţii simpliste celor întâmplate, informarea nu poate fi bazată doar pe supoziţiile unor persoane, iar prezentarea tehnicilor suicidare este inadmisibilă. În reflectarea cazurilor de suicid, editorii şi jurnaliştii au obligaţia morală să ia în calcul impactul pe care îl pot avea aceste materiale asupra altor oameni, inclusiv asupra minorilor sau a unor persoane cu psihicul labil.
Consiliul de Presă reaminteşte că misiunea jurnalistului este de a reflecta faptele, dar şi de a încerca să explice fenomenul şi circumstanţele în care se produc evenimentele. Dacă un caz de suicid merită atenţia mass-media, trebuie să oferim spaţiu nu doar pentru informarea echilibrată despre evenimentul propriu-zis, ci şi pentru a informa oamenii unde pot obţine ajutor în caz de necesitate, din perspectiva oferirii de soluţii pentru situaţii care, la prima vedere, par fără speranţă.
Secretariatul Consiliului de Presă:
mun. Chişinău, str. Bucureşti 77, tel.: (22) 220996,
secretariat@consiliuldepresa.md
www.consiliuldepresa.md
Consiliul de Presă este un mecanism de autoreglementare jurnalistică, creat pentru sporirea responsabilităţii mass-media din Republica Moldova faţă de public, prin soluţionarea amiabilă a litigiilor dintre instituţiile mass-media şi consumatori, cultivarea culturii dialogului şi respectului reciproc între presă şi consumatorii de media, promovarea jurnalismului de calitate şi a respectării standardelor profesionale şi deontologiei jurnalistice de către instituţiile mass-media şi jurnalişti. Conform Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, Consiliul de Presă monitorizează aplicarea şi examinează plângerile privind încălcarea prevederilor Codului deontologic al jurnalistului. Din componenţa Consiliului de Presă fac parte nouă persoane, selectate în rezultatul unui concurs deschis. Patru membri ai Consiliului reprezintă mediul jurnalistic, iar cinci membri reprezintă consumatorii de produse mass-media.
În ultima perioadă, Consiliul de Presă a examinat mai multe plângeri din partea consumatorilor de produse informaţionale care vizează reflectarea în mass-media a unor cazuri de suicid. Membrii Consiliului de Presă au constatat că deseori jurnaliştii şi instituţiile mass-media au încălcat normele deontologice şi bunele practici jurnalistice, prezentând cazurile de suicid exclusiv prin prisma senzaţionalului, lansând informaţii şi acuzaţii neverificare şi neconfirmate oficial, fără a asigura dreptul la replică, uneori au admis imixtiuni în viaţa privată a victimelor, a membrilor familiilor acestora şi a unor persoane terţe.
Consiliul de Presă recomandă redacţiilor să evite pe cât e posibil abordarea subiectelor de acest gen, în special când interesul public nu prevalează asupra interesului privat. Dacă totuşi optează pentru reflectarea cazurilor de suicid, jurnaliştii şi instituţiile mass-media au obligaţia deontologică şi legală să respecte dreptul la viaţă privată şi demnitate al victimelor şi membrilor familiilor acestora. Suicidul este un fenomen personal complex, iar reflectarea mediatică a acestuia nu se poate reduce la oferirea unor explicaţii simpliste celor întâmplate, informarea nu poate fi bazată doar pe supoziţiile unor persoane, iar prezentarea tehnicilor suicidare este inadmisibilă. În reflectarea cazurilor de suicid, editorii şi jurnaliştii au obligaţia morală să ia în calcul impactul pe care îl pot avea aceste materiale asupra altor oameni, inclusiv asupra minorilor sau a unor persoane cu psihicul labil.
Consiliul de Presă reaminteşte că misiunea jurnalistului este de a reflecta faptele, dar şi de a încerca să explice fenomenul şi circumstanţele în care se produc evenimentele. Dacă un caz de suicid merită atenţia mass-media, trebuie să oferim spaţiu nu doar pentru informarea echilibrată despre evenimentul propriu-zis, ci şi pentru a informa oamenii unde pot obţine ajutor în caz de necesitate, din perspectiva oferirii de soluţii pentru situaţii care, la prima vedere, par fără speranţă.
Secretariatul Consiliului de Presă:
mun. Chişinău, str. Bucureşti 77, tel.: (22) 220996,
secretariat@consiliuldepresa.md
www.consiliuldepresa.md
Consiliul de Presă este un mecanism de autoreglementare jurnalistică, creat pentru sporirea responsabilităţii mass-media din Republica Moldova faţă de public, prin soluţionarea amiabilă a litigiilor dintre instituţiile mass-media şi consumatori, cultivarea culturii dialogului şi respectului reciproc între presă şi consumatorii de media, promovarea jurnalismului de calitate şi a respectării standardelor profesionale şi deontologiei jurnalistice de către instituţiile mass-media şi jurnalişti. Conform Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, Consiliul de Presă monitorizează aplicarea şi examinează plângerile privind încălcarea prevederilor Codului deontologic al jurnalistului. Din componenţa Consiliului de Presă fac parte nouă persoane, selectate în rezultatul unui concurs deschis. Patru membri ai Consiliului reprezintă mediul jurnalistic, iar cinci membri reprezintă consumatorii de produse mass-media.
Autor: Consiliul de Presa din Republica Moldova
Toate comunicatele de presă ale aceluiaşi autor
Toate comunicatele din categoria curentă
Toate comunicatele din categoria curentă
Categorii comunicate
- Administraţie Publică 2301
- Afaceri 808
- Angajări & Joburi 167
- Armata & Serviciul Grăniceri & Vama 37
- Artă & Cultură 127
- Bănci & Asigurări 18
- Blogosfera 110
- Concursuri & Licitații 15
- Construcţii & Infrastructură 47
- Dezvoltare Regională 1658
- Diaspora 3
- Drepturile Omului & Justiţie 564
- eBooks / eReviste / eDocumente 7
- Economic & Statistică 329
- Educaţie & Instruire 750
- Export și Investiții 17
- Externe 165
- Fashion 0
- Fiscalitate & Finanţe & Contabilitate 116
- Industrie 10
- IT 30
- Media & Publicitate 365
- Mediu 36
- Mesaje 8
- Oferte & Prețuri 16
- Ong & Societate Civilă 1321
- Persoane Publice 140
- Politic & Electorala 1305
- Procuratura & MAI 120
- Public Relations 32
- Resurse Web 12
- Sănătate & Medicină 125
- Sindicate 4
- Social 580
- Sport 12
- Ştiinţă 80
- Tehnologia Informației și Comunicațiilor 287
- Telefonie & Comunicaţii 29
- Turism 33